Online-mobilspil hitter

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.


Over 4.000 spilentusiaster fra hele verden har i de seneste syv måneder tilmeldt sig det danske mobilspil Era of Eidolon. Målet er 50.000 brugere inden årsskiftet. Den drøm skal en ny aftale med en af verdens største distributører af mobilspil gøre til virkelighed.

Fra lokalerne på Frederiksberg har otte unge i spilfirmaet WatAgame satset sparepengene og skabt rollespillet Era of Eidolon, hvor unge fra hele verden mødes via mobiltelefonen og i bedste Ringenes Herre-stil bekæmper onde kræfter, som truer med at rende fantasilandet over ende.
- Vi har i løbet af de første syv måneder tiltrukket 4.000 spillere, og antallet vokser støt. Sjovt nok kommer de fleste spillere fra Indonesien, siger Henrik Riis, administrerende direktør for WatAgame.
Vigtigt at være først
WatAgame er inspireret af online-rollespil på internet til pc'er og spilkonsoller. Spillene har tiltrukket millioner af brugere, men selskaberne bag har hidtil haft svært ved at tjene penge på online-spillerne. Den trend vender ifølge markedsanalytikere fra engelske Themis Group i 2004, hvor spilbranchen kan se frem til at score en fortjeneste på omkring otte milliarder kroner på online-spillene.
Så store beløb drømmer Henrik Riis ikke om, men han mener alligevel, at WatAgames potentiale er stort.
- Era of Eidolon skal være mobilspillenes svar på Lineage. Både på pc- og konsol-spil har det vist sig ekstremt vigtigt at være først på markedet. Lineage og Everquest var de første online-spil til pc'er, og de dominerer i dag markedet, siger Henrik Riis.
Verdens største distributør på banen
Henrik Riis fortæller, at mobilkunder i hele verden kan spille Era of Eidolon. Derudover har selskabet partnere i 31 lande - heriblandt Polen og Tyrkiet - som både distribuerer spillet og har oversat det til modersmålet.
- Vi har også indgået en aftale med en af verdens største distributører af spil til mobiltelefoner, Macrospace. Det betyder, at vi nu når ud til kunderne i alle de rigtig store mobilselskaber såsom Vodafone, T-Mobile og Orange, siger direktøren.
Den aftale forventer han sig meget af, og han mener derfor, at målet om 50.000 kunder inden årsskiftet er realistisk.
Derudover begrunder han optimismen med, at selskabet har programmeret på livet løs, så spillet er blevet tilgængeligt på flere mobiltelefoner. Det blev eksempelvis først muligt at spille Era of Eidolon på telefoner, som bygger på Nokias populære Series 60-platform, der ligger til grund for eksempelvis Nokias spiltelefon N-Gage QD og Nokia 6600, i august. Udgaver til telefoner fra eksempelvis Sony Ericsson og Motorola lander i løbet af efteråret.
Selskabets syv stiftere skød selv 40.000 euro (300.000 kroner) i selskabet, da det blev etableret, men da selskabet brænder små 1.000 euro (7.500 kroner) af om måneden, er pengekassen snart tom. Ifølge direktøren har de otte partnere i selskabet først for nylig hævet deres første løn og ansat to nye medarbejdere.
- Vi har været i intense forhandlinger med investorer og forventer at få tilført ny kapital i denne måned, siger Henrik Riis.

Toptekst: Forsømte tøser
Piger mellem 12 og 18 år er en forsømt målgruppe for elektronisk underholdning. Det mener Egmont som via Nordisk Film har investeret i aktier og udviklingsprojekter i spiludvikleren Pinkfloor. Over 150.000 danske teenagepiger mødes på Pinkfloors spilside på nettet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere