Spil kan skabe tusinder af nye job

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. september 2004.


De danske spilfirmaer stormer frem. Hvis det offentlige støtter branchen, kan spilfirmaerne i løbet af ti år skabe op til 2.000 nye arbejdspladser i Danmark, vurderer spilfirmaernes talsmand.

Chris Mottes, administrerende direktør for spilfirmaet Deadline Games og talsmand for de store danske spilfirmaer, vurderer, at der i løbet af det næste årti kan blive brug for op til 2.000 nye par hænder i den danske computerspilsbranche.
- Det kræver dog, at vi får støtte- og erhvervsfremmende ordninger, som de har i de lande, vi konkurrerer med. Der skal ske noget nu, ellers løber konkurrenterne fra os, siger Chris Mottes.
En lang række vestlige lande giver allerede økonomisk støtte til spiludviklere. Drømmen er, at spilsatsningen vil trække milliarder af eksportkroner og tusindvis af arbejdsplader i den hurtigtvoksende spilbranche med sig. Det drejer sig blandt andet om Canada, Frankrig, Tyskland og Sverige. Senest har Norge oprettet en kombineret film- og spilfond.
Chris Mottes mener, at det offentlige kan tage udgangspunkt i den filmstøtte-model, som har været kraftigt medvirkende til, at dansk film har vundet stor, international hæder i de senere år.
- Spilbranchen skal ikke have pengene foræret, men betale hver en krone tilbage, når spillet tjener penge. Den danske spilbranche har talentet, men mangler penge til at komme i gang. Finder vi finansieringen, så kommer arbejdspladserne også, siger han.
Svært af finde dygtige udviklere
De mange nye arbejdspladser vil dog ikke nødvendigvis komme på danske hænder, da det er vanskeligt at finde dygtige udviklere herhjemme. Det skyldes blandt andet, at der hidtil ikke har været rendyrkede computerspilsuddannelser i Danmark.
- Den fejltagelse er der ved at blive rådet bod på. Der er etableret en række nye spiluddannelser, hvor vi i samarbejde med universiteter, filmskolen og andre uddannelsesinstitutioner har været med til at bestemme, hvad de studerende skal lære, siger Chris Mottes.
Chris Mottes mener dog, det er et problem, at den nye uddannelse er en toårig overbygningsuddannelse i stedet for en målrettet uddannelse over fem år, som branchen i virkeligheden har brug for.
Da der er tale om kandidatuddannelser, går der et par år, før det første kuld nyuddannede udklækkes, og så skal de først til at høste erfaring.
- Det må vi leve med. Vi må gøre, som vi hidtil har gjort, nemlig hente en del af arbejdskraften i udlandet eller flytte dele af produktionen til udlandet, hvor arbejdskraften også er billigere, siger Chris Mottes.
Han foretrækker dog at blive i Danmark og finde arbejdskraften her.
- Det er der flere grunde til. Danske udviklere har ofte bredere kompetencer end udviklere fra lande, vi normalt sammenligner os med. Samtidig er den danske kultur meget design- og kommunikationspræget, hvilket er nøglekompetencer i spilverdenen, mener Mottes.
Dygtige folk gider ikke Danmark
De nye uddannelser er også nødvendige, da selskaberne har svært ved at tiltrække de dygtigste spiludviklere, som ofte prioriterer højere løn, lavere skat og storbyer som London og New York frem for Danmark og København.
- Spiludvikling er typisk underholdningsindustri. Mange dygtige folk er tidligere kommet hertil, fordi de godt kan lide København og Danmark, hvor eksempelvis Christiania og den fri omgangstone tiltaler de ofte uregerlige udviklere, siger Chris Mottes.
Det indtryk af København og Danmark har dog lidt et alvorligt knæk de senere år. Politikernes fremfærd mod netop Christiania og en strammet udlændingepolitik trækker gevaldigt ned, når de eftertragtede udviklere vælger arbejdssted.
- Det er blevet et reelt problem. Vi har fået afslag fra flere gode folk, fordi det var for besværligt at få konen med til Danmark på grund af nye regler, eller også har de hørt i medierne, at Danmark har udviklet sig til en fremmedfjendsk nation, som oven i købet vil lukke fristaden Christiania, siger Chris Mottes.

Billedtekst: Den danske spilbranche har talentet, men mangler penge til at komme i gang. Finder vi finansieringen, så kommer arbejdspladserne også, siger Chris Mottes, administrerende direktør for spilfirmaet Deadline Games.

Billedtekst: Deadline Games har en lang række spil bag sig. Det drejer sig eksempelvis om spillene Mistænkt, Englen, Globetrotter 1 og 2, samt gyserspillet Blackout.

Boks: 100 nye spileksperter om året
De nye spiluddannelser er netop gået i luften på så forskelligartede uddannelsessteder som Den Danske Filmskole, Aalborg Universitet, Viborg Animationsskole, IT-vest, Aarhus Universitet, Københavns Universitet, IT-Universitetet, DTU, Danmarks Pædagogiske Universitet og Danmarks Designskole.
Uddannelsesstederne forventer, at der vil blive uddannet omkring 100 spileksperter om året.

Toptekst: Interaktiv kirke
Deadline Games har tidligere udviklet adventurespillet ‘Black Out' og familiequiz-spillene ‘Globetrotter'. Det har også udviklet en interaktiv kirke i samarbejde med Danmarks Kirkelige Mediecenter, hvor konfirmander kan bevæge sig rundt og tilrettelægge gudstjenester, bryllupper og begravelser.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere