IP binder det spredte sammen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. april 2004.


pionerer:
Efter en række opkøb bestod Force Technology af en række adskilte afdelinger i tre lande og med flere telefonsystemer. Selskabet valgte IP-telefoni for at give alle ansatte samme teleydelser på en fælles løsning.

Virksomheder med mange geografisk spredte afdelinger har været blandt de første, der er gået over til IP-telefoni: I den offentlige sektor gælder det et stort antal kommuner, men efter de fusions- og opkøbsbølger, der er rullet hen over erhvervslivet, findes der også en række private virksomheder af denne type.
Force Technology er netop et eksempel på en virksomhed, der har valgt IP-telefoni til at skabe enhed af en vifte af løsninger i flere lande.
- Vi ønskede en samlet løsning for hele selskabet, siger it-chef Lars Vesth.
IP-telefoni-projektet begyndte for omkring halvandet år siden og kan endnu ikke betegnes som helt fuldført. Systemet leverer IP-telefoni til 700-800 medarbejdere på godt ti forskellige adresser i Danmark plus til 150 medarbejdere på 18 lokationer i Force Technologys svenske datterselskab. Endelig har selskabet fire lokationer i Norge.
I Danmark havde Force Technology siden 1995 benyttet samme telefonsystem, men datterselskabet i Sverige, der har oplevet række fusioner og opkøb, brugte en række forskellige tele- og data-løsninger.
- Vi overvejede oprindeligt en løsning, hvor alle brugere skulle kobles på et centralt placeret IP-system, men vi endte med at vælge en flerstrenget strategi. Dels for at få et system, der ikke risikerer at blive lammet af en central fejl, og dels for at begrænse omkostningerne til brugerlicenser til IP-telefoni, siger Lars Vesth.
Den valgte løsning bygger på en IP-baseret central på hovedlokationen, hvor igennem al telefoni til selskabet passerer. Udstyret er leveret af Alcatel, der også havde leveret selskabets tidligere udstyr i Danmark. Brugerne på hovedlokationen er koblet direkte på centralen med IP-apparater. Forbindelserne ud til de såkaldte mediagateways i de større afdelinger leveres gennem 2 Mbit/s IP/VPN-forbindelser med garanteret båndbredde ved hjælp af MPLS-teknologien (Multi Protocol Label Switching) fra Song networds. I en række af afdelingerne har man bevaret de eksistende telefonkabler til at levere forbindelser fra gatewayen ud til brugerne. De mindre afdelinger er koblet på med fra 512 Kbit/s til 2Mbit/s-forbindelser.
- I modsætning til forbindelserne til de større afdelinger er det ikke muligt at prioritere teletrafikken på ADSL-forbindelserne. Derfor er det vigtigt at vælge leverandører, der ikke oversælger trafikken, og det kan man stort set kun finde ud af ved at prøve sig frem, siger Lars Vesth.
Hovedlokationen i Danmark og de svenske og norske afdelinger var i drift sidste sommer. De danske afdelinger er blevet ført over på IP dette forår.

Forenkling frem for pris
Overgangen har først og fremmest forenklet telefonsystemet.
- Med denne løsning har vi kunnet lave en gradvis overgang til ny teknologi med en del genbrug af eksisterende udstyr. Telefonsystemet er blevet billigere at vedligeholde, ændre og opdatere, og det er blevet enklere for it-medarbejderne, fordi vi har samme løsning overalt. Der er potentielle driftbesparelser, men det bør ikke være drivkraften for overgangen til IP-telefoni, fordi alternativet - traditionelle bylinier - også falder i pris, siger Lars Vesth.
- For brugerne er den største forskel, at alle nu har de samme funktionaliteter - herunder samme integration til kalenderen. Nu får medarbejdere i små afdelinger i provinsen samme service fra omstillingen som de ansatte i hovedafdelingen i Brøndby. Desuden kan alle i organisationen nu ringe til hinanden med lokalnummer. Vi oplever, at det har den psykologiske effekt, at det binder organisationen mere sammen, siger Lars Vesth.
Det største problem har været lydkvaliteten, som brugerne især i begyndelsen syntes mindede om lyden på mobiltelefoner.
- Her er det vigtigt, at man eksperimenterer sig frem til den rette komprimeringskodeks, siger it-chefen.
En ande
n ulempe er, at strømafbrydelser i Københavnsområdet nu også lammer telefonerne i afdelingerne i Jylland, Sverige og Norge.
Beskedne kapacitetskrav
Force Technology har ikke opgraderet lokalnettene i forbindelse med overgangen til IP-telefoni.
- Vi havde meget kapacitet internt, og det er ubetydeligt, hvad IP-telefoni-løsningen bruger, siger Lars Vesth.
It-afdelingen har hele tiden haft ansvar for telefonien. Det nye er, at telefoni nu er en data-applikation, og at it-medarbejderne nu selv foretager mange af de ændringer, der tidligere skulle teleteknikere til. Det koster it-afdelingen rundt regnet et halvt mandeår at servicere selskabets omkring 1.000 ansatte.

Billedtekst: Nu får medarbejdere i små afdelinger i provinsen samme service fra omstillingen som de ansatte i hovedafdelingen i Brøndby. Desuden kan alle i organisationen nu ringe til hinanden med lokalnummer. Vi oplever, at det har den psykologiske effekt, at det binder organisationen mere sammen, siger Lars Vesth.
Foto: Hans Juhl




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Security Summit 2024

Hør blandt andet hvordan nogle af Danmarks bedste CISO´er griber deres vigtige opgaver an, hvad kvanteteknologi og AI betyder for sikkerhedsområdet og se hvad det er, som de bedste it-sikkerhedsleverandører arbejder med pt.

29. august 2024 | Læs mere


Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere