Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. marts 2004.
De seks kommuner i det fællesoffentlige projekt om elektronisk sags- og dokumenthåndtering (FESD), har frasorteret CSC med ScanJour-løsningen.
De seks kommunale deltagere i FESD-projektet, de såkaldte særtog, arbejder ihærdigt på at nå til enighed om et fælles indkøb. I bestræbelserne er de blevet enige om at arbejde videre med Accenture/Traen og Software Innovation og droppe CSC/ScanJour.
- Ser man på de tre systemer indbyrdes, vil de to, vi arbejder videre med, bedst understøtte vores tanker om digital forvaltning. De er nok lidt mere moderne og tættere på at opfylde de standarder, vi gerne vil have, siger Lars Dyrby Johansen, udviklingschef i Bornholms Regionskommune.
Ifølge Computerworlds oplysninger samler interessen sig i særlig grad om Accenture med Traen løsningen, som de to amter blandt særtogene også har valgt. Traen-produktet er karakteriseret af brugervenlighed. Brugerfladen tiltaler folk, der er vant til Microsoft-produkter. Usikkerheden ligger i funktionaliteten - om den kan understøtte specielt de tunge forvaltninger som socialområdet.
De øvrige kommunale særtog er Ringsted, Sorø, Bramsnæs, Ribe og Skibby. De skal nu vurdere løsningen op mod både fælles og egne kriterier, inden beslutningen træffes.
Funktionalitet
Funktionalitetsspørgsmål optager i høj grad kommunerne - eksempelvis kniber det med at få et tilstrækkeligt godt dagsordenmodul. Dertil kommer spørgsmål om leveringssikkerhed - om den udvalgte leverandør vil kunne rulle systemet ud i seks kommuner på én gang. Endelig har kommunerne økonomiske overvejelser.
- Vi ser nøje på, om vi får de økonomiske fordele, vi regner med. Og hvor mange tilretninger, der skal til lokalt - om de kommer til at æde gevinsten, siger Lars Dyrby Johansen.
Løsningerne lever alle op til FESD-standarderne, men de er også forskellige. FESD-deltagere har notereret, at CSC/ScanJour-løsningen prismæssigt retter sig mod større organisationer, der typisk er mere konservative med høje driftskrav og standardiserede arbejdsgange.
Heroverfor er løsningen fra Traen et forholdsvis nyt produkt. Det er let at bruge og ventes at tiltale små og mellemstore organisationer. Blot begrænser historikken sig til fire eksisterende kunder.
Software Innovations løsning beskrives som et meget visionært produkt, der imidlertid stiller krav til kundens modenhed. Organisationen skal kunne beslutte sig for, hvad den vil have.