Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. februar 2004.
Det barske økonomiske klima fremmer investeringer i business intelligence, fordi virksomhederne har behov for at kunne reagere tidligere på signaler fra markedet.
Det kan virke paradoksalt, men Gartner mener, at den svækkede økonomi øger viljen til at implementere business intelligence-værktøjer (BI). Det skyldes, at virksomhederne har brug for redskaber, der er i stand til at opdage faldende indtjening eller løbske udgifter tidligere, end det hidtil har været muligt.
Faktisk arbejder mange virksomheder efter Gartners opfattelse på at udvikle informationssystemer, der kommer så tæt på realtid som muligt.
Standard BI-systemer, der kan arbejde i realtid, ligger dog efter de flestes opfattelse et par år ude i fremtiden. Har man behov for fuldt opdateret information, må man udvikle selv.
Nærmer sig målet
Men flere nærmer sig dette mål: Således har Post Danmark BI-systemer, der opdaterer data fra seks sorteringscentre hvert 15. minut. Målet er at forebygge, at der opstår flaskehalse, som kan skabe komplikationer i de næste led i distributionskæden.
Det europæiske BI-marked vil vokse syv-otte procent om året de næste fire år, forudser Gartner. Det er et pænt stykke under de tocifrede vækstrater, som branchen indrettede sig efter, da dotcom-bølgen toppede.
Til gengæld svarer det til væksten i de industrier, der benytter BI-værktøjerne. I mange virksomheder er det dog stadig en hindring for at få fuld udnyttelse af BI-systemerne, at det er svært at ændre ledelsesformen.
Mange europæiske selskaber har ifølge Gartner nået et punkt i udviklingen af deres BI-systemer, hvor de står over for valget mellem at indføre fuld gennemsigtighed, så informationerne kommer helt ud i organisationen, eller begrænse adgangen til information til de øverste ledelseslag i virksomheden.
Need-to-know-strategi
Analysebureauet advarer mod, at mange topledere her instinktivt vender tilbage til en såkaldt "need-to-know-strategi", hvor spredningen af information begrænses til det absolut nødvendigste. Det gør det lettere at styre informationsstrømmene, men vanskeligere at delegere ansvar ud i organisationen.
- Der vi være betydelige konkurrencefordele for selskaber, der ændrer ledelsespricipper over mod en åben informationsstruktur i forbindelse med indførelse af nye BI-værktøjer, siger viceforskningsdirektør Frank Buytendijk fra Gartner.
En tommelfingerregel siger, at hvor det tidligere var ti procent af medarbejderne i en gennemsnitsvirksomhed, der beskæftigede sig med analyser, kan man i dag regne med, at alle medarbejdere arbejder med analyse ti procent af arbejdstiden. Heraf kommer behovet for at få informationerne ud i virksomheden.