Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. oktober 2003.
Microsound har en mission. Det skal være trendy for børn og unge at gå med høreapparat ved specielle lejligheder. Produkterne har vist deres værd herhjemme, men for at få kritisk masse må Microsound til udlandet - i år.
De fylder ikke mere end en almindelig øreprop, har udskiftelige frontskaller ligesom mobiltelefoner og skal ifølge Søren Louis Pedersen nok få gjort det smart at have nedsat hørelse.
- Som det er nu, kommer folk automatisk til at se 20 år ældre ud, hvis de tager et høreapparat på. Vi lover ikke, at folk bliver yngre af at købe vores høreapparater, men man kommer i hvert fald ikke til at se ældre ud, lyder vurderingen fra Microsounds administrerende direktør.
Tilpasning på stedet
Hans forretningsmodel bygger på den store gruppe - især yngre - mennesker, der venter med at få høreapparat, til de alligevel bliver gamle, men som reelt har behov for at få forbedret deres hørelse længe før.
Herhjemme er det brillebutikken Synoptik, der har distributionen, og som tjener på at tilpasse høreapparatet på stedet, når kunden kommer ind fra gaden.
Samme koncept vil Søren Louis Pedersen tage med til udlandet, men for at få kritisk masse i de oversøiske markeder og i resten af Europa har Microsound brug for ekstern kapital.
- Jeg forventer, at vi når en omsætning på mellem 10 og 100 millioner kroner meget hurtigt, hvorefter væksten nok vil være mindre, men stabil. Det afgørende er, at produktet bliver set som et livsstilsprodukt og derfor kan være med til at udvide kundegruppen, siger han.
Blandt andet kan man ifølge Microsound forestille sig, at kunderne tager høreapparatet på, når de skal i teatret, til konference eller møde og gerne vil kunne høre en tak bedre end ellers.
Billedtekst:
- Vi lover ikke, at folk bliver yngre af at købe
vores høreapparater, men man kommer i hvert fald ikke til at se ældre ud, siger Microsounds administrerende direktør Søren Louis Pedersen.
boks:
Karl Lægaard, Dansk Erhvervsinvestering:
- Microsound har et virkeligt stærkt management-
team. Søren Louis Pedersen har 12 års erfaring fra Oticon, senest som chef for udvikling. Desuden har han været udviklingschef hos Grundfos. Det er nogle solide folk og netop sådan nogle, vi kan bruge, når vi skal markedsføre dansk teknologi.
- Det er et meget spændende produkt, og det er helt unikt, at man kan få det tilpasset og blive testet på stedet. Smart design, som nok skal lokke de unge til. Det duer ikke til de stærkt hørehæmmede, men for dem, der er i gråzonen, kan det være med til at udvide markedet.
- Desuden er det et helt andet pris-segment, end markedet normalt ser inden for høreapparater.
- Selskabet halter lidt bagefter på det forretningsmæssige, men er alligevel oppe at sælge for fem-ti millioner kroner, hvilket også beviser konceptets berettigelse.
Microsound
Stiftet: 2001
Sektor: Lifescience
Stadie: Ekspansion
Tidligere funding: Private investorer
Antal ansatte: 15
Kunder: Synoptik
Kontorer: Silkeborg, København og Canada
Konkurrenter: Høreapparatindustrien
Ekspansionssigte: Vesteuropa, USA
Håber på: Venturekapital
Primært resultat 2002 -1,8 millioner kroner
Staten betaler
I Danmark er det svært at slå på prisforskellen, for staten betaler alle udgifter til høreapparater, og derfor kender vi ikke prisniveauet.