Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. oktober 2003.
Cryptico har blikket rettet mod den anden side af Atlanten. Selskabets krypteringssoftware kan håndtere store mængder data, uden det kræver ny og dyr hardware.
En e-mail er som et åbent postkort. Uden kryptering kan indholdet læses af alle og enhver, men med den rette software kan postkortet gøres ulæseligt. Samme kryptering kan indføres over for alle andre former for datakommunikation, så uvedkommende ikke kan lytte med.
Ifølge Cryptico har selskabet udviklet et stykke krypteringssoftware, der er fem-ti gange hurtigere end de bedste metoder i dag, og som dermed kan håndtere store mængder data, uden det kræver enorm processorkraft.
Det lille københavnske sikkerhedsfirma har dog brug for en større salgs- og marketingmuskel, hvis kerneteknologien skal opnå den forventede kommercielle succes internationalt.
- Vi har været igennem en lang udviklingsfase og er nu i gang med at kommercialisere vores kerneteknologi, der primært skal sælges til leverandører af produkter inden for sikker kommunikation og datalagring, siger Mette Vesterager, der er administrerende direktør for Cryptico.
Fokus på teknologi frem for salg
Crypticos eksistensberettigelse er uløseligt forbundet med selskabets unikke kerneteknologi, der ifølge Mette Vesterager gør det muligt at kryptere store mængder data - selv med meget små processorer.
- Vi reducerer kravet til den processorkraft, der er nødvendig for at udføre realtidskryptering af data, der bliver udvekslet. På den måde bliver man i stand til effektivt at sikre sine data på selv små mobile enheder, vurderer hun.
En række testkunder på hjemmemarkedet har allerede bevist produktets potentiale, og dermed er vejen ifølge Mette Vesterager banet for kommende salgsaftaler med internationale teknologipartnere.
Cryptico har været igennem en lang udviklingsfase og har derfor endnu ikke haft nogen nævneværdig omsætning på det danske marked.
- Det hænger sammen med, at vores fokus i første omgang har været at bevise, at vi har den vindende teknologi, siger Mette Vesterager.
Billedtekst:
- Vores succeskriterie har hele tiden været at få udviklet den vindende teknologi og ikke nødvendigvis at opnå store salgsmæssige resultater i samme omgang, siger Mette Vesterager,
administrerende direktør, Cryptico.
Boks:
Fire millioner 2M-kroner
Cryptico var indtil maj 2002 et af 2M Invests porteføljeselskaber. Indtil konkursen i 2M Invest havde Cryptico brugt fire millioner 2M-kroner.
Claus Meldgaard, direktør, Innfond:
- Cryptico har en unik grundteknologi, men vi ved endnu ikke, om markedet synes det samme. Teknologien betyder, at man kan få væsentlig bedre sikkerhed ved overførsel af data og samtidig bruge langt mindre computerkraft. Det vil der være behov for på en eller anden måde, da både datamængden og kravene til sikkerhed stiger voldsomt.
- Selskabet er attraktivt for en investor, for det kan operere med en relativt lav burn-
rate (produktet er færdigudviklet, og herefter er der ikke mange omkostninger, red). Derimod kommer der mange royalties, når teknologien først er implementeret i en virksomhed.
- Men produktet sælger ikke sig selv. I forvejen har de internationale ventureselskaber et godt netværk med de virksomheder, de selv har investeret i, og det kan være den afgørende kontakt, som Cryptico har brug for.
Cryptico A/S
Stiftet: 2001
Sektor: Sikkerhedssoftware
Stadie: Expansion
Tidligere funding: <10 mio. kr. fra 2M invest, Vækstfonden og Northzone Ventures
Antal ansatte: 6
Kunder: Ingen
Kontorer: København
Konkurrenter: IBM, hardwareleverandører, MIT, Lund Universitet
Ekspansionssigte: USA
Håber på: Venturemillioner eller teknologipartnerskaber
Primært resultat 2002: -3,6 mio. kr.