Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. september 2003.
Der er måske ikke grobund for decideret jubel. Men så i hvert fald et lettere bifald. To tekniske modpoler i it-verdenen står mindre stejlt over for hinanden. Det handler om Java mod Microsofts teknologi. I årevis har repræsentanter fra de to lejre slået løs på hinanden med ord og besværgelser. Java-folket har tordnet mod, hvad de opfattede som et lukket monopol. Microsoft-tilhængerne har på den anden side kunnet tillade sig at være lidt arrogante og ignorere andre teknologier end egne.Den netop overståede JAOO-konference i Århus, der var et arrangement om udviklingen inden for Java og objektorientering, kunne mønstre cirka 750 deltagere. Det er 300 flere end sidste år, hvor 11. septembers skygge begrænsede antallet af deltagere. Det store publikum kan i år rejse hjem med en oplevelse af, at der er sket noget særligt: Microsoft-verdenen bliver trukket ind i varmen. Og næste år skal publikum således høre om C#, dotnet og andre Microsoft-teknologier hos Java-folket. En række integrationsplatforme og standarder, der betyder, at software fra begge fronter kan virke sammen, ser ud til endelig at kunne gøre op med den rene lejrtænkning. For i længden må strateger, teknologileverandører og udviklere forholde sig til kundernes virkelighed. Og den hedder blandede miljøer. Kun få kan, som verden ser ud, nøjes med Microsoft i længden. Kun få kan undvære programmerne fra den store aktør.Det er ikke kun Java-folket, der tilnærmer sig Microsoft. Rundt om i pressen har man inden for det seneste år kunnet notere sig, at der er kræfter hos Microsoft, der ønsker at træde ud af rollen som altdominerende magtfaktor og i stedet foretrække samarbejdet i erkendelsen af, at virksomheden ikke kan være suveræn over det hele. De nye toner lover godt for alle. Det er godt for udviklere og programmører, der kan levere løsninger, som kan virke i flere sammenhænge. Men frem for alt er det godt nyt for kunderne, der i fremtiden får flere løsninger at vælge imellem og er mindre fanget af valgte teknologier.Hvis moden fortsætter, skal man ikke undre sig over at se Microsoft som guldsponsor på næste års JAOO. Tanken er ikke umulig.
I længden må strateger, teknologileverandører og udviklere forholde sig til kundernes virkelighed.
Og den hedder blandede miljøer.