Hvordan udvikler fladskærmene sig i 2009, og hvad kan vi forvente os af de nye fjernsyn? Det har vores kollegaer på pcworld.com forsøgt at finde svaret på efter at have tøffet rundt på den enorme CES-messe i Las Vegas.
Det er stedet, hvor alle fladskærmsproducenter står i kø for at vise deres nyeste modeller frem.
Pcworld.com faldt over nogle spændende tendenser, som vi kan vente at se på tætteste hold, når de nye fladskærme kommer ud i butikkerne i løbet af dette år:
Prisen på fladskærme forsætter med at styrtdykke i 2009, og selv helt nye fjernsyn vil blive udstyret med attraktive prisskilte.
I USA vil forbrugerne til marts kunne slæbe en spritny 55 tommer fladskærm med hjem fra den lokale tv-pusher efter at have sluppet 1.500 dollar, cirka 8.400 kroner.
Den høje HD-opløsning, 1080p, vil efterhånden blive standard for fjernsyn i størrelsen 32 tommer og opefter. Men den "gamle" og mindre opløsning på 720p vil ikke forsvinde helt, men bruges på mindre tv-modeller.
Indbygget Blu-Ray
En god måde at fodre sin fladskærm er med rigtigt HD-indhold, men der er ikke mange tv-kanaler herhjemme, som leverer det.
Heldigvis er der udsigt til, at vi selv kan gøre noget for at få flotte, levende billeder på skærmen i løbet 2009. For tendensen på CES viste, at flere fladskærmsproducenter, blandt andet Sharp, er ved at være klar med Blu-Ray-afspillere, der er integreret i nye fjernsyn. Så er der bare lige udgiften til at opgradere hele den gamle dvd-samling til HD...
Optimeret internet-tv
I det hele taget bliver de kommende tv udstyret med et væld af nye funktioner. Det er ved at være unormalt ikke at have læsere til SD-kort og USB-nøgler indbygget i vores fjernsyn, og snart kan vi forvente modeller, der er optimeret til internet-tv.
Det kunne både Panasonic, Sony, Samsung og LG fremvise på CES-messen, og fjernsynene arbejdede sammen med forskellige web-tjenester.
Du kan læse mere om, hvad fladskærmene byder på anno 2009 her.