Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. maj 2003.
I denne uge kom det frem, at de to teleproducenter Alcatel og Corning er så desperate for at komme ud af det hårdt pressede marked for optiske komponenter, at de har valgt at betale amerikanske Avanex for at overtage deres tabsgivende optiske divisioner.
Det er et markant udtryk for den fuldstændige omvæltning, der har ramt det optiske område. For blot et par år siden blev det at eje fiberoptiske kabler, som dem, der ligger under Atlanten, anset for at svare til at have licens til at trykke egne penge. Der var kolossale forventninger til, at mængden af data ville vokse hurtigt. Stort set alle troede, at der ville blive brug for al det fiber, der var lagt og mere til.
Det smittede af på de selskaber, der producerede komponenter til optisk kommunikation, som ligeledes blev vurderet højt. Det var dengang, daværende koncerndirektørdirektør for GN Store Nord, Jørgen Lindegaard, talte kursen op på GN Nettest ved at samle en gruppe analytikere og overbevise dem om, at da selskabet producerer test- og måleudstyr til den optiske branche, skulle det vurderes som en del af denne.
Siden er bunden faldet ud af den optiske branche. Behovet for datatransmission steg ikke så hurtigt, at det oversteg den kapacitet, der er til rådighed, og samtidig har multiplexing-teknologier gjort det muligt at sende stadig flere data over den samme fiber.
Både selskaber, der ejer fiberoptisk infrastruktur, og producenter af udstyr er ramt. Således måtte GN Store Nord sælge GN Nettest til et investeringsselskab for en krone, og det meste af den engang så sprudlende danske optik-branche omkring DTU i Lyngby og NKT's tidligere fabriksområde i Brøndby er hårdt ramt.
Sandheden
Alligevel er det nødvendigt at advare mod helt at afskrive området. Et af de opkøb, der fik mest opmærksomhed herhjemme, var da Intel erhvervede danske Giga for små 10 milliarder kroner. Og udviklingen af optiske switche fortsætter i Skovlunde med Intels fulde opbakning - uantastet af den optiske krise.
Sandheden er nok, at efter euforien og de katastrofale tømmermænd følger klarsynet eller realitetsfasen: Den optiske branche er som alle andre: De selskaber, der kan det samme som alle andre, er på et vigende marked, mens de selskaber, der gør det muligt at udnytte det udstyr, kunderne allerede har, bedre, har fremgang. Eller sagt på en anden måde: De selskaber der laver optisk udstyr til at flytte bits med, skal man nærmest betale for at komme af med. Men selskaber, der udvikler teknologi, som gør det muligt at føre den optiske kommunikation helt ind i computerne, er stadig potentielt værdifulde.