Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. maj 2003.
Det danske sportsbeklædningsfirma Hummel udvikler fodboldstøvler og -trøjer med sensorer, så trænerne bedre kan følge spillernes tilstand og bevægelsesmønster.
Tøj, der tænker
I sommeren 2004 forventer det danske sportsbeklædningsfirma Hummel at have prototyper af intelligente fodboldstøvler og spilletrøjer klar.
Sensorer i støvlerne måler, hvor meget brugeren har løbet, og hvor meget bolden er ramt. Da støvlerne også indeholder radiochip, kan de sende data om spillerens aktuelle tilstand til trænerens pc.
Desuden forestiller man sig spilletrøjer, der benytter det globale positioneringssystem GPS, så de kan overføre billede af, hvor spillere er på banen. En grafisk fremstilling af bevægelsesmønstrene på skærmen kan give et bedre overblik, end træneren kan få fra sidelinien. Denne fremstilling kan endvidere benyttes som udgangspunkt for diskussionerne på taktikmøderne efter kampen.
Endelig kan sensorerne i trøjerne give aktuelle oplysninger om spillerens puls, temperatur og væskebalance, hvilket kan hjælpe træneren til at bedømme, hvem der skal tages ud.
Hummel oplever ifølge selskabets administrerende direktør Søren Schriver stor interesse fra fodbold- og håndbold-landshold for nye måder at opsamle data om spillerne under kampe.
- Hvis vi kan få sensorer, og GPS- og radioudstyr til at være en del af sportstøjet, så vil der være kunder til det. Men der er en række udfordringer. Producenterne af it og elektronik er ikke vant til, at udstyret skal kunne tåle stød, vask eller bare at være ude i regn, siger han.
Forskning for alle
Hummel er i øjeblikket ved at konkretisere ideerne i samarbejde med Innovation Lab, der er et inspirationscenter for pervasive (allestedsnærværende) computing på Katrinebjerg i Århus. De to parter er også i færd med at finde fonde, der vil støtte projektet.
- Dette skal laves på grundlag af forskning, der skal komme hele tekstilindustrien til gode. Jeg har ikke nogen ambition om at computerificere Hummel, men vi vil gerne være med at til fremme udviklingen af intelligent tøj sammen med it-firmaer, der er specialiseret i områder som GPS, Bluetooth og sensorer, siger Søren Schriver.
Hummeldirektøren har allerede fået flere opringninger fra investorer, der vil være med i projektet.
Ud over de fordele intelligent spilletøj kan give holdene ved at give træner og læge bedre beslutningsgrundlag, vil der på længere sigt være et stort kommercielt potentiale, mener Søren Schriver.
- Hvis man forestiller sig, at signalerne sendes til en tv-station, vil seerene kunne se, hvor meget Ronaldo har løbet, og hvad hans puls er under kampene, siger han.
Billedtekst:
På længere sigt vil intelligent sportsbeklædning gøre det muligt for tv-seerne at følge, hvor meget stjernespillere som Ronaldo løber.
Foto: Scanpix