Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. marts 2003.
Amerikanske Lucent har skåret til benet og udvikler nye forretningsområder, men tør ikke erklære, at bunden er nået.
Trængt telebranche
Dette års CeBIT bliver set som en mulighed for at melde ud, hvordan selskaberne har tænkt sig at vende de sidste par års tilbageslag. Det gælder i særlig grad de hårdt ramte firmaer, der leverer infrastruktur til teleselskaberne.
Den amerikanske producent Lucent er et af de selskaber, der i høj grad har behov for at komme med en klar udmelding, hvis ikke de ønsker at komme ud på den konstante glidetur, der har ramt svenske Ericsson.
Alligevel tør selskabets nye administrerende direktør Patricia F. Russo ikke tage munden fuld og erklære, at bunden er nået.
- Vi oplevede et fald på 27 procent i teleselskabernes investeringer. I år regner vi med et fald på mellem fem og tyve procent. Der er således tale om, at tilbagefaldet flader ud, mere end at vi endnu er over vendepunktet og begyndt at gå frem, siger hun.
Lucent har skåret driftsudgifterne med 72 procent over to år, hvilket naturligvis har kostet. I Europa havde selskabet således pr. 1. januar sidste år 17.500 ansatte, og det er nu bragt ned til 5.600.
Alligevel udvikler Lucent nye områder. Selskabet er begyndt at udbyde Ethernet over den traditionelle teleprotokol SONET, der gør det muligt at koble lokalnettet direkte på backbonets fiberoptik. Desuden er Lucent begyndt at vinde drift- og serviceaftaler på telenet med teleselskaber, der er ved at være modne til at outsource deres centrale netaktiviteter.
Endelig ligger Lucents mobilekspertise inden for det amerikansk/asiatiske CDMA-system, der er i kraftig vækst i Indien og i Kina.