Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. marts 2003.
Sennheiser Communications er et nyt selskab, dannet af danske William Demant og tyske Sennheiser. Selskabet, der har hovedsæde i Danmark, barsler på CeBIT med 15 nye hovedsæt.
Ny hovedsæt-alliance
CeBIT er en meget stor præsenterbakke, som er ideel til at skabe opmærksomhed om nye produkter - hvis man ellers har pondus nok til at skabe denne opmærksomhed. Det viste et dansk firma sig at have, da de præsenterede en serie nye produkter, som er resultatet af et partnerskab om at udvikle hovedsæt.
Nu er den danske del af partnerskabet, høreapparatproducenten William Demant, et selskab, der et øjeblik fik det til at svimle for de forsamlede it-journalister. Det var da administrerende direktør Niels Jacobsen nævnte, at William Demant har haft en vækst på 25 procent i gennemsnit de sidste ti år, og at væksten i indtjening har været 34 procent i gennemsnit de sidste fem år. Det er et stykke tid siden vi har set den slags resultater i it-sektoren. Partneren Sennheiser er en af verdens førende producenter af mikrofoner, hovedtelefoner og lydsystemer.
Bluetooth ikke klar
En høreapparatproducent går altså sammen med en mikrofonproducent om at fremstille hovedsæt.
- Vi har to særdeles udviklingstunge virksomheder, der har noget at tilføre fra hver deres område. Det er en aktivitet, der gør det muligt at bruge de udviklingsaktiviteter, vi allerede har foretaget, en gang til i en anden sammenhæng, siger Niels Jacobsen.
Det fælles selskab, Sennheiser Communications, der har hovedkvarter i København, lancerer tre serier a fem hovedsæt. De er rettet mod brug i henholdsvis call centre, kontormiljøer og af private pc-brugere i forbindelse med spil eller IP-telefoni.
Alle de viste modeller benytter kabler, men der vil snart komme DECT-baserede trådløse hovedsæt i en model med dobbelt batteri, så der altid er et frisk batteri klar i opladeren.
Det vakte overraskelse, at Sennheiser Communications valgte ikke at lancere Bluetooth-hovedsæt.
- Vi venter med at lancere Bluetooth-produkter, til vi kan komme med noget, vi er helt tilfredse med. Hidtil har vi oplevet problemer med pålideligheden af Bluetooth-teknologien, siger direktør Paul Whiting fra Sennheiser Communications.
Den nye hovedsæt-producent forventer at sælge 170.000 hovedsæt i sit første år på markedet.
Hal 27 stand F48
Billedtekst:
SH350 fra Sennheiser Communications er blot et af 15 nye headsæt som præsenteres på årets CeBIT.