Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. december 2002.
Det har kostet ti milliarder dollars over ti år. Men i UPS er kerneforretningen blevet databehandling.
De brune UPS-lastbiler er efterhånden ved at blive en daglig del af det danske bybillede. Men selvom selskabet flytter 13,6 millioner forsendelser om dagen i 200 lande over hele jorden, så er det databehandling, der er kerneforretningen i UPS eller United Parcel Service.
11 millioner af de daglige leverancer kommer direkte fra e-transaktioner. Og data fra 90 procent af alle forsendelserne bliver undervejs indsamlet og behandlet elektronisk.
Jos Dujardin er Director of e-Business Solutions hos UPS Europe. Han er i gang med sælge UPS' kunder næste trin i udviklingen af e-forretning.
- Vi tilbyder kunderne at integrere logistiske funktioner i dele af deres forretnings-it, som de aldrig havde forestillet sig havde et logistik-element. Logistik i dag er som it i 1960'erne; på vej til at blive en drivkraft for udviklingen af forretningsprocesser, siger Jos Dujardin.
- Det handler om at lave løsninger, som integrerer call center, levering, returnering og lignende services, som er centrale for alle virksomheders konkurrenceevne. Det skridt handler om partnerskab med kunder og om at vokse med kunderne, siger han.
- E-forretning er automatisk forretning. Og automatisk forretning er god forretning i en tid, hvor hver en øre skal vendes.
Vejen til e'et
Vejen til UPS' status som e-centreret logistik-
leverandør går gennem mere end 40 års satsning på it. Men samtidig blev dotcom-bølgen starten på en regulær omstilling af koncernens aktiviteter til e-forretning.
- UPS gik ind i e-forretning i 1996-97, dengang alle troede, at private kunders e-handel ville skabe trafikpropper af lastbiler med leverancer. Det skete jo altså ikke, men vi udviklede værktøjerne, og det blev grundlaget for omstillingen af UPS til e-forretning, siger Jos Dujardin.
De sidste ti år har UPS investeret en milliard dollars om året i teknologi. Det er mere end i lastbiler.
- Det amerikanske magasin Forbes beskrev udviklingen sådan her: UPS var et lastbilfirma med computere, nu er det et computerfirma med lastbiler, siger Jos Dujardin.
- Nu kommer systemintegratorerne til os for at bruge UPS-løsninger i deres egne løsninger. Så vi sælger licenser, distribuerer en URL og blander os ikke i, hvilke teknologier systemintegratorerne vælger.
Danmark i verdensklasse
I Danmark er 94 procent af UPS' transaktioner elektroniske. Det er verdensklasse, for i resten af Europa og USA er gennemsnittet i 70-80 procent.
- Selvom hele e-konceptet lyder lige til, så er det i virkeligheden en daglig kamp at overbevise kunderne, siger Jos Dujardin.
Men UPS fortsætter arbejdet. I løbet af de sidste måneder er selskabet gået i gang med at anvende tredjegenerations mobiltelefoni i forbindelse med de håndholdte computere, som chaufførerne bruger til at få kundernes underskrift på, når de afleverer pakker.
Det betyder, at chaufførerne hele tiden er online, så en pakkes afsender praktisk talt kan følge med, når modtageren kvitterer ved afleveringen. UPS har i dag fem millioner tracking-forespørgsler om dagen på UPS.com. Bluetooth er en anden af de nye teknologier, som UPS satser på. I år er teknologien blevet rullet ud i form af scanner-løsninger overalt i UPS.
Boks:
UPS i tal
360.000 ansatte.
88.000 køretøjer.
256 fly.
5.000 it-medarbejdere.
14 mainframes med en kapacitet på 20.061 MIPS.
229 Terabyte mainframe og Unix storage.
4.500 servere.
228.200 pc'er.
Billedtekst:
59.000.000 databasetransaktioner i timen håndterer UPS Worldport. Det er fundamentet
for sorteringen af 304.000 pakker i timen.
Billedtekst:
UPS Worldport er placeret i Louisvilles internationale lufthavn i den amerikanske delstat Kentucky, hvor 44 fly kan blive losset og lastet ad gangen.