Outsourcing kan blive for dyrt for kunden

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 8. april 2002.


PLS Rambøll og Meta Group advarer leverandører af outsourcing-ydelser mod at benytte upræsice kontrakter og tage sig for dyrt betalt.

I disse måneder kaster aktørerne i IT-branchen sig i hobetal over markedet for outsourcing-ydelser. Og det kan de roligt gøre, for markedet vil ifølge Gartner Group vokse med hele 14 procent årligt indtil 2005.
Men vil de mange udbydere af outsourcingydelser holde på kunderne, bliver de nødt til at gøre mere ud af aftalegrundlaget, lyder det fra en række analytikere og kunderådgivere.
De peger på, at aktørerne ind i mellem pynter lidt for meget på deres tilbud, hvilket går ud over kunderne, der ikke opnår de besparelser, de bliver lovet.
DefinÈr sagen og informÈr kunden
- Det er leverandøren, der er eksperten, men han fristes til ikke at definere opgaven klart nok i kontrakten. Og dÈt er et problem, hvis man ønsker et langsigtet partnerskab med kunden, siger chefkonsulent hos PLS Rambøll, Nicolai Brehm Suhr.
Han mener, at outsourcing-kontrakter generelt er alt for uligevægtige. Også kontrakterne fra store udbydere som IBM, SCS, WM-Data og Eterra.
- Udbyderne skal selvfølgelig ikke gøre kundens arbejde ved aftaleindgåelsen, men hvis de hopper over, hvor gærdet er lavest, kan følgen blive, at kunderne insourcer opgaverne igen, lyder det.
Seniorkonsulent hos analysefirmaet Meta Group, Peter Skov, mener også, at kontraktgrundlaget bør være bedre.
Han råder outsourcing-udbyderne til at gøre mere ud af at skabe en åben dialog med kunden om, hvad der er realistisk at forvente sig af outsourcingen.
- En udbyder kunne endda opnå en konkurrencemæssig fordel ved at oplyse kunden om, hvad han nøjagtigt får for sine penge og hvor meget det præcis vil koste om året, siger Peter Skov.
Gartner advarer kunderne
I mellemtiden bliver kunderne advaret af andre analytikere. Gartner Group opfordrede, under Gartners brugersymposium i Cannes november 2001, kunderne til at være på vagt overfor løfter fra outsourcing-udbydere.
Ofte sparer kunden slet ikke penge ved at outsource, lød det.
Samme syn på leverandørerne møder man hos IT-rådgivningsfirmaet PLS Rambøl Management, der specialiserer sig i at rådgive IT-kunder.
- Mange af vores kunder har oplevet, at leverandørerne tager sig for godt betalt for alle mulige sideydelser. Også selvom det typisk har været løfter om besparelser, der har været udslagsgivende for kunden, siger chefkonsulent hos PLS Rambøll Nicolai Brehm Suhr.
Han peger på, at problemet er generelt blandt outsourcing-udbyderne, og at det hovedsagligt skyldes, at markedet er umodent, og at kunderne ikke har erfaring nok.

Billedtekst:
- Ønsker outsourcing-leverandøren et langsigtet forhold til kunden, bliver han nødt til at definere aftalen mere klart, siger chefkonsulent Nicolai Brehm Suhr fra PLS Rambøll Management.
Foto: Torben Klint




IT-JOB

SporingsGruppen ApS

Backend-udvikler

Dynamicweb Software A/S

Solution Architect

Cognizant Technology Solutions Denmark ApS

Test Manager

Acrelec Danmark

IT-supporter
Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere