Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 8. april 2002.
PLS Rambøll og Meta Group advarer leverandører af outsourcing-ydelser mod at benytte upræsice kontrakter og tage sig for dyrt betalt.
I disse måneder kaster aktørerne i IT-branchen sig i hobetal over markedet for outsourcing-ydelser. Og det kan de roligt gøre, for markedet vil ifølge Gartner Group vokse med hele 14 procent årligt indtil 2005.
Men vil de mange udbydere af outsourcingydelser holde på kunderne, bliver de nødt til at gøre mere ud af aftalegrundlaget, lyder det fra en række analytikere og kunderådgivere.
De peger på, at aktørerne ind i mellem pynter lidt for meget på deres tilbud, hvilket går ud over kunderne, der ikke opnår de besparelser, de bliver lovet.
DefinÈr sagen og informÈr kunden
- Det er leverandøren, der er eksperten, men han fristes til ikke at definere opgaven klart nok i kontrakten. Og dÈt er et problem, hvis man ønsker et langsigtet partnerskab med kunden, siger chefkonsulent hos PLS Rambøll, Nicolai Brehm Suhr.
Han mener, at outsourcing-kontrakter generelt er alt for uligevægtige. Også kontrakterne fra store udbydere som IBM, SCS, WM-Data og Eterra.
- Udbyderne skal selvfølgelig ikke gøre kundens arbejde ved aftaleindgåelsen, men hvis de hopper over, hvor gærdet er lavest, kan følgen blive, at kunderne insourcer opgaverne igen, lyder det.
Seniorkonsulent hos analysefirmaet Meta Group, Peter Skov, mener også, at kontraktgrundlaget bør være bedre.
Han råder outsourcing-udbyderne til at gøre mere ud af at skabe en åben dialog med kunden om, hvad der er realistisk at forvente sig af outsourcingen.
- En udbyder kunne endda opnå en konkurrencemæssig fordel ved at oplyse kunden om, hvad han nøjagtigt får for sine penge og hvor meget det præcis vil koste om året, siger Peter Skov.
Gartner advarer kunderne
I mellemtiden bliver kunderne advaret af andre analytikere. Gartner Group opfordrede, under Gartners brugersymposium i Cannes november 2001, kunderne til at være på vagt overfor løfter fra outsourcing-udbydere.
Ofte sparer kunden slet ikke penge ved at outsource, lød det.
Samme syn på leverandørerne møder man hos IT-rådgivningsfirmaet PLS Rambøl Management, der specialiserer sig i at rådgive IT-kunder.
- Mange af vores kunder har oplevet, at leverandørerne tager sig for godt betalt for alle mulige sideydelser. Også selvom det typisk har været løfter om besparelser, der har været udslagsgivende for kunden, siger chefkonsulent hos PLS Rambøll Nicolai Brehm Suhr.
Han peger på, at problemet er generelt blandt outsourcing-udbyderne, og at det hovedsagligt skyldes, at markedet er umodent, og at kunderne ikke har erfaring nok.
Billedtekst:
- Ønsker outsourcing-leverandøren et langsigtet forhold til kunden, bliver han nødt til at definere aftalen mere klart, siger chefkonsulent Nicolai Brehm Suhr fra PLS Rambøll Management.
Foto: Torben Klint