Analyseinstitutter specialiserer sig

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. december 2001.


WEB-ANALYSE. Flere og flere analyseinstitutter og virksomheder ser fordelene ved at bruge web-baserede spørgeskemaundersøgelser. De er efterhånden blevet pålidelige, fordi flere danskere er kommet på internettet.> Nogle er dukket op samtidig med muligheden for at foretage web-baserede spørgeskemaundersøgelser, mens andre i forvejen har været etablerede med telefoninterview og spørgeskemaer på papir.
To af de analysefirmaer, der satser på web-baserede spørgeskemaundersøgelser er Zapera og Instant-Answer.com. Zapera blev kendt under det for nyligt overståede folketingsvalg, hvor de på internettet offentliggjorde deres exit-poll på valgdagen. Når Zaperas resultat ikke afveg væsentligt fra valgets, skyldes det, at sammensætningen af de danske internet-brugere efterhånden er så bred, at det er muligt at få svar fra et repræsentativt udsnit af befolkningen.
Panel af internet-danskere
En undersøgelse, hvor et webbaseret spørgeskema er det vigtigste værktøj, kan af gode grunde ikke nå ud til de husstande, der ikke har internet. I dag har mere end halvdelen af de danske husstande en internetopkobling. I forhold til telefonundersøgelser, så er selve grundmængden af folk man kan udspørge, derfor mindre ved en internet-undersøgelse. Man kan risikere, at man får en underrepræsentation af de grupper, der er minoriteter i internet-brug. Derfor er man ligesom med de traditionelle undersøgelser nødt til at vægte de få svar, man får fra visse grupper tungere, fordi der er for få af dem i forhold til deres andel af den samlede befolkning.
De fleste analyseinstitutter benytter sig af et panel af internet-brugere. Typisk har sådan et panel 10.000 personer eller mere, der alle har tilmeldt sig frivilligt. Fordelen ved panelet er, at analyseinstituttet kender personernes demografi på forhånd, så ud fra e-mail-adressen kender de allerede alder, bopæl, uddannelse og indtægt. Derfor er det let at udvælge de nødvendige personer, hvis svar skal bruges i analysen, så deres sammensætning svarer til den befolkningsgruppe, som undersøgelsen er rettet mod.
Hvis analysefirmaet ikke har adgang til et panel, er de nødt til at indsamle de demografiske oplysninger fra samtlige deltagere, hver gang de foretager en analyse.
De gamle er med på web
De gamle analyseinstitutter som for eksempel Gallup og ACNielsen AIM tilbyder også web-baserede analyser. Deres styrke er, at de i forvejen er kendt blandt deres kunder, og samtidig kan de supplere en web-analyse med telefoninterview eller spørgeskemaundersøgelser.
Det er der også en række mindre analysefirmaer, der tilbyder. Mange af de små har dog valgt at specialisere sig inden for bestemte analyseområder som for eksempel kundetilfredshed og varemærkekendskab.
Web-teknologien til web-analyser bliver også brugt til at undersøge brugervenlighed på web-steder og som værktøj for virksomheders HR-afdelinger. Derfor findes der en lang række især mindre firmaer, der har specialiseret sig i at levere værktøjer til virksomheder, så de kan sammensætte deres egne spørgeskemaundersøgelser.
Den største fordel ved web-baserede analyser er, at de data, man indsamler, havner direkte i en database, når brugeren udfylder spørgeskemaet. Det sparer tid og penge, fordi data ikke skal indtastes manuelt fra spørgeskemaer, man har fået med posten, og som brugerne har udfyldt med kuglepen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
KEYBALANCE A/S
Udvikling og salg af økonomisystemer samt CRM og MPS. Systemer til blandt andet maskinhandlere, vvs-branchen, vognmænd, låsesmede,handelsvirksomheder

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere