Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. december 2001.
WEB-ANALYSE. Flere og flere analyseinstitutter og virksomheder ser fordelene ved at bruge web-baserede spørgeskemaundersøgelser. De er efterhånden blevet pålidelige, fordi flere danskere er kommet på internettet.>
To af de analysefirmaer, der satser på web-baserede spørgeskemaundersøgelser er Zapera og Instant-Answer.com. Zapera blev kendt under det for nyligt overståede folketingsvalg, hvor de på internettet offentliggjorde deres exit-poll på valgdagen. Når Zaperas resultat ikke afveg væsentligt fra valgets, skyldes det, at sammensætningen af de danske internet-brugere efterhånden er så bred, at det er muligt at få svar fra et repræsentativt udsnit af befolkningen.
Panel af internet-danskere
En undersøgelse, hvor et webbaseret spørgeskema er det vigtigste værktøj, kan af gode grunde ikke nå ud til de husstande, der ikke har internet. I dag har mere end halvdelen af de danske husstande en internetopkobling. I forhold til telefonundersøgelser, så er selve grundmængden af folk man kan udspørge, derfor mindre ved en internet-undersøgelse. Man kan risikere, at man får en underrepræsentation af de grupper, der er minoriteter i internet-brug. Derfor er man ligesom med de traditionelle undersøgelser nødt til at vægte de få svar, man får fra visse grupper tungere, fordi der er for få af dem i forhold til deres andel af den samlede befolkning.
De fleste analyseinstitutter benytter sig af et panel af internet-brugere. Typisk har sådan et panel 10.000 personer eller mere, der alle har tilmeldt sig frivilligt. Fordelen ved panelet er, at analyseinstituttet kender personernes demografi på forhånd, så ud fra e-mail-adressen kender de allerede alder, bopæl, uddannelse og indtægt. Derfor er det let at udvælge de nødvendige personer, hvis svar skal bruges i analysen, så deres sammensætning svarer til den befolkningsgruppe, som undersøgelsen er rettet mod.
Hvis analysefirmaet ikke har adgang til et panel, er de nødt til at indsamle de demografiske oplysninger fra samtlige deltagere, hver gang de foretager en analyse.
De gamle er med på web
De gamle analyseinstitutter som for eksempel Gallup og ACNielsen AIM tilbyder også web-baserede analyser. Deres styrke er, at de i forvejen er kendt blandt deres kunder, og samtidig kan de supplere en web-analyse med telefoninterview eller spørgeskemaundersøgelser.
Det er der også en række mindre analysefirmaer, der tilbyder. Mange af de små har dog valgt at specialisere sig inden for bestemte analyseområder som for eksempel kundetilfredshed og varemærkekendskab.
Web-teknologien til web-analyser bliver også brugt til at undersøge brugervenlighed på web-steder og som værktøj for virksomheders HR-afdelinger. Derfor findes der en lang række især mindre firmaer, der har specialiseret sig i at levere værktøjer til virksomheder, så de kan sammensætte deres egne spørgeskemaundersøgelser.
Den største fordel ved web-baserede analyser er, at de data, man indsamler, havner direkte i en database, når brugeren udfylder spørgeskemaet. Det sparer tid og penge, fordi data ikke skal indtastes manuelt fra spørgeskemaer, man har fået med posten, og som brugerne har udfyldt med kuglepen.