Herreløse varemærker på internet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. december 2001.


VAREMÆRKER. Få virksomheder har fuld kontrol med deres varemærker på internettet. Verisign tilbyder nu at holde øje med, om virksomhedens varemærker bliver misbrugt.

Hvis en virksomhed vil have fuld kontrol over sit varemærke på internettet, så er der 243 topdomæner, der skal holdes styr på. For virksomheder med varemærker, der er udbredt over hele verden, er det et stort administrationsarbejde at registrere og vedligeholde registreringerne af de mange domæner.
Af de 25 største varemærker ejer mindre end halvdelen af virksomhederne deres egne varemærker og firmanavne som domænenavne under de tre store internationale topdomæner: .com, .net og .org.
Når det gælder nationale domænenavne på verdensplan, så er det kun Cisco og Nokia, der selv har rettighederne til deres firmanavne og varemærker i mere end 30 procent af landene.
For virksomheder med store varemærker eller kendte firmanavne er det ikke ualmindeligt, at tilfældige personer enten kan eller allerede har erhvervet sig rettighederne til deres lokale domænenavne rundt omkring i verden. Men fordi internettet når ud til så mange mennesker og samtidig er spredt over mange landegrænser og lovgivninger, så er det meget let for disse folk at komme til orde med negative ting om dit varemærke, hvis det er det, de ønsker.
- Det er nyt med internettet. Det svarer til, at du kan finde en 'Jeg-hader-Coca-Cola-kanal' på dit tv, siger Sean Dowey, marketingchef hos Verisign.
Verisign har fået øje på det marked, så de tilbyder nu mod betaling at administrere domænenavne for virksomheder og registrere navnene for dem under alle de nationale topdomæner. Det er en opgave, der ifølge Verisign er svær at overskue for en virksomhed alene, fordi landene har forskellige regler, og blandt andet sprogbarrierer kan være en stor hindring.
Find Albert
Verisign tilbyder desuden at overvåge, hvordan en virksomheds navn eller varemærker bliver brugt eller misbrugt af andre end virksomheden selv på internettet.
En søgerobot snuser systematisk rundt på nettet og registrerer, hvor navnene optræder, og hvilke ord de står sammen med. Sammen med virksomheder, der er bekymrede for deres varemærker, vil Verisign opstille en række kriterier for, hvornår navnene optræder i en sammenhæng, hvor virksomheden har grund til bekymring.
Men varemærker kan også optræde i andre former end tekst. Derfor har Verisign fået udviklet en søgerobot, der kan finde billeder, hvor for eksempel et firmalogo indgår. Ved at udregne en matematisk repræsentation af logoet, kan robotten finde det, selvom det indgår som en del af et større billede.
- Vi har med held testet systemet med et billede af Albert Einstein, fortæller Sean Dowey fra Verisign.
Verisign vil også hjælpe virksomheder med at overtage deres varemærker fra dem, der eventuelt har opkøbt dem under et nationalt topdomæne.

faktaboks: Topdomæne
Et topdomæne er efternavnet i et domænenavn. For eksempel er .dk det danske topdomæne. Et domænenavn har altid et topdomæne som sit efternavn. For eksempel Computerworld.dk. Det er administratoren af topdomænet, der registrerer domænenavne. For eksempel bliver det danske topdomæne .dk administreret
af DK-Hostmaster.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere