Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. december 2001.
VAREMÆRKER. Få virksomheder har fuld kontrol med deres varemærker på internettet. Verisign tilbyder nu at holde øje med, om virksomhedens varemærker bliver misbrugt.
Hvis en virksomhed vil have fuld kontrol over sit varemærke på internettet, så er der 243 topdomæner, der skal holdes styr på. For virksomheder med varemærker, der er udbredt over hele verden, er det et stort administrationsarbejde at registrere og vedligeholde registreringerne af de mange domæner.
Af de 25 største varemærker ejer mindre end halvdelen af virksomhederne deres egne varemærker og firmanavne som domænenavne under de tre store internationale topdomæner: .com, .net og .org.
Når det gælder nationale domænenavne på verdensplan, så er det kun Cisco og Nokia, der selv har rettighederne til deres firmanavne og varemærker i mere end 30 procent af landene.
For virksomheder med store varemærker eller kendte firmanavne er det ikke ualmindeligt, at tilfældige personer enten kan eller allerede har erhvervet sig rettighederne til deres lokale domænenavne rundt omkring i verden. Men fordi internettet når ud til så mange mennesker og samtidig er spredt over mange landegrænser og lovgivninger, så er det meget let for disse folk at komme til orde med negative ting om dit varemærke, hvis det er det, de ønsker.
- Det er nyt med internettet. Det svarer til, at du kan finde en 'Jeg-hader-Coca-Cola-kanal' på dit tv, siger Sean Dowey, marketingchef hos Verisign.
Verisign har fået øje på det marked, så de tilbyder nu mod betaling at administrere domænenavne for virksomheder og registrere navnene for dem under alle de nationale topdomæner. Det er en opgave, der ifølge Verisign er svær at overskue for en virksomhed alene, fordi landene har forskellige regler, og blandt andet sprogbarrierer kan være en stor hindring.
Find Albert
Verisign tilbyder desuden at overvåge, hvordan en virksomheds navn eller varemærker bliver brugt eller misbrugt af andre end virksomheden selv på internettet.
En søgerobot snuser systematisk rundt på nettet og registrerer, hvor navnene optræder, og hvilke ord de står sammen med. Sammen med virksomheder, der er bekymrede for deres varemærker, vil Verisign opstille en række kriterier for, hvornår navnene optræder i en sammenhæng, hvor virksomheden har grund til bekymring.
Men varemærker kan også optræde i andre former end tekst. Derfor har Verisign fået udviklet en søgerobot, der kan finde billeder, hvor for eksempel et firmalogo indgår. Ved at udregne en matematisk repræsentation af logoet, kan robotten finde det, selvom det indgår som en del af et større billede.
- Vi har med held testet systemet med et billede af Albert Einstein, fortæller Sean Dowey fra Verisign.
Verisign vil også hjælpe virksomheder med at overtage deres varemærker fra dem, der eventuelt har opkøbt dem under et nationalt topdomæne.
faktaboks: Topdomæne
Et topdomæne er efternavnet i et domænenavn. For eksempel er .dk det danske topdomæne. Et domænenavn har altid et topdomæne som sit efternavn. For eksempel Computerworld.dk. Det er administratoren af topdomænet, der registrerer domænenavne. For eksempel bliver det danske topdomæne .dk administreret
af DK-Hostmaster.