Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. november 2001.
COLLABORATIVE COMPUTING.
Softwarevirksomheden IBS har udviklet et system, der letter integrationen mellem forskellige ERP-systemer i en koncern.
Det er ingen let opgave, at udvikle en standardløsning, der kan integrere forskellige ERP-systemer, så de kan kommunikere fornuftigt sammen. Men når det drejer sig om Supply Chain Management, så kan programmernes XML-grænseflader udnyttes, hvis systemerne kun skal udveksle nogle få typer information.
Selvom datter- og søsterselskaber i en stor koncern, hvor virksomhederne er små, selvstændige enheder, alle bruger forskellige ERP-systemer, så kan det lade sig gøre at integrere systemerne forholdsvis smertefrit, mener administrerende direktør Allan Rotheisen fra softwarevirksomheden IBS.
- Det er vigtigt, at det kun er relevant information, der bliver udvekslet. Information om råvarer og antal maskiner, der er i drift, er kun interessant internt på den fabrik, der producerer varen. For Supply Chain Management-systemet er den eneste relevante information, hvor varen er på lager, eller hvor lang tid det så vil tage at producere den, og hvad den kommer til at koste, forklarer Allan Rotheisen.
XML og Java
For en koncern, der består af selvstændige virksomheder, er kontakten mellem ERP-systemerne begrænset, udover at systemet skal kunne bringe information om leveringstid videre til kunden, uanset hvilket system han kommer i kontakt med.
Kontakten til moderselskabets økonomisystem er begrænset til, at der et par gange om året skal leveres data til koncernregnskabet.
IBS har udviklet et system, der skal fungere som et standard mellemlægspapir mellem to ERP-systemer, der indgår i det samme Supply Chain Management-system. Løsningen hedder Virtual Enterprise, der er programmeret i Java og udnytter internettet og de XML-grænseflader, som alle de store ERP-produkter på markedet har.
Virtual Enterprise er udviklet til store koncerner, der for eksempel opkøber en konkurrent, som typisk allerede har et ERP-system fra Èn eller anden leverandør.
- Når en virksomhed køber en anden, hvorfor så ikke lade de IT-systemer være, der allerede eksisterer og så bygge ovenpå, i stedet for at begynde at udskifte den anden virksomheds ERP-systemer, siger Allan Rotheisen.
IBS' forslag til overbygning hedder altså Virtual Enterprise, og er deres bud på, hvordan moderselskabet - og kunderne - kan komme til at opleve kontaktfladen ens, uanset hvilket søsterselskab, der skal kommunikeres med. Men for en koncern, hvor afdelingerne styres centralt, vil det alligevel være en bedre løsning at vælge at bruge de samme ERP-systemer og få alle fordelene med, oplyser Allan Rotheisen.
Gummisko
Virtual Enterprise er også en mulig løsning på de problemer en e-handelsvirksomhed står overfor, hvis virksomheden ikke selv fører noget stort lager, men benytter sig af forskellige producenter og leverandørers lagre.
En internetforretning, der eksempelvis har specialiseret sig i at sælge gummisko, har måske ikke selv noget nævneværdigt lager, men skal føre en række forskellige mærker, der kommer fra forskellige leverandører. Disse leverandører benytter alle forskellige ERP-systemer. Ved at lægge Virtual Enterprise ind som et mellemlag kan gummiskoportalen holde styr på pris og leveringstid uden at bekymre sig om, hvilket ERP-system leverandørerne benytter.
Virtual Enterprise fungerer endnu kun som en standardløsning sammen med systemerne fra nogle få ERP-leverandører, men efterhånden som flere kunder køber det, håber IBS på, at det kommer til at kunne arbejde sammen med alle de førende ERP-produkter på markedet.
Billedtekst: Med udviklingen af Virtual Enterprise, håber IBS på efterhånden at kunne binde de førende ERP-systemer sammen i Supply Chain Management-løsninger, fortæller administrerende direktør Allan Rotheisen.