Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. november 2001.
SAMMENLIGNING. Mens IBM og Oracle sidder alene på markedet for e-handelsløsninger til de største virksomheder, er der stor spredning blandt leverandørerne til de små og mellemstore virksomheder, viser ny undersøgelse
Vaskepulver er vaskepulver, og man får stort set den samme vare, uanset hvilket firmanavn der står på pakken. Men gælder det også e-handelssystemer? Før man lægger et e-handelssystem i indkøbsvognen i sit lokale supermarked, skal man være helt afklaret med, hvilke behov man har. Der kan være store penge at spare, hvis man ikke har behov for et fuldt integreret system.
Især på markedet for løsninger til små og mellemstore virksomheder er der stor forskel på både pris, ydelse og mulighed for integration, viser en sammenligning, foretaget af rådgivningsfirmaet Schmidt & Co. for Vupti A/S. Det er udelukkende ydelse og pris, der er med i sammenligningen. Tillægsydelser som konsulentbistand og andre services er ikke med.
Til de små
Blandt markedets billigste løsninger finder man Cybercity Netshop og Jubii Butikker. Det er standardprodukter med fast funktionalitet med en pris fra et par tusinde kroner, der er bedst egnede for virksomheder, der blot har brug for et digitalt udstillingsvindue. Ulempen er, at ingen af systemerne har mulighed for integration med systemer til ordrestyring eller bogføring. Derfor er systemerne begrænset til virksomheder med et begrænset onlinesalg, hvor ordrerne kan håndteres manuelt.
Hvis virksomheden i forvejen har investeret i et Navision C5 system til ordrestyring og bogføring, så er Navisions e-handelsmodul det oplagte valg, fordi man på den måde er sikret fuld integration til en forholdsvis lav pris.
De sidste tre systemer i undersøgelsen, der henvender sig til mindre virksomheder, er Sitemans e-handelsmodul, Vupti eCommerce Server Light og Web500 eShop. Sidstnævnte er dyrest, fordi den ikke fungerer uden en række moduler fra Web500's Content Management System. Sitemans løsning kræver også en række ekstra moduler fra deres CMS-pakke, men ifølge undersøgelsen er Sitemans løsning noget billigere.
Til de store
De systemer, der kan skaleres til de mellemstore og større virksomheder, tilbyder stort set samme muligheder, men priserne spænder fra 130.000 kroner for det mindste system til cirka 2 millioner kroner for de største systemer fra IBM og Oracle.
I denne kategori er det kun systemerne fra Vupti og Navision, der kan leveres direkte fra hylderne. For de øvrige producenter kræver produkterne en vis tilpasning til virksomhedens behov, hvilket til gengæld giver mulighed for at skalere løsningen til de største virksomheder.
Integrationen mellem e-handelsløsningerne i den dyrere ende og virksomhedens bogførings- og ordrehåndteringssystemer er mere smertefri end for de billigere. Alle løsningerne understøtter en række forskellige systemer og har desuden mulighed for at kommunikere via en XML-grænseflade.
Billedtekster: E-handelsløsninger fås i mange størrelser. Men prisen varierer fra et par tusinde kroner op til et par millioner, så det er en god idÈ at vide, hvor stort et system man har behov for.