Efter en succesrig konvertering af webtjenesten Digitaliser.dk fra et traditionelt hostingcenter til stordriftsfordelene i Amazon-clouden, har IT- og Telestyrelsen fået smag for skyen.
I foråret flyttede styrelsen således sin NemHandel-løsning fra en dansk hostingleverandør til Amazons irske cloud computing center. Og styrelsens månedlige omkostninger på drift og vedligeholdelse røg i samme øjeblik ned fra 80.000 kroner til cirka 35.000 kroner med en yderligere besparelse på omkring 5.000 kroner inden for rækkevidde.
Det svarer til et årligt prisfald på NemHandel-driften på op til 700.000 kroner for en applikation, der i høj grad gør brug af cloud computingens skalerbarhed, fordi virksomheder især sender deres fakturaer omkring måneds-, kvartals-, og årsafslutninger.
"Omlægningen til clouden har dog også kostet omkring 1,6 millioner kroner, så vi har først tjent investeringen hjem igen inden for to til tre år," fortæller chefkonsulent Helle Schade-Sørensen fra styrelsens Center for digitalisering til Computerworld.
Fra Danmark til Irland
IT- og Telestyrelsens omkostninger ved omlægningen til skyen er hovedsageligt gået på udviklings- og konsulentarbejde til it-selskabet Accenture.
Det skyldes, at NemHandel-applikationen i sin oprindelige danske version fra 2007 bestod af en database og en applikationsserver, som blev spidsbelastet omkring de store faktureringstidspunkter.
"Da vores nye cloud-løsning kører med en masse skalerbare services, krævede det en række tilpasninger, så vi kunne flytte fra det danske datacenter til Amazon-clouden i Irland. Man skal blandt andet kigge på kompatibiliteten mellem styresystemer og services," forklarer Helle Schade-Sørensen fra IT- og Telestyrelsen.
Det som Accenture, så har hjulpet styrelsen med, er at bygge en cloud-løsning med en bagvedliggende database, et skalerbart servicelag med load balacing for selve NemHandel-applikationen og så et webinterface, så virksomhederne kan tilgå sky-løsningen.
Både servicelaget og webinterfacet kan skalere alt efter efterspørgslen
"Det er klart, at hvis man bare har en webserver, så kræver det ikke så store tilpasninger, som det gjorde med NemHandel," lyder det fra Helle Schade-Sørensen.
Tre store udfordringer
Udviklingsarbejdet har kun været en ud af tre større hurdler, som styrelsen skulle tackle for at komme i skyen med NemHandel.
Få styr på overvågningen i skyen
Derudover har IT- og Telestyrelsen stødt på kontraktlige udfordringer med Amazons rigide prisstrukturer, som i vanlig cloud-stil ikke er til forhandling.
Endnu er styrelsen ikke hoppet på såkaldte reserverede instanser, som er betegnelsen for at forpligte sig til leje i en periode på et, to eller tre år, hvilket udløser en rabat fra Amazons side.
"Når vi er klar til at leje serverplads for flere år kan den månedlige pris på driften komme helt ned på omkring 26.000 kroner inklusiv overvågning" siger Helle Schade-Sørensen.
Den tredje større udfordring har været selve Amazons services Europa, som ved styrelsernes forundersøgelser for et år siden ikke levede helt op til forventningerne.
"Vi skal bruge en cloud i EU, fordi flere af fakturaerne kan indeholde data, der ikke må komme uden for EU's grænser - og mange af de tilpasninger og krav vi har stillet er - eller er i gang med at blive implementeret" fortæller Helle Schade-Sørensen.
Overvågning er nødvendig
Hun fortæller, at der i skyen også er nedetider, præcis som man også oplever det i traditionel hosting.
Men i cloud computingens mere samlebåndsagtige forretningsmodel kræver det overvågning, fordi en cloud-kunde som IT- og Telestyrelsen slet ikke har samme kontaktflade med en cloududbyder, som man har det med en mere traditionel hostingleverandør.
"Man kan enten overvåge eventuelle nedbrud selv eller indgå et samarbejde med en dansk hostingleverandør, der har specialiseret sig i overvågning af clouds," forklarer Helle Schade-Sørensen, som har valgt et leverandørsamarbejde til overvågning.
Udover Accentures udviklingsarbejde og den løbende overvågningsdrift har IT- og Telestyrelsen haft to konsulenter, der har taget sig af projektet sideløbende med en masse andre opgaver.
Derfor opfordrer Helle Schade-Sørensen andre virksomheder til at prøve kræfter med skyen, hvis de ellers har modet.
"Vi tænkte desværre ikke cloud-løsninger ind i NemHandel-løsningen fra starten. Da NemHandel gik i luften i 2007, var cloud ikke noget, man talte så meget om. Ellers kunne vi have sparet en del penge tidligere i projektet," lyder det fra Helle Schade-Sørensen.