TDC allierer sig med den amerikanske telemastodont Verizon.
Med aftalen ønsker TDC at give sine erhvervskunder bedre muligheder for at benytte sig af tjenester på tværs af landegrænser uden for Norden.
"Pludselig kan en dansk virksomhed begynde at tænke på, hvordan den kan implementere en infrastruktur, som er designet og besluttet centralt, men implementeret globalt, selvom virksomheden har lokale forretninger. Det er et meget stærkt tilbud," siger koncerndirektør Martin Lippert fra TDC.
Martin Lippert er øverste mand på posten i TDC Erhverv, og det er en gigant, som han kan præsentere som TDC's nye samarbejdspartner. Verizon omsatte sidste år for 615 milliarder kroner. Det er 17 gange mere end det danske teleselskab.
"Det er meget attraktivt for os at indgå samarbejdet, fordi vores skandinaviske erhvervskunder kan støttes internationalt, og vi tror, at vi på samme måde er en stærk partner for Verizon i Norden, så selskabets klienter kan drage fordel af det," fortæller Martin Lippert til Computerworld.
Ny trend
TDC's erhvervsforretning er i dag repræsenteret i Norge, Finland og Sverige, og det var tidligere også tilstrækkeligt for flere af TDC's kunder, fortæller Martin Lippert.
"Da vi investerede i Norge, Sverige og Finland hang det sammen med, at mange danske virksomheder agerede på tværs af Norden, ligesom svenske, finske og norske virksomheder agerer pan-nordisk," siger han og uddyber:
"Det var hovedtendensen i 90'erne, og vi har ledt efter en international partner, fordi de nordiske virksomheder i dag breder sig ud. Derfor er det naturligt, at vi søger en international partner, for vi ønsker at følge vores nordiske kunder i deres forsøg på at blive internationale og globale."
Her til formiddag præsenterede Martin Lippert sammen med group president D. Clair Crump fra Verizon Business den aftale, som TDC's erhvervskunder fremover kan drage nytte af. Det er en aftale, som er kommet i stand efter forhandlinger over to til tre måneder.
Én indgang til telekommunikation
Martin Lippert ser det som en fordel for virksomheder, der vil være globale, at de nu får et såkaldt "single point of contact". Det vil sige, at de kan forhandle aftalen hjem ét sted. Det er noget, som Telia også tidligere har fremhævet over for Computerworld som en ny tendens, som kunderne forventer.
"Netværk er komplekse, og antallet af tjenester, som virksomheder lægger ovenpå, stiger, og derfor kan det være et mareridt som erhvervskunde at koordinere et væld af forskellige tjenester fra forskellige udbydere. Derfor ønsker de 'single point of contact', og det er det, som vi kan give med dette partnerskab," forklarer Martin Lippert.
Sidste år indgik TDC også en aftale med den amerikanske telegigant AT&T, men denne gang er aftalen mere omfattede, lyder det fra TDC.
"Verizon er rettet imod slutkunder, mens AT&T-aftalen i høj grad var relateret til engrosforretningen, så vi på engrosplan kunne tilbyde flere rør (kommunikationslinjer, red.), men i aftalen med Verizon ser vi på, hvordan vi også kan tilbyde tjenester på tværs. Derfor er aftalen med Verizon noget nyt set i forhold til erhvervskunder," siger han.
Computerworld følger senere op med et interview med D. Blair Crump fra Verizon Business.