Computerworld News Service: Download af mobile applikationer til Apple iOS og Google Android vil komme til at stå for 78 procent af alle app-downloads i 2010, hvor iPhonens styresystem, iOS, snupper 52 procent af det samlede marked.
Disse høje markedsandele drives frem af tilgængelighed, variation og nyhedsværdien i både Android Market og iTunes App Store, som på nuværende tidspunkt ikke kan matches af nogen anden smartphone-platform.
Herudover har salget af Android-telefoner for alvor taget fart i 2010 med over 160.000 daglige aktiveringer.
"iTunes App Stores dage som den eneste spiller i markedet er forbi, selvom den dog fortsat vil være den største spiller," siger Bhavya Khanna, der er trådløs analytiker hos ABI Research.
Nokia halter bagefter
"Downloads fra andre platforme såsom BlackBerrys App Store og Nokias Ovi Store halter stadig på grund af en mangel på variation samt fragmentering blandt begge producenters mange enheder."
Omsætningen fra salg af mobile apps falder fortsat, i takt med at den kraftige konkurrence fører til et "kapløb mod bunden."
Der er fuldt ud funktionelle spil tilgængelige til mellem fem og 35 kroner og mange populære applikationer benytter reklamefinansierede indtjeningsmodeller.
Ejerne af de forskellige app stores som eksempelvis Google, Apple og mobiloperatører vil fortsat støtte billige og gratis applikationer, da de hjælper til at markedsføre og sælge deres mobile enheder.
Det vil i stigende grad blive besværligt at tjene penge i et marked, der forventes at toppe i 2011 med et årligt samlet salg på knap 44,9 milliarder kroner.
Oversat af Thomas Bøndergaard