Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2014 - 20:27 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Installere Win 7 på en præinstalleret Win 8 laptop

Har købt en HP 15-g041so 15.6" bærbar computer
Varenr. #: HP15G041SO hos Elgiganten.
Den har Win 8,1 præinstalleret hvilket jeg ikke er varm på.

Har en Win7 lovlig licens som jeg ønsker at bruge.

Hvad gør jeg?

Wiper harddisken, og installerer Win7?

Wiper Win8 delen og beholder resten af HP slammet?

Gør noget tredje?
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2014 - 21:24 #1
Ja det kan du da godt, forudsat, at HP kan levere driverne til w7.
Men vær opmærksom på, om disken kører med MBR eller GPT, så du får hvad du vil have.
Avatar billede kurtba Ekspert
22. juni 2014 - 22:08 #2
Installer Classic Shell på den og behold win 8 men med win 7 menuer osv. Classic Shell er gratis.
Dermed får du de fordele der er med win 8 i forhold til win 7 og du har så stadig mulighed for at udforske win 8 og de mange apps som man kan få til den.
Avatar billede Slettet bruger
22. juni 2014 - 22:20 #3
#2
Jeg vil ikke tage stilling til, om det er en god ide, at installere w7. Men vil lige gøre opmærksom på, at der er forskel på w8.1 som spørger har, og w8.0. Der er flere der er utilfredse med 8.1.
Men kører 8.1 godt nok, ja så er Classic shell en virkelig god ting.
23. juni 2014 - 12:29 #4
Option 3:
Behold Windows 8.1 som den er og lær at bruge den.
Jeg har først lige fået min Win 8 maskine for 3 uger siden, så jeg er også stadig grøn på den.
I øvrigt også en HP maskine, men med touch skærm.
Mit første indtryk er også overvejene positivt.

Alle (undtaget 1), jeg kender og som har Windows 8 er meget positive, og siger det er godt.

Det er en markant ændring af bruger fladen, som vi ikke har set siden Win95 / NT4.0. Og så var der endda en del støj over de små ændringer der kom med Vista, i Windows 7 har man så bare lært det, og det man synes var noget skrammel i Vista  synes man er godt i Win 7.

På med Ja hatten og få fod Windows 8 :)
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2014 - 19:19 #5
Kære alle.

Tak for jeres råd og meninger.

Men det var ikke mit ærinde at starte en diskussion om Windows versioner.

Jeg vil ikke have Windows 8.x

Jeg vil have Windows 7.x på min nye laptop. Jeg har en lovlig W7 skive, og mit spørgsmål er alene, hvordan jeg fjerner den præinstallerede W8 nemmest og klogest muligt.

Jeg kan godt finde ud af at formatere harddisken og derefter installere W7. Jeg tænkte blot, at der antageligt ligger noget HP SW også præinstalleret, som det måske var klogt at beholde.
Avatar billede Little Helper Seniormester
23. juni 2014 - 20:01 #6
Jeg vil på det kraftigt anbefale dig at lave en backup af maskinen før du går igang. Da HP ikke har givet dig noget windows med på DVD er den eneste software du har på maskinen, sletter du den har du INGEN. Jeg ved godt du ikke vil have windows 8x på den men måske du en dag skal og så har du det.

Her efter kan du nemt installere Win7 på maskinen. Du skal dog være opmærmsom på om du skal bruge noget af det medfølgende software fra HP - HP Connected Music, HP Connected Photo, HP SimplePass, HP ePrint, Windows Live Essentials, CyberLink PowerDVD, CyberLink YouCam, Internet Explorer 11, 7-Zip, Box (25 GB gratis lagring) Kan du undvære alt dette preinstalleret fra HP så kan du næsten gå igang.

Sidste ting er drivere. kikker du på HPs side over drivere så har de under denne model drivere til både Win 7 og 8 . Dog har de IKKE drivere til chipset for windows 7. Så her ville jeg downloade den fra windows 8 siden og bruge, ellers har du alle andre drivere.

Hent dine windows 7 driver her

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareCategory?os=4063&lc=en&cc=dk&dlc=en&sw_lang=&product=6831420

Windows 8 chipset driver her

http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareDownloadIndex?softwareitem=ob-130630-1&cc=dk&dlc=en&lc=en&os=4158&product=6831420&sw_lang=
Avatar billede Slettet bruger
23. juni 2014 - 20:49 #7
> Kaffefisk

Et fantastisk præcist, professionelt, forudseende og udtømmende svar!

Smid venligst et "svar".

Kun en ting er jeg usikker på pga. uvidenhed: Funker HP Win8 chipset driveren også med Win7?

Tak!
Avatar billede Little Helper Seniormester
23. juni 2014 - 21:31 #8
Ser men på listen over drivere på henholdvis windows 7 og den på windows 8 så kan man se at HP bruger samme driver packs. Disse herunder er kun eksempler fra HPs win 7 og 8 side, Alle andre er også de samme driver packs

Audio - sp66559.exe. Skærmkort - sp66256.exe. Netkort - sp65599.exe

Og at jeg ved gennemgang kan se at der under windows 7 driver mangler Wifi drivers. ( Der er netkort drivers men kikker man herunder er der ingen wifi),Så ved install af windows 7 vil du skulle bruge dem også. Jeg vil dog lige sige at windows 7 vil stadig installere disse, men at jeg stadig forslår at man geninstallere de opdaterede fra HPs side.

Da windows 7 og 8 deler 64 driver langt hen ad vejen er jeg ikke i tvivl om at de vil fungere men vil du være rolig inden du begynder så download en windows 7 driver fra HP siden og installer den på dit nuværende windows 8, får du her ingen brok andet end den berømte "en nyere udgave findes på maskinen install afbrydes) så ved du at den også går den anden vej.
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2014 - 19:06 #9
Kære kaffefisk.

Smid venligst et svar :-)
Avatar billede Little Helper Seniormester
07. juli 2014 - 22:30 #10
Håber det dur :)