Avatar billede kim1a Ekspert
08. juni 2014 - 09:17 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Win 7 kan ikke flytte store filer

Hej Eksperter

Jeg har netop formatteret min bærbare og derfor flyttet alle filer via Windows fildeling til min stationære. Nu vil jeg så flytte retur efter reinstall af win7, men det er langsomt og jeg kan ikke flytte store filer (= 2,5 gb eller lignende). Jeg kæmpede i lang tid med bare at få adgang, men det lykkedes til sidst (uden jeg ved hvad jeg gjorde).

Opsætningen på de to computere er ens:
Fil og udskriftsdeling slået til, det er uden adgangskode
Computeren har unikt navn
Administratorbrugeren (eneste bruger på computeren) er ens på dem begge (mener jeg kørte således før)

Jeg har kablet forbindelsen, og derfor slået det trådløse fra på den bærbare - jeg husker fra WinXP at man skulle installere en ekstra protekol for nemhedens skyld, men det er nogle år siden jeg har rodet på Win7.

Kan I regne ud hvad der er galt? Hvis der mangler informationer må I endelig sige til.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. juni 2014 - 12:17 #1
Prøv lige at kopiere en af de store filer i kommandoprompten via [robocopy]?
Avatar billede kim1a Ekspert
08. juni 2014 - 13:28 #2
Den skriver adgang nægtet.

Fejl 5 (0x0000005) opretter adgang til destinationsmappe c:\
Måske jeg skriver noget galt - burde jeg ikke kunne kopiere den direkte ud i roden?

Det sjove er at jeg ændrede lige navnet (fordi det var nemmest at skrive i kommandopromt) fra den bærbare direkte på filen på den stationære.

Jeg prøvede at pinge i kommandpromt, men det kan jeg øjensynligt ikke ("kunne ikke finde værten")

Min stationære = kerdesktop
Min bærbare = kerlaptop
Kommandoer:
ping \\kerdesktop
robocopy \\kerdesktop\g\test (filen har et "efternavn" men hvis jeg skriver dette fejler den og tror det er et bibiotek) c:\ /mir

Er jeg på rette spor?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. juni 2014 - 13:58 #3
Ping kan du ikke helt stole på, idet Windows firewall kan blande sig. Nu husker jeg ikke helt med Win7, men Win8 er bestemt ikke særlig begejstret for at man skriver til [C:\].

Jeg ville nok i stedet først prøve med:

[robocopy \\kerdesktop\g\test.* c:\temp_destination /mir]
Avatar billede kim1a Ekspert
08. juni 2014 - 17:08 #4
Så melder den mislykket. Jeg forsøgte med en backup.pst fil på 800 MB (den kan ikke håndtere et efternavn (pst eller stjerne) på filen...)

Når jeg så forsøger uden endelse siger den at filen ikke eksisterer, da den forsøger at finde et bibliotek i stedet se iøvrigt: http://gupl.dk/711156/

En anden fil "Test.iso" (som computeren genkender som diskbillede) starter den, men springer over - se dette skærmbillede: http://gupl.dk/711157/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
08. juni 2014 - 17:21 #5
Det er fordi jeg ikke er vågen:

Hvis vi nu siger at du vil spejle filen [Test.iso] i folderen:
\\kerdesktop\g\

Til destinationsfolderen:
\\kerlaptop\c$\temp_destination

Så skulle det gerne spille med:
[robocopy \\kerdesktop\g c:\temp_destination Test.iso /mir]

Altså: Først specificere filnavn efter source og destination.
Avatar billede kim1a Ekspert
08. juni 2014 - 19:08 #6
Så fik vi styr på syntaks, men det hjalp ikke. Der er helt sikkert noget mystisk... kan det være en timeout-ting, en firewall eller andet?

http://gupl.dk/711159/
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. juni 2014 - 08:04 #7
Vi prøver videre.

Jeg går ud fra, at du fint kan se filen [test.iso], hvis du:
[dir \\kerdesktop\g\]

Du skulle jo også gerne få listet indholdet, hvis du:
[dir c:\temp_destination]

Blot for forsøget, så burde resultatet jo være det samme som:
[dir \\kerlaptop\c$\temp_destination]

Hvis ovenstående tests falder ok ud, hvordan går det så med UNC-stier:
[robocopy \\kerdesktop\g \\kerlaptop\c$\temp_destination Test.iso /mir]
Avatar billede kim1a Ekspert
09. juni 2014 - 10:05 #8
Den kopierer vældig fint, men funktionen forsøger vist at flytte, for den skriver til sidst at den vil flytte filen til recycled, men "adgang nægtet". Selvom den skrev den færdiggjorde kopieringen ligger der ikke noget i folderen.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. juni 2014 - 10:28 #9
Ok, prøv at undlade [/mir] så du kan se om kopieringen forløber ok?
Avatar billede kim1a Ekspert
09. juni 2014 - 11:20 #10
Var allerede i gang. Det kunne jeg godt, så det kan være en løsning. Der er point til dig hvis du skriver et svar.

To ting er dog stadig mystiske:
1: Den temp destination jeg har lavet på C kan jeg ikke se i windows stifinder, men jeg kan godt gå på den - hvis jeg klikker i adresselinjen og skriver den manuelt.
2: Oprindelig udfordring - hvorfor kan jeg ikke kopiere via drag and drop.
Avatar billede CRKrogh Ekspert
09. juni 2014 - 13:48 #11
Drag-n-drop har altid været problematisk med store filer (og store antal filer, for den sags skyld) - derfor RoboCopy.

At destinationen ikke umiddelbart dukker op i Stifinder, når du browser PC'en, er ganske enkelt fordi den ikke er annonceret af dens "Netværks-delingstjeneste" endnu som en delt ressource.