Avatar billede Anders F Praktikant
17. maj 2014 - 10:02 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

Thunderbird: Hvordan tilføjer jeg nemt en adresse til kartoteket?

Hej.

Jeg har fået den ide at bruge Mozilla Thunderbird som e-mailprogram. Jeg havde Outlook Express før, og der kunne man bare højreklikke og gemme kontaktinfo og mailadresse i adressekartoteket på den måde.

Det kan man vist ikke i Thunderbird?

Er der en anden måde, man kan gør det på?

Jeg har fundet adressekartoteket i Thunderbird, så jeg kan skrive alle adresser manuelt ind, men der må være en andne måde?

Mv.h
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 10:17 #1
Du kunne nemt have overført alle dine indstilliger fra Outlook Express fra Xp. Det gøres ved at installere Thunderbird i din xp maskine. Når du åbner programmet kan du vælge at importere det hele fra Outlook Express.
Har du ikke denne mulighed mere, kan du når du modtager en mail, så kan du højreklikke på mailen øverst, hvor der står fra "mailadresse på afsender" og vælge tilføj adressekartotek.
Så skulle du få adressen ind i kartoteket.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 10:29 #2
Her er tips til hvordan det gøres.http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thunderbird/Importer_mails_og_kontakter_til_Thunderbird_p%C3%A5_ny_computer
Og også tips til hvordan du flytter dine personlige data i Thunderbird til andre computere der kører Windows 7 eller 8.
Er den først installeret med det hele, kan man kopiere indholdet fra denne pc over til en anden på denne måde her:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thunderbird/Brugerdata
Den gemme de personlige data her:

Vista/7/8
    C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming
XP
    C:\Documents and Settings\<brugernavn>\Application Data
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 10:31 #3
PS Du skal sætte din pc til at vise sjulte mapper og filer, for at se disse mapper. De ligger skjult.

Husk at stille det tilbage igen når du er færdig.
Du retter til inde i mappeindstillinger fra kontrolpanelet.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 10:47 #4
#2 Da jeg flyttede mine indstillinger over fra XP maskinen til Windows 8, omdøbte jeg mappen i Win8 til "Thunderbird gammel" i
C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming så jeg havde begge mapper derinde, før jeg åbnede programmet.
PS Du må ikke have Thunderbird åben når du kopierer mappen over.
Avatar billede FastEthernet Novice
17. maj 2014 - 11:29 #5
Når du har åbnet/markeret en e-mail, kan du højreklikke på afsenderens navn udfor "Fra", og vælge "Føj til adressebog", så bliver personen gemt i adressekartoteket med navn og e-mail-adresse uden at du skal gøre yderligere.
Avatar billede FastEthernet Novice
17. maj 2014 - 11:30 #6
.. hvilket egentlig også er hvad 220661 skrev i #1.. Jeg har vist ikke fået øjnene ordentligt på endnu :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 11:34 #7
#5 Det var i hvert fald det jeg mente. Men jeg udtrykte mig måske ikke helt klart?
Jeg er glad for at bruge Thunderbird, da den minder meget om Outlook Express.

Har du problemer med at få interne beskeder fra Eksperten på mail?
Bruger du selv Thunderbird?
Avatar billede FastEthernet Novice
17. maj 2014 - 11:43 #8
#7 -> Jo, du udtrykte dig skam klart nok, jeg overså simpelthen bare de par linier :-)

Jeg har ikke umiddelbart oplevet problemer med at få beskeder fra Eksperten, jeg plejer i hvert fald altid at få besked når der er et nyt indlæg til et spørgsmål jeg har deltaget i, hvis det var den slags beskeder du mente.

Jeg bruger selv Thunderbird og har gjort det igennem de sidste "mange" år, og har ikke et sekund overvejet at skifte til andet. Det kan de ting som jeg har brug for, og det virker bare :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 12:01 #9
Nej det er kun intern post jeg har problemer med. I trådene fungerer det fint.
Prøver lige at sende en intern besked for at teste.
repox (coadmin) mener det er et problem med min mailudbyder Telenor, som formidler men get2net mail adresse.
Har i øvrigt lige fået en mail fra dem hvor de skriver at de ikke formidler mail længere efter den 15 juni, så jeg skal alligevel finde på noget andet.
Avatar billede Anders F Praktikant
17. maj 2014 - 15:28 #10
Hej alle svarere.

Jeg har febrilsk forsøgt at højreklikke de rigtige steder og finde noget, der skulle gøre det muligt for mig at tilføje adressen på mailen til Adressekartotek. Der sker ingenting.

Jeg har også haft det problem, at mails i Indbakke ikke forbliver markeret med fed, før jeg har læst dem! De af-fed'er helt sig selv efter behag. Så hvis jeg har modtaget 20 mails, så er der måske et par af dem, der står med fed, men det er helt tilfældigt.

Jeg er vant til de funktioner i Outlook, og det er irriterende, at de ikke er her i Thunderbird.

Kan det være, at jeg downloadet Thunderbird et forkert sted eller en forkert version eller på en forkert måde?

Hvis ja, hvor ville I så hente den til Windows 7 64 bit pc?

Er der andre muligheder for, at noget er gået galt for mig? Ellers må jeg jo afinstallere Thunderbird og så geninstallere igen, det er bare lidt bøvlet.

Mvh. Anders
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2014 - 15:37 #11
Nu er det kun 32 bit maskiner jeg har overført Outlook Express mail til Thunderbird. Og det med at mails ses som læst automatisk har jeg ikke oplevet. Så hvad problemet er her ved jeg ikke.
Jeg bruge slavisk den metode jeg har fortalt dig, og har ikke andre indputs til det.
Om en af- og geninsstallering vil løse dit problem kan jeg ikke spå om. Sikkert er det at alt der har med Thunderbird af gøre bør slettes helt før du installerer igen.
Jeg hentede min Thunderbird her:
http://www.mozilla.org/da/thunderbird/?flang=da
Avatar billede Anders F Praktikant
17. maj 2014 - 17:29 #12
Hej 220661

Hm.

Nå, jeg prøver lige at af-installere og re-installere igen her en af dagene. Så må jeg se. Jeg har virkelig ingen højreklik-muligheder.

Hvis jeg har forstået det korrekt, så står man i Indbakken, og så kan man bare højreklikke på en fil, og så skulle muligheden for at gemme adressen i arkivet åbne sig op for én?

Mvh. Anders
Avatar billede FastEthernet Novice
17. maj 2014 - 17:48 #13
Hvis du markerer en mail i indbakken, så den bliver vist i vinduet nedenunder, kan du tilføje adressen til kartoteket ved at højreklikke på afsenderens navn udfor "Fra", og vælge "Føj til adressebog". Se billede:

http://gratisupload.dk/vis/710553

Adgangskode: eksperten
Avatar billede Anders F Praktikant
17. maj 2014 - 18:02 #14
Heeey groovy stuff, FastEthernet! Nu virker det. Det var bare komplet umuligt for mig at gennemskue, at man kun må klikke på afsenderen, EFTER man har åbnet filen op for at få den mulighed! Sådan var det ikke i Outlook Express, og det er en vigtig feature. Smid et svar, så får du points, hvis du vil have det.

Jeg kan også se, at der er kommet en meget nyere version af Thunderbird i det link, du har opgivet til download. Det kan være, hvis jeg i løbet af de næste par dage un- og reinstallerer Thunderbird vil få løst det der dumme problem med, at den ikke markerer ulæste mails med fed!

Mvh.
Avatar billede FastEthernet Novice
17. maj 2014 - 18:06 #15
Værsgo - Deler gerne med 220661, han var sådan set lidt inde på det først (#1) og han har ydet en større indsats :-)
Avatar billede Anders F Praktikant
17. maj 2014 - 23:06 #16
Deler gerne - 220661 skal bare smide et svar, så deler jeg. Mvh.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2014 - 08:46 #17
Tak for det :-)
Avatar billede Anders F Praktikant
18. maj 2014 - 09:20 #18
Nu er der givet point.

I øvrigt lige en ting til:

Jeg bruger IMAP i Thunderbird.

Kan jeg bare un-installe Thunderbird i Kontrolpanel "Fjern et program" UDEN at det sletter nogen mails på serveren, så når jeg re-installerer en nyere version af Thunderbird, så er alle filer gemt, og jeg skal så bare sætte indstillingerne korrekt igen?

Kan jeg evt. bare installere den nyere version direkte oven på den gamle Thunderbird, og så beholder man alle mails og indstillinger, eller hvordan?!

Mvh. Anders
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2014 - 09:25 #19
Den gemme de personlige data og mails her:

Vista/7/8
    C:\Users\<brugernavn>\AppData\Roaming
XP
    C:\Documents and Settings\<brugernavn>\Application Data
så mappen her skal du for en sikkerheds skyld kopiere et andet sted hen, for at være sikker på du ikke mister mails.

Installerer man ovenpå, kan man hvis programmet ikke virkede ordentligt før risikere den genbruger noget fra denne installation,
Så en total opryning ville jeg selv have gjort.
Avatar billede Anders F Praktikant
18. maj 2014 - 09:45 #20
Hej 220661.

Hm. Jae, så helt sikker kan jeg ikke være på, at den ikke beskadiger mails på min server (bruger IMAP), når jeg afinstallerer den?

Eller er det mere for hurtigt at kunne installere indstillingerne i den nye version, når jeg har installeret den?

Hos mig hedder stisystemet den C:\Brugere\Bruger\AppData\Thunderbird\ og så kan jeg vælge mellem Mozilla Thunderbird og en Profiles mapper. Hvad gør jeg så?

Jeg har Win 7 64 bit.

Mvh.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2014 - 09:55 #21
Må være dig svar skyldig.
Når jeg har installeret Thunderbird om, eller har flyttet den til anden pc, har jeg kopieret hele mappen "Thunderbird" over på eksternt medie.
Mine mail konti kører fra pop3, og når jag har hentet mails fra serveren er de der ikke mere.
Avatar billede Anders F Praktikant
18. maj 2014 - 10:06 #22
Hej.

Må lige høre dig igen, fordi det er ikke helt, som jeg sagde.

Jeg kan se, at frem til: C:\Brugere\Bruger\AppData\

er det enkelt nok.

I AppData kan man så vælge mellem 3 mapper, og i de to af dem, i "Local" og i "Roaming", kan man så vælge en Thunderbird-mappe igen.

I C:\Brugere\Bruger\AppData\Local\Thunderbird ligger der 2 mapper: "Mozilla Thunderbird" og "Profiles".

I C:\Brugere\Bruger\AppData\Roaming\Thunderbird ligger der 2 mapper "Crash Reports" og "Profiles" + en 1 kb fil, der hedder "profiles".

Hvad er det, jeg skal gemme?

NB: Når du bruger POP, så bliver der ikke gemt noget på serveren, men det er anderledes med IMAP, der er der kopi af indholdet i ens Thunderbird-Indbakke på serveren, der hoster ens mails.

Mvh.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2014 - 10:15 #23
Det er roaming mappen du skal kopiere.
Du kan se det på dette link her:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thunderbird/Brugerdata
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2014 - 10:16 #24
Det er så hele Thunderbird mappen under roaming jeg har kopieret med alt indhold, når jeg har flyttet min konto til anden pc
Avatar billede Anders F Praktikant
18. maj 2014 - 12:29 #25
Hej 220661

Fedt. Nu ved jeg det.

Tak.

Mvh.
Avatar billede 220661 Ekspert
18. maj 2014 - 16:05 #26
Velbekomme.