Avatar billede and1234 Nybegynder
13. maj 2014 - 08:30 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Conceptual design for kontingent og opstilling af årsregnskab

Hej Alle Samme

Jeg er i gang med en mindre skoleopgave hvortil jeg har brug for lidt input til mit database design. Jeg skal b. la. udarbejde et conceptual design som efterfølgende skal danne grundlag for det logiske design (implementering i DBMS).

Opgaven omhandler, at der er en mindre sportsklub som har problemer med at opgøre deres kontingentbetalinger over medlemmer samt opstille en regnskabsopgørelse (udbetalinger og indtægter).

Alle oplysningerne kommer fra et bankkontoudtog med transaktions nr, reference nr, beløb m.m. Nogle af problemerne er, at medlemmer ikke altid skriver deres navn på indbetalingerne som kun er bankoverførsler og nogle medlemmer har same navn. Der eksisterer ikke medlems nr. på nuværende tidspunkt.

Ydermere er skal der opgøres, på en nem måde, årsregnskabet med udbetalinger og indtægter. Disse typer skal være kategoriseret (transaktions_Type) som eksempelvis stævne, møde, forplejning etc. Som efterfølgende kan bruges til at opstille et regnskab.

DB designet skal opfylde nedenstående behov:

•    Status for kontingentbetalinger pr medlem
•    Status for likviditet og årsresultat (udbetalinger og indbetalinger på kategorier)
•    Søgning og print af alle medlemsinformationer

Jeg har foreløbig udarbejdet et conceptual design, men jeg er meget usikker på er opstillet korrekt og om der mangler tabeller? Specielt tabellerne omkring regnskabet volder (forståelsesmæssige) problemer.

Jeg forstiller mig, at alle udgifter og indtægter bliver fordelt på enten kredit eller debet og får en kategori/art som bruges til opstilling af årsregnskabet. Ved debet skal der være en form for relation til medlemmer således medlems nr. fremgår af indbetalingen.

Er ovenstående helt ved siden af, eller ser det nogenlunde ud?

Håber I kan hjælpe, på forhånd tak.

Link til design: http://billedeupload.dk/?v=hwC9z.jpg
Avatar billede claes57 Ekspert
13. maj 2014 - 10:52 #1
Drop opdeling i debet/kredit. Brug fortegn i stedet. Når der går penge ind på konto, så +, og - ved udbetalinger.
For den sags skyld kan debitorer og kreditorer ligge i samme tabel, bare med et felt til at differentiere - fx 0 for detitorer og 1 for kreditorer. Så har du også en enkel relation fra adresse (hvor der kun gemmes postnummer, ikke bynavn) til postnummertabel med bynavne.
Dobbeltjek stavning inden aflevering. Jeg ville fx stave det reference (dvs uden a).
Avatar billede and1234 Nybegynder
15. maj 2014 - 06:51 #2
Hej Claes57

Mange tal for input, jeg vil lige rette til.

Jeg vil efterfølgende gå igang med det logiske design...

Tak.

MvH Anders
Avatar billede and1234 Nybegynder
20. maj 2014 - 15:34 #3
Hej Claes57

Jeg tror muligvis at jeg er kommet til at give mig selv point, men jeg vil gerne oprette en ny tråd med samme navn og give dig point.

MvH Anders
Avatar billede claes57 Ekspert
20. maj 2014 - 16:14 #4
Det er helt ok mht point. Jeg har rigeligt....
Avatar billede and1234 Nybegynder
20. maj 2014 - 18:12 #5
Hej Claes57

Ok, bare i orden.

Men tak for det :)

MvH Anders