Avatar billede bing89 Nybegynder
21. marts 2014 - 23:57 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Html i database

Hej..

Jeg vil vide hvordan man på en funktionel måde, laver et cms system - hvor admin har mulighed for at laver <ul> <ol><table>, fed,kursiv osv...?

Jeg har læst mig fremtil (via opgaver i skolen #1), at man ikke er interesseret i at gemme html sammen med indholdet - da indholdet muligvis skal bruges andre steder en dag.

#1 - Der står kun i opgaven, at vi ikke vil have html i databasen. Der står intet om hvad en løsning kan være, og min lærer kan ikke give mig et svar på det.

Hvordan gør man så?
Hvordan gør professionelle(hvordan gør I), når de (i) laver et cms-system til kunder?

Man kan jo ikke forvente, at en kunde kan benytte Wordpress, Joomla eller et andet cms-system?

Nu har jeg søgt i uendeligheder på nettet, uden at finde noget :)

Jeg håber at I kan hjælpe...
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2014 - 00:31 #1
Man kan jo ikke forvente, at en kunde kan benytte Wordpress, Joomla eller et andet cms-system?

Det er faktisk helt normalt at firma loesninger bygges op omkring et eksisterende CMS.

Fra Joomla og opefter.

www.peugeot.com bruger efter sigende Joomla.

I den meget dyre ende af CMS'er er der Oracle UCM. Licensen koster 115000 dollar per 2 CPU cores den skal koere paa.

Sidstnaevnte er der naeppe mange private hjemmesider som bruger.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2014 - 00:36 #2
PS: UCM er Java baseret ikke PHP baseret.
Avatar billede arne_v Ekspert
22. marts 2014 - 00:43 #3
Med hensyn til dit egentlige spoergsmaal, saa er jeg ikke ekspert i CMS men jeg mener at det er ret almindeligt med:

* data identificeret ved navn som er uafhaengig af hvor det skal vises
* templates som er specifikke for hvor det skal vises (PC browser : HTML, phone browser : noget andet HTML, eksport : XML etc.) som inkluderer data (og andre templates) via en speciel tag syntax
Avatar billede bing89 Nybegynder
23. marts 2014 - 14:03 #4
:) Kan du give et eksempel, på hvordan det eventuelt kan se ud?
Avatar billede bing89 Nybegynder
05. april 2014 - 18:22 #5
Arne_V  - Du besvarede jo den del med om kunder skal kunne bruge Joomla :) Så hvis du vil have 50 point, så smid et svar :)
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2014 - 01:27 #6
Avatar billede arne_v Ekspert
06. april 2014 - 01:27 #7
og et svar
Avatar billede bing89 Nybegynder
08. april 2014 - 14:16 #8
Super, tak for hjælpen :)