Avatar billede dk-coders Nybegynder
20. februar 2014 - 22:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Speciel dobbelt ORDER BY i MySQL

Hej,

Jeg har en tabel med 3 kolonner:

ID (xx)
DATE (xxxx-xx-xx)
OPENED (0/1)

Jeg ønsker at sortere tabellen efter DATE (nyeste først) - dertil ønsker jeg så, hvis OPENED er 0 (nul), inden for de sidste 5 dage, skal disse øverst (altså en form for overruling/første prioritet).

Gir det mening?
Avatar billede repox Seniormester
20. februar 2014 - 22:40 #1
Medmindre du registrerer åbningstidspunktet, kan du ikke sortere på om noget har været åbnet inden for de sidste fem dage.
Avatar billede dk-coders Nybegynder
20. februar 2014 - 23:02 #2
Det er jo muligt at prioritere OPENED først, så burde det vel også kunne lade sig gøre inden for en begrænset periode?
20. februar 2014 - 23:13 #3
........eller refererer du ikke til åbningstidspunktet, men til rækker i tabellen, hvor datoen er højst fem dage gammel og opened er 0?  Og vil du, at disse rækker skal stå øverst, i dato rækkefølge, efterfulgt af alle andre rækker i datorækkefølge?
I så fald vil jeg foreslå en løsning med UNION.  Nu er det nogen tid siden jeg har været i gang med at beregne datoer (og jeg har drukket for mange øller til at starte nu), så jeg skriver i pseudokode, noget i retning af dette:

SELECT * FROM minTabel WHERE [datoen er højst fem dage gammel] AND opened = 0 ORDER BY date
UNION
SELECT * FROM minTabel WHERE ID NOT IN (SELECT ID FROM minTabel WHERE [datoen er højst fem dage gammel] AND opened =0) ORDER BY date
20. februar 2014 - 23:33 #4
Så #1 (stadig i pseudokode)

IF [spørgeren bekræfter, at dette er problemstillingen]
AND [du er rimelig enig i princippet i min pseudokode]
AND ([du har dato beregninger på fingerspidserne] OR [du har drukket færre øller end mig])
THEN [så kan du gøre koden færdig og få spørgsmålet lukket]
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2014 - 01:31 #5
Uden 5 dages kriteriet:

... ORDER BY OPENED ASC, DATE DESC

Med 5 dage kriteriet:

... ORDER BY IF(OPENED=0 AND DATE > ?,0,1) ASC,DATE DESC
Avatar billede dk-coders Nybegynder
22. februar 2014 - 11:30 #6
Hej Arne,

Super indlæg. Jeg går ud fra at ? er antallet af dage?

Jeg har dog et problem, at den viser ALLE records hvor OPENED er 0, selvom DATE er OVER 5 dage - hvorfor?
Avatar billede arne_v Ekspert
22. februar 2014 - 14:57 #7
? er tidspunktet for 5 dage siden.

Det kan saa enten udregnes i PHP eller i SQL. Med SQL maa det vaere DATE_SUB(NOW(), INTERVAL 5 DAY).
Avatar billede dk-coders Nybegynder
26. februar 2014 - 16:06 #8
Tak Arne - det var svaret... smider du lige et svar?
Avatar billede arne_v Ekspert
26. februar 2014 - 16:19 #9
svar