Avatar billede nksdk2 Nybegynder
19. februar 2014 - 16:16 Der er 5 kommentarer

Win 8.1: Et enkelt login til Microsoft konto overtog alle lokale settings

Hej

Da jeg opgraderede fra 8 til 8.1 gik det fint - jeg fik "snydt" installationen, så jeg bevarede min lokale bruger fra win 8, hvor alt var sat op efter mine behov.

Jeg valgte at skulle logge ind på hver enkelt app for at bruge den, og det var, hvad jeg skulle - og det virkede fint.

På et tidspunkt holdt det dog op - jeg kunne ikke længere logge tilgå SkyDrive og Mail, så jeg loggede ind med min MS konto en enkelt gang.

Resultatet var stærkt irriterende: Min MS konto overtog fuldstændig min lokale konto, som ikke længere eksisterede.

Jeg har ikke lyst til at være logget ind med alt, hver gang jeg skal bruge min pc, så jeg oprettede en ny lokal bruger.

Den kan så ikke få samme navn som min oprindelige lokale - det har Windows 8.1 stjålet - og jeg skal sætte ALT op påny.

Jeg kan sagtens kopiere indholdet af min ms konto brugermappe over i den nye lokale kontos mappe, men jeg mangler alle settings omkring mail i Outlook, Office-programmer, osv osv

Findes der en måde at replikere alt fra MS kontoen over på en ny lokal brugerkonto?

Hvad vil der ske, hvis jeg fra min lokale brugerkonto, som er sat op som admin, og derfra sletter den bruger, som 8.1 stjal?

...vil den lokale konto overtage det hele, ligesom MS kontoen gjorde, da jeg loggede ind på SkyDrive med den?

Har egentlig altid været meget tilfreds med Microsoft, men denne fuldstændige vi-bestemmer-mentalitet er virkelig i overkanten, synes jeg, så jeg vil blive kisteglad for erfaringer og hjælp fra alle I kloge mennesker

Mvh
nksdk2
Avatar billede kagemanden701 Nybegynder
26. februar 2014 - 00:38 #1
Der findes kun en lokal konto eller MS online konto. Man kan ikke kombinere det bedste fra de to. Dog kan jeg ikke se problemet i online-kontoen. Du får dine mails, beskeder, kontaktpersoner og alt andet direkte ned på startskærmen. Desuden synkroniserer alt med OneDrive direkte (fx Worddokumenter og billeder).

Hvis du vil benytte en lokalkonto skal du gå ind på OneDrives (tidl. SkyDrive) hjemmeside og logge ind der, men det er mere besværligt. Det samme med mail. Med en lokalkonto bryder du jo netop forbindelsen med online-delen.

Mit råd: Opret en online konto. Fjern de apps du ikke vil have skal være tilgængelige (fx beskeder og personer).
Avatar billede nksdk2 Nybegynder
04. marts 2014 - 10:16 #2
Jeg forstår godt din pointe, men jeg bryder mig ikke om, at jeg ikke selv kan styre, hvornår jeg står pivåben for Microsoft og ikke.

Jeg har ikke noget imod Microsoft, men principielt er jeg imod at blive stavnsbundet til at være logget ind - der kunne også være andre, som lige skal låne pc'en, og det kommer jo sådan set ikke dem ved, hvad jeg har og ikke har.

Jeg vil gerne have både en ms-konto, hvilket jeg også har, og en lokal konto, men jeg vil bruge min lokale konto default.

Det irriterende er, at alt på min lokale konto blev overført til ms-kontoen, da jeg loggede ind på en app, så nu kan jeg starte forfra med at sætte konto og pc op til den lokale konto. Det er bare ikke godt nok, og som jeg forstår det, kan man ikke replikere alle indstillinger og filer mellem 2 konti. Man kan sagtens overføre filer osv, men alt andet ligger på ms-kontoen - den "stjal" det.

Så mit spørgsmål går ikke på, at jeg vil undgå en ms-konto - jeg vil bare gerne have samme indstillinger og filer på såvel ms- som lokal konto

...kan man det uden at bygge op fra bunden igen?
Avatar billede kagemanden701 Nybegynder
05. marts 2014 - 00:18 #3
Filerne skal du manuelt overføre, da de jo netop ikke synkroniseres i skyen på den lokale konto. Det kan du gøre ved at download OneDrive skrivebord-appen. Så kommer filerne over.

Mht. mailen så er den eneste mulighed nok at skulle gå ind hos den respektive udbyders hjemmeside, fx gmail.com, på en lokal konto.

Indstillingerne skal opsættes manuelt.

Jeg forstår godt du vil have lidt privatliv, hvilket jeg selv har løst på flg måde:

Lav en lokal konto du kalder gæst. Hvis folk så skal låne computeren, kan du hurtigt trykke WINDOWS + L, så låser computeren nemlig den konto du er inde på (den logger IKKE af) og så tryk hurtigt på gæst. Folk opdager ikke engang du skifter over, og de kan ikke snage i dine mails og billeder.

Det er korrekt at ms-kontoen "stjæler" det. Sådan er Windows 8 desværre - alt er online. Kan godt være irriterende, når der nu ikke engang er kode til mail-appen, Facebook-appen osv. Jeg har konsekvent slettet de apps der ikke har indbygget PIN-kode ved opstart.

Håber det lykkes - ellers er der jo altid gode gamle Windows 7. Det fungerer kun som lokal :-)
Avatar billede nksdk2 Nybegynder
06. marts 2014 - 20:48 #4
Hej kagemand

Tak for dine råd og vejledninger - jeg var med på det meste i forvejen, men fik lige et par sidegevinster

...og vigtigst :-) En holdningsfælle - det er mig bare imod, at man bliver lidt bondefanget og ens opsætning bare overtages.

Takker for hjælpen

/nksdk
Avatar billede kagemanden701 Nybegynder
07. marts 2014 - 08:12 #5
Du er velkommen.

Ja, de lader ikke en være helt alene mere :(