Avatar billede rosmarin Nybegynder
12. februar 2014 - 16:31 Der er 16 kommentarer

Kursus i PC vedligeholdelse

Hejsa
Jeg er en lidt ældre dame på 65. Jeg har, medens jeg arbejdede, været ret god til at lave de fejl, der hen ad vejen opstod på min computer, som brugte Windows XP. Nu bruger jeg Windows Seven. Jeg kunne godt tænke mig at få et kursus i at optimere og vedligeholde min PC. Hvor kan jeg lære/læse noget, så jeg kan vedligeholde min hjerne på samme tid, som jeg vedligeholder min PC.
Jeg håber på nogle gode svar.
Stor vinterhilsen Rosmarin
Avatar billede conz Juniormester
12. februar 2014 - 17:07 #1
Hej Rosmarin,

Det er forfriskende at høre, at der findes folk som er interesseret i at pleje deres computer.

Hvilke salgs materialer er du interesseret i? Litteratur, video, online, fysisk, dansk, engelsk?
Avatar billede 220661 Ekspert
12. februar 2014 - 17:07 #2
Hej rosmarin og velkommen til.
Du skal nyde at bruge computeren, når du har lyst til det.
Til at vedligeholde din pc, skal du have et fungerende antivirus program kørende. Har du en Norton version der er udløbet skal den udskiftes med andet antivirus program.
Du behøver ikke at købe et program. Du kan sagtens nøjes med gratis udgaverne af evt Avast AVG, eller et af de andre programmer.
De to jeg nævner her er dog dem jeg selv foretrækker. Andre har sikkert deres bud på det.
Til at rense ud i filer og registrering bruger jeg CCleaner. Det er en dejlig tool der bare fungerer. Jeg har i de år jeg har brugt den aldrig fået slettet noget der gjorde min pc ubrugelig bagefter. Og jeg har aldrig brugt valget med at lave et systemgendannelses punkt.
Til at skanne for malware, bruger jeg selv Malwarebytes. Jeg har selv pro udgaven, men det er til normalt brug ikke nødvendigt.
Bruger man CCleaner og Malwarebytes en gang hver 14 dag er det fint.
Til at defragmentere computeren kan man hente Defraggler og bruge denne til opgaven. Den fungerer fint.
Et sidste program jeg også vil anbefale at bruge er AdwCleaner.
Det samme her som med CCleaner og Malwarebytes, kør den en gang hver 14 dag.
Defraggler kan hentes her: https://www.piriform.com/defraggler

Vejledning til de andre programmer lægger jeg her:
Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
http://www.spywarefri.dk/manualer/manual-for-installation-og-brug-af-ccleaner/
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://downloads.malwarebytes.org/mbam-download.php

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde.
Når programmet har scannet færdigt tryk på "Vis resultater"  - og herefter marker alle punkter og tryk så  på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen. Kopier loggen herind.
Mht.: Vista/Win7/Win8 - HøjreMusseTast - "Kør som Administrator..."
Prøv at hente AdwCleaner her:
http://general-changelog-team.fr/fr/downloads/finish/20-outils-de-xplode/2-adwcleaner
Start programmet, og når det er startet trykker du på [Scan]
Pc scannes, og ved endt scanning skal du trykke på [Clean].
Og derefter (automatisk) genstart...
Tilbage fra genstart kommer en log, som du gerne må kopiere herind.
Mht.: Vista og Windows 7/8 - Højreklik på filen - Kør som Administrator.

Håber det er det du leder efter :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
12. februar 2014 - 17:20 #3
sikkerhedskopiering? har du en plan for det.
12. februar 2014 - 18:36 #4
Velkommen til Eksperten.dk

"Synes Om"  ;-)

Se også
* www.eksperten.dk/guide/1528
* www.eksperten.dk/guide/1551
13. februar 2014 - 06:20 #5
<rosmarin> : Hvis du er på 'fjæsen' (Facebook), kan du evt. melde dig til

https://www.facebook.com/groups/529508503737240/
Avatar billede rosmarin Nybegynder
13. februar 2014 - 10:08 #6
Mange tak for de mange fine svar, jeg har modtaget. Jeg vil helt sikkert sætte mig grundigt ind i dem alle.
betalyte spørger, hvad det er jeg mere præcist ønsker hjælp til, og jeg vil prøve at svare så godt jeg kan.
Jeg er ikke særlig god til engelsk fagsprog, så jeg må holde mig til dansk. Det er sikkert svært nok i forvejen.

•    Jeg vil gerne lære min computer godt at kende, så jeg kan løse eller i det mindste forstå de problemer, som opstår hen ad vejen. For et stykke tid siden, kunne vi f.eks. ikke åbne vedhæftede filer, skønt, vi havde alle nye opdateringer. Vi kunne ikke slette en ældre java, skønt vi havde den nye, og der var problemer med Adobe - eller var Acrobat Reader.

•    Lige nu kan vi godt logge på netbank, men ikke onlineinvestering uden at gå gennem netbank.

•    I går så jeg et forslag, som jeg ikke kan finde i dag. Det var noget med et program "Heimdal" eller sådan noget. Det lød meget interessant. Tør jeg afprøve alt det, dette program kan? Hvordan kan jeg finde det igen?

•    Jeg vil gerne sørge for, at min computer vedbliver at være hurtig. Vi har en ældre computer, som stadig kører Windows XP. Den er sløv i betrækket. Hvad kan jeg gøre for at optimere den? Jeg har defragmenteret den. Jeg forsøger at slette unødvendige programmer, men ved ikke, hvilke, der kan undværes.

•    Jeg vil også gerne bare forstå lidt mere, også noget, jeg ikke har bug for, men ikke mere avanceret, end at jeg kan følge med.

•    I mine svar er der forslag om f.eks. CCleaner. Hvilke af de foreslåede programmer, kan jeg være helt tryg ved at bruge. Jeg bruger Avast Free version. Jeg ved, at der er progammer, man ikke må benytte, så man kører flere sikkerhedsprogrammer på samme tid.

Det var en ordentlig smøre. Jeg har helt sikkert ikke det hele med, men det var i al ubeskedenhed, hvad jeg lige kunne komme i tanker om.
Avatar billede rosmarin Nybegynder
13. februar 2014 - 11:31 #7
Nej
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2014 - 16:12 #8
De programmer jeg listede i #2 kan du være tryg ved at bruge. Ingen af dem har lagt min pc ned ved brug. Jeg kører alle programmer i de standard indstillinger de er sat til.
Avast bruger jeg også som antivirus program.
14. februar 2014 - 06:04 #9
Kan også anbefale #2 !!!
14. februar 2014 - 06:05 #10
Samt ->

Prøv at hente AdwCleaner her:
http://www.bleepingcomputer.com/download/adwcleaner/dl/125/
(Der går lige 5 sek før du skal trykke på gem)
Start programmet, og når det er startet trykker du på [Scan]
Pc scannes, og ved endt scanning skal du trykke på [Clean].
Og derefter (automatisk) genstart...
Tilbage fra genstart kommer en log, som du gerne må kopiere herind.
Avatar billede rosmarin Nybegynder
14. februar 2014 - 09:33 #11
Mange tak for rådet. Hvad mener du med kopiere herind?
Stor solskinshilsen Rosmarin
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2014 - 13:02 #12
#10 Adwcleaner var nu også med i vejledningen nederst i #2 med direkte link til download. ;-)

#11 Det er fordi det er en copy/paste af en vejledning jeg har lavet, at man kopierer loggen ind her for at vise os hvad den har fjernet. Kunne tænkes der også skulle andre værktøjer på banen hvis en pc er meget ramt af snavs. Så det var kun en oplysning rosmarin :-)
Avatar billede rosmarin Nybegynder
14. februar 2014 - 15:22 #13
Ok.
# AdwCleaner v3.018 - Report created 14/02/2014 at 09:19:54
# Updated 28/01/2014 by Xplode
# Operating System : Windows 7 Home Premium Service Pack 1 (64 bits)
# Username : ejer - EJER-HP
# Running from : C:\Users\ejer\Documents\AdwCleaner.exe
# Option : Clean

***** [ Services ] *****

Service Deleted : APNMCP

***** [ Files / Folders ] *****

Folder Deleted : C:\ProgramData\apn
Folder Deleted : C:\ProgramData\Ask
Folder Deleted : C:\ProgramData\AskPartnerNetwork
Folder Deleted : C:\ProgramData\Systweak
Folder Deleted : C:\ProgramData\Uniblue\DriverScanner
Folder Deleted : C:\Program Files (x86)\AskPartnerNetwork
Folder Deleted : C:\Program Files (x86)\utilitychest_49
Folder Deleted : C:\Program Files (x86)\Vittalia
Folder Deleted : C:\Users\ejer\AppData\Local\Temp\apn
Folder Deleted : C:\Users\ejer\AppData\Roaming\Systweak
Folder Deleted : C:\Users\ejerudenadministrati\AppData\Local\Temp\apn
Folder Deleted : C:\Users\ejerudenadministrati\AppData\LocalLow\AVG Secure Search
File Deleted : C:\Windows\System32\roboot64.exe

***** [ Shortcuts ] *****

***** [ Registry ] *****

Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\protector_dll.protectorbho
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\protector_dll.protectorbho.1
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Tracing\apnstub_RASAPI32
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Tracing\apnstub_RASMANCS
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Tracing\BingBar_RASMANCS
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Tracing\systweakasp_rasapi32
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Tracing\systweakasp_rasmancs
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Tracing\TaskScheduler_RASAPI32
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Tracing\TaskScheduler_RASMANCS
Value Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run [ApnTbMon]
Value Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Run [Utility Chest Search Scope Monitor]
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{06E05B40-77FA-40B6-9077-ED1A7577B1EF}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{13119113-0854-469D-807A-171568457991}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{33119133-0854-469D-807A-171568457991}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{58F7B5CA-1162-42E8-8BBC-D543B4EDD780}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{80922EE0-8A76-46AE-95D5-BD3C3FE0708D}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{DE9028D0-5FFA-4E69-94E3-89EE8741F468}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\CLSID\{E7DF6BFF-55A5-4EB7-A673-4ED3E9456D39}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{23119123-0854-469D-807A-171568457991}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Classes\TypeLib\{03119103-0854-469D-807A-171568457991}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Browser Helper Objects\{06E05B40-77FA-40B6-9077-ED1A7577B1EF}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\Browser Helper Objects\{58F7B5CA-1162-42E8-8BBC-D543B4EDD780}
Key Deleted : HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\Stats\{06E05B40-77FA-40B6-9077-ED1A7577B1EF}
Key Deleted : HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\Stats\{58F7B5CA-1162-42E8-8BBC-D543B4EDD780}
Key Deleted : HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\Settings\{06E05B40-77FA-40B6-9077-ED1A7577B1EF}
Key Deleted : HKCU\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Ext\Settings\{58F7B5CA-1162-42E8-8BBC-D543B4EDD780}
Key Deleted : HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{2FA28606-DE77-4029-AF96-B231E3B8F827}
Key Deleted : HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{B7FCA997-D0FB-4FE0-8AFD-255E89CF9671}
Key Deleted : HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{D43B3890-80C7-4010-A95D-1E77B5924DC3}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{2FA28606-DE77-4029-AF96-B231E3B8F827}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{B7FCA997-D0FB-4FE0-8AFD-255E89CF9671}
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{D43B3890-80C7-4010-A95D-1E77B5924DC3}
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{03E2A1F3-4402-4121-8B35-733216D61217}
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{23119123-0854-469D-807A-171568457991}
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\Classes\Interface\{9E3B11F6-4179-4603-A71B-A55F4BCB0BEC}
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{2FA28606-DE77-4029-AF96-B231E3B8F827}
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{B7FCA997-D0FB-4FE0-8AFD-255E89CF9671}
Key Deleted : [x64] HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Internet Explorer\SearchScopes\{D43B3890-80C7-4010-A95D-1E77B5924DC3}
Key Deleted : HKCU\Software\AskPartnerNetwork
Key Deleted : HKLM\Software\AskPartnerNetwork
Key Deleted : HKLM\Software\systweak
Key Deleted : HKLM\Software\Vittalia
Key Deleted : HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Uninstall\Vittalia

***** [ Browsers ] *****

-\\ Internet Explorer v10.0.9200.16750

-\\ Google Chrome v32.0.1700.107

[ File : C:\Users\ejer\AppData\Local\Google\Chrome\User Data\Default\preferences ]

*************************
Avatar billede 220661 Ekspert
14. februar 2014 - 17:51 #14
Den fik fjernet det som jeg forventer der kan komme på en pc. Karise Larry og jeg har set logge der er meget værre ;-)
Men måden man bruger computeren på afspejler jo også typisk denne log. Ask toolbar mm. er jo typisk den alle på et tidspunkt falder for. Og den er efter min overbevisning helt unødvendig og ubrugelig.
14. februar 2014 - 17:52 #15
Ref #13: Ja - der blev sandelig ryddet op :-)
Avatar billede rosmarin Nybegynder
14. februar 2014 - 19:50 #16
Vi er helt enige om den der Ask toolbar, men den lægger sig ind hele tiden, hvis man glemmer at fjerne et vips. Jeg er ikke den eneste bruger af min computer. Jeg har fjernet den mange gange og har nærmest opgivet kampen.