Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2014 - 20:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

USB-elspareskinne - specifikationer

Hej Eksperten

Jeg er igang med at bygge et system, der kan tænde og slukke en elspareskinne via GPIO på en Raspberry Pi. Systemet virker udemærket - udover at elspareskinnen ikke reagere på spændningen.

Systemet er bygget op med en transistor, hvis I skulle være interesseret i det. Mit spørgsmål er om elspareskinnen. Elspareskinnen bruger jo USB, så den trækker +5V, hvilket den også får. Hvor mange ampere eller watt skal den have? Lige pt. giver jeg den ca. 2.3A - målt med et multimeter. Vil elspareskinnen blive aktiveret af dette? Der kan muligvis være en løs forbindelse i mit system, hvorfor den ikke virker, men vil dog lige være sikker på strømmen også.

Mvh.
Niclas
Avatar billede sve80 Nybegynder
08. februar 2014 - 12:29 #1
Er en lille smule i tvivl om jeg forstår dit spørgsmål, for du 'giver' vel ikke din skinne 2.3A - det er vel noget, den trækker pga. noget forbrug.

De USB-elspareskinner jeg er bekendt med skal egentlig ikke have noget strøm af betydning på USB-delen, kun nogle få milliampere. Idéen er at når de 5 volt på USB-stikket forsvinder (fordi pc'en er blevet slukket) aktiveres det indbyggede relæ, således at spareskinnen slukker for 230 volt på alle udtag.
Men slutter du selve pc'en (i dit tilfælde Raspberry'en) til skinnen kan du ikke tænde systemet. Det er beregnet til automatisk at slukke for standby-strømmen til de ting man ofte har tilkoblet pc'en, f.eks. skærm, højttalere m.m.
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2014 - 12:38 #2
GPIO. Jeg forsøger at emulerer en USB indgang til min elspareskinne, som jeg så kan styre via GPIO og kontrollere skinnen via software :-)
Avatar billede sve80 Nybegynder
08. februar 2014 - 19:23 #3
Ok, modtaget. Du kan læse specs'ene for de forskellige USB-typer her: http://en.wikipedia.org/wiki/USB.

Hvis skinnen overholder minimumsværdien for USB 2.0 (hvad jeg tror er sandsynligt) skal den reagere på mindre end 5V 100mA, altså 0,5W.

Men det kan også være at den kræver en USB-charging port, hvor den så skal reagere på mindre end 5V 1,5A, altså 7,5W.

Hvis ikke der ligger et datablad på skinnen må du nok forsøge dig frem...

Held og lykke :)
Avatar billede Slettet bruger
08. februar 2014 - 19:50 #4
Tusind tak. Som sagt sender jeg 5V 2.3A efter den, så den burde reagere, når jeg får samlet mit system korrekt. Ellers må jeg smide en modstand på. Jeg har tjekket mit system igennem fra top til tå, og jeg tror den er samlet forkert. Jeg har loddet tingene sammen i forhold til USB han, men systemet har en USB hun udgang. Ergo, den er loddet omvendt. Men nu må jeg lige se på mandag, når jeg kommer på værkstedet igen.

Tak for hjælpen - smid et svar!
Avatar billede sve80 Nybegynder
08. februar 2014 - 20:08 #5
Så længe du kun giver den 5 volt behøver du ingen modstand - skinnen vil kun trække den strøm, der er nødvendig, så du behøver ikke være nervøs for at give den for meget strøm.

Håber det lykkes!