Avatar billede Slettet bruger
06. februar 2014 - 21:03 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Wifi, skal man have adgangskode?

Jeg bor ude på landet, med ingen naboer i nærheden. Skal jeg have adgangskode på mit WiFi, selvom naboerne ikke kan nå det?

Jeg læser mange steder at man skal have adgangskoder på sit WiFi. F.eks. http://beep.tv2.dk/nyheder/undg%C3%A5-hackere-f%C3%A5r-fat-i-dine-private-billeder
Jeg har altid troet at man kun skal have adgangskode, hvis man ikke gider at have naboer osv. går på ens WiFi.
Avatar billede chalde Seniormester
06. februar 2014 - 21:51 #1
Der er forskel på kode på adgangen til det trådløse netværk og kode på selve udstyret (f.eks. til administration af det).
Begge dele anbefales. Også selvom du ikke mener der er nogen der er i nærheden.
Med en kode på det trådløse begrænser du muligheden for at uindbudte gæster kommer ind på dit netværk gennem det trådløse. Med en kode på selve netværksudstyret, begrænser du muligheden for at nogen kommer til administrationsinterfacet på dit udstyr. Uden kode kan du endda risikere at nogen potentielt kommer ind fra selve internettet (alt afhængig af udstyret).
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2014 - 14:34 #2
Jeg har en TP-Link N750/WDR4300. Der er ingen kode, men jeg har ændret koden der hvor du går ind og ændrer på routerens indstillinger.
Det skal lige siges at vi har et Bed and breakfast, og gæsterene har mulighed for at bruge internettet trødløst.
Avatar billede chalde Seniormester
07. februar 2014 - 14:57 #3
Jeg ville stadig smide en kode på og skifte den løbende.
Dertil er der et lille issue mht. logningsbekendtgørelsen, men det er en helt anden sag. Bare vær opmærksom på, at du potentielt kan hæfte for andres unoder.
Avatar billede Slettet bruger
07. februar 2014 - 19:57 #4
Ok. Men der er ingen fare for brugere som bruger kabel.
Og vil du lige smide et svar?
Avatar billede Slettet bruger
02. december 2014 - 08:39 #5
Kom lige til at se denne post, og at der ikke var langt noget svar. Så det gør jeg lige.