01. februar 2014 - 14:39 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

Kopiering af hel HARDDISK til anden større HARDDISK

HEJ,

Min kone har en (frika-) Dell model GX-620.

Den har EEN SATA-harddisk (40 GB) og eet CD/DVD-drev. 4 USB- stik og eet Ethernet(10/100) stik. Det er IKKE muligt at indsætte andre harddiske i maskinen (ikke fysisk plads og mo'erbor'et (fynsk for MOTHERBOARD) har (selvfølgelig (!)) heller ikke stik så jeg kan sætte en anden som temp. disk.

SÅ JEG ER LÅST TIL DENNE 40 GB harddisk, men den er fyldt, så der er ca. 5 GB tilbage.

Det sløver maskinen. Derfor har jeg købt en 250 GB SATA-harddisk som skal indsættes i samme maskine. Mit problem er at få disse 40 GB ført over på den nye hraddisk, sålede at familiebilder, spil, regnskab (og hvad der ellers er på 40 GB harddisken) kommer over med korrekt registrering i registregringsbasen.

Min plan er:

1: Kopier hele harddisken (med boot-sectors, NTFS-tabeller, registreringsbaser, program-links og alt det der ) over på en XX (helst en 32) GB-DONGEL (som understøttes af systemet) som en EXE-fil (?) - evt. som en ZIP - fil (eller anden ?).

2: Udskifte harddisken !

3: Geninstaller kopien fra DONGLEN, men således at korrekte links, mv (se pk. 1) kommer korrekt over på den nye harddisk.
Bedst om den er boot-able og installerer løbende...

Eller er der andre (bedre ?) metoder at gøre dette på ?

Jeg har ikke lyst til at betale i dyre domme for dette.

Jeg trænger: gode rÅd, programmer (fortrinsvis gratis / demo-modeller ), som kan flytte diskindholdet ...  og geninstallere det....

KRISTIAN
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. februar 2014 - 14:56 #1
Der er flere gratis muligheder. Denne er brugervenlig
http://redobackup.org/
Boot fra cd, læg image på ekstern enhed, overfør image til den nye harddisk.
Venlig hilsen
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. februar 2014 - 15:13 #2
Jeg mener, at image er datakomprimeret, så du kan bruge en 32 GB stick.
Hvis du køber sådan en, kan det gøres i en arbejdsgang, direkte kloning.
http://www.av-cables.dk/USB-til-SATA-converter/usb-2-0-til-ide-sata-converter.html?gclid=CJq-k6OMq7wCFSH4cgodmQoA-A
Avatar billede 220661 Ekspert
01. februar 2014 - 16:42 #3
Jeg havde nok heller brugt 100 kr på et eksternt harddisk kabinet man kan sætte disken i. Når klone opgaven er løst, så kan man jo sætte den lille disk i, formatere den og bruge den som backup disk.
Jeg har selv klonet harddisk, og her brugte jeg Maxblast 5.
http://www.seagate.com/support/downloads/item/maxblast-master-dl/
Kravet her er dog at en af diskene er Seagate eller Maxtor.
01. februar 2014 - 18:40 #4
TAK FOR FORSLAGENE,

Undersøger og melder tilbage .

KR
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
01. februar 2014 - 20:00 #5
220661
Ja, selvfølgelig. Det andet grej er for klodset, når det kun drejer sig om denne ene disk.
Avatar billede eurositi Ekspert
02. februar 2014 - 01:07 #6
Ingen grund til at installere noget.
Hvis computeren benytter Vista eller nyere er dette løsningen:

Kontrolpanel > System og sikkerhed > Sikkerhedskopiering og gendannelse > Systemafbildning

Du kan også tage en hurtig backup af alt personligt indhold, herunder installerede programmer ved at søge på "migwiz" i Windows.
02. februar 2014 - 14:47 #7
HEJ,

Tak for responsen.

Konen kører "kun" XP prof. (sp 3).

Så om det er muligt på en XP Pr må du "dirigere" mig. Det er er lidt for avanceret for mig.

Men er ved at undersøge om det er muligt at få den der "USB-2.0 til SATA " enhed (#2) - omend ikke andet så som extern disk controller - i Norge (hvor vi bor) . Ellers bestiller vi den fra DK.

KR
Avatar billede eurositi Ekspert
02. februar 2014 - 18:46 #8
I Windows XP (og tidligere) hedder det tilsvarende program NTBackup.
http://en.wikipedia.org/wiki/NTBackup

Det burde kunne fremsøges direkte via startmenuen - eller alternativt via Kontrolpanel > System/Sikkerhed > ...
03. februar 2014 - 09:39 #9
HEJ,

Problemet er løst. Downloadede REDO (#1) og lagde det på en skive.
Startede skiven i Dell'en. Efter lidt problemer med at læse rigtigt (mine egne ! (hehe)) fik jeg hele Dell(e)-systemet over på en 1 TB ext. USB -disk (tak til svigersønnen!). Det tog ca. 3 timer.

Skiftede harddisk . Og gentog processen den anden vej. Efter lidt problemer med igen at læse rigtigt (mine egne igen (suk! og hehe)) fandt jeg metoden.

Så nu kører konen XP-prof på sin (frika-)DELLE GX-620 med en 250 GB SATA harddisk.

Ideen med den lokale 40 GB som extern disk bør også honoreres:

Så jeg vil foreslå følgende:

FinnRasmussen:  40 point.  (FOr REDO- løsningen)      // og
220661:          10 point.  (For Ext- disk forslaget ).

Hvad siger I til det ?

KR.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2014 - 12:21 #10
tak for det :-)
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
03. februar 2014 - 21:11 #11
Point er ikke det vigtigste. Det er rart, når man kan få noget til at virke.
Avatar billede 220661 Ekspert
03. februar 2014 - 22:32 #12
#11 Enig :-)
03. februar 2014 - 22:41 #13
HEJ,

Enig (#10 og #11).

Og jeg er meget taknemmelig for de råd jeg har fået (som førte til at både konen og jeg blev tilfredse), dog synes jeg også at de(t) råd jeg fik (og som førte til resulatet) burde på en eller anden måde honoreres.

Og jeg er ganske lydhør overfor forslag ?

Kristian
13. februar 2014 - 18:58 #14
Lukker spm.
Avatar billede 220661 Ekspert
13. februar 2014 - 20:36 #15
Det er i orden. Du tjekker bare #10 og #11 af og accepterer svar, og fordeler som du har sagt du ville :-)