Avatar billede cyberface Nybegynder
30. januar 2014 - 17:26 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Elektrisk støj

Er der nogle regler for hvor tæt wifi grej bør opstilles i fht en gammel sikringtavle/skab?
Avatar billede CRKrogh Ekspert
30. januar 2014 - 18:06 #1
Helt kort - nej. Det skal overholde tilpas mange ting, til at det ikke generer noget som helst.
Avatar billede cyberface Nybegynder
30. januar 2014 - 19:10 #2
ok - havde bare højtaler/magneter i tankerne og undrede mig om der skulle kunne være nogle forstyrrende 'felter' omkring en sikringstavle af den gamle type og med 400 volt
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. februar 2014 - 15:15 #3
Det er meget forskellige former for indstråling, du spekulerer i der, men ingen af dem vil have noget indflydelse på en el-tavle.
Avatar billede cyberface Nybegynder
02. februar 2014 - 16:51 #4
jeg var nu også mere interesseret i om det havde indflydelse på wifi routeren 8^)
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. februar 2014 - 20:02 #5
Du kan være lige så rolig for routerens helbred. Der skal væsentligt større EMC-felter til at genere den, end hvad der opstår i (og omkring) en tavle i en dansk husstand.
Det kunne være en anden snak omkring industri-installationer.
Avatar billede cyberface Nybegynder
02. februar 2014 - 22:08 #6
Tak for dine svar og undskyld hvis jeg ikke har fået udtrykt mig tilstrækkelig tydeligt.

Det er nu mest om hvorvidt disse elinstallationer kan påvirke eller forstyrre selve wifisignalet. Jeg er ikke så bange for om 'elektronikken kan holde'. Routeren er godt nok opstillet i et skab på en skole - men der er ikke flere eller stærkere sager i skabet end som sagt 400 Volt osv. Ikke mere end jeg har i mit eget hus ...
Avatar billede CRKrogh Ekspert
02. februar 2014 - 22:13 #7
Det er stadig ikke noget problem. De felter, der opstår i forbindelse med el-installationerne, vil ligge på 50Hz - dit WiFi ligger i områderne 2.4GHz og muligvis 5GHz, afhængig af standard. De ligger så langt fra hinanden, at der ingen indbyrdes påvirkning er.
Avatar billede cyberface Nybegynder
03. februar 2014 - 06:03 #8
Hej CRKrogh

Tusind tak for dine 'kommentarer' - lav et enkelt 'svar' så jeg kan give dig dine point :)

Med venlig hilsen

Bjørn
Avatar billede CRKrogh Ekspert
03. februar 2014 - 15:28 #9
Helt ok, Bjørn. God vind med projektet.