Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2014 - 04:40 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Tabeller - hvilken funktion?

Et enkelt spørgsmål jeg håber at få svar på.
På min hjemmeside www.zerious.dk under punktet Slægtsforskning - "Test opslag", kan man se,  hvordan data fra databasen "vælter" ned og ud af skærmen - hvilket ikke er meningen.
Derimod kunne jeg godt tænke mig, at data bliver indenfor feltet på skærmen og at der i stedet er en bjælke til højre, så man kan bladre ned og op i dataerne.
Jeg har flere bøger omkring php liggende, men ingen steder kan jeg se, hvordan og hvorledes det skal laves.
Nu er spørgsmålet så, om det i det hele taget kan lade sig gøre og vigtigts af alt, hvad er det for en funktion, jeg skal sætte mig ind i her og lære for at få det til at virke - evt. et link hvortil det bliver beskrevet?

mvh
30. januar 2014 - 07:33 #1
Det er siden 'test opslag' du taler om, ikk'  Der kommer en tabel med 2754 rækker.  I min browser, og velsagtens i din, er der til højre en bjælke til at bladre op og ned med.  Så det er vel ikke det du søger?  Er det i virkeligheden 'pagination' du skal bruge, ligesom her på eksperten?  Der findes mange tutorials efter google søgning på 'pagination'.  Ellers forklar nærmere hvad du søger.
Avatar billede Slater Ekspert
30. januar 2014 - 08:03 #2
Jeg var ved at give Christian ret, men jeg tror lige jeg så hvad du mener. Du har en grå kasse i baggrunden der hedder "opslag" - og det er den du gerne vil have det bliver indenfor, ikke?

Det er sådan set såre simpelt. Du skal bare give den kasse overflow: scroll eller auto i CSS. Endnu bedre også at give den overflow-x: hidden, så der ikke kommer vandrette scrollbars.

Altså

#opslag {
  overflow: auto;
  overflow-x: hidden;
}
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2014 - 08:22 #3
viperine:
Den grå kasse er en "div form med størrelsen 1257px bred og 400px høj" og det er den, jeg gerne vil have data skal blive i.
Når jeg nu arbejder videre med det, du skriver her, hvordan sørger jeg så for at feltet ikke bliver højere end de 400px?
Sker det automatisk med dit forslag?
Jeg vil jo gerne have at feltet vedbliver med at være de 400px høj og at der så kommer en bjælke i højre side til at køre data op og ned.
Og her tænker jeg ikke på den bjælke der automatisk følger med her på siden f.eks.
Håber ikke det er alt for uforståeligt det jeg skriver her.
mvh
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2014 - 08:26 #4
Viperine:
YES YES YES - tusind tak :-)
mvh
Avatar billede Slater Ekspert
30. januar 2014 - 08:27 #5
Ja, feltet har en defineret højde på 400px, så det sker helt automatisk med det jeg skrev. Prøv det og se om det ikke gør hvad du vil have.
Avatar billede Slater Ekspert
30. januar 2014 - 08:27 #6
Nå, for sent - du havde opdaget det :)
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2014 - 08:31 #7
Underligt, det virker i localhost med ikke på siden???
Vender tilbage....
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2014 - 08:36 #8
Jeg har overført rettelserne til nettet men det virker åbenbart ikke der, men er perfekt i localhost??
Er der nogen af jer, der kan se det virker?
Avatar billede Slater Ekspert
30. januar 2014 - 08:37 #9
Husk at lave en fuld refresh på siden, så den også opdaterer .css-filer. Ellers henter din browser normalt dem fra cachen, hvor de nye opdateringer ikke er med.

En fuld refresh kan laves på Firefox og Chrome ved at trykke Ctrl+Shift+R. På Internet Explorer er det vist nok Ctrl+F5, men er ikke sikker.
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2014 - 08:40 #10
Du har ret, havde for meget bavl liggende i min browser.
Endnu en gang tusind tak for hjælpen - smider du et svar?
mvh
Avatar billede Slater Ekspert
30. januar 2014 - 08:43 #11
Så gerne.

Og bare lige for at nævne det, også hvis andre skulle se tråden i fremtiden:

Du kan få samme effekt som de to linjer jeg skrev, ved bare at skrive overflow-y: auto;
Grunden til at jeg anbefalede de to linjer er at overflow er understøttet af flere browsere end overflow-x og overflow-y. Dermed ved at gøre det på denne måde får du den bedste kompatibilitet, og ældre browsere vil bare risikere at vise en vandret scrollbar, men til gengæld vil indholdet ikke vælte ud over kanten som du havde i starten.
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2014 - 08:52 #12
Men det er godt, du skriver det.
mvh
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2014 - 10:11 #13
Efter min sidste rettelse virker min hjemmeside ikke i Internet Explore, men derimod perfekt i Chrome og Firefox.
Jeg vil jo meget gerne finde fejlen og spørger derfor, om der er nogen af jer der oplever det samme?
mvh
Avatar billede Slater Ekspert
30. januar 2014 - 10:14 #14
Hvad er det der ikke virker?

Jeg ser en hvid baggrund på IE9 og under, men den ser helt fin ud på IE10 og 11. Er det hvad du oplever, eller har det været der hele tiden? Ellers kan jeg ikke lige se noget galt.
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2014 - 10:18 #15
I min ie9 har jeg kun de 3 øverste menupunkter, uden mulighed for at vælge andre punkter.
Men det ser fint ud i de andre browsere - så det virker lidt underligt.
Har du nogen anelse om hvad det kan være?
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2014 - 10:19 #16
Nej, det er i ie10 den ikke virker - ikke ie9
Avatar billede Slater Ekspert
30. januar 2014 - 10:26 #17
Det er altså dine drop-down menuer der ikke virker?

Nej, det kan jeg ikke lige forklare - de virker fint helt ned til IE7 her.
Avatar billede ej147 Nybegynder
30. januar 2014 - 10:34 #18
Ja, det er drop down der ikke virker i ie10.
Underligt. Jeg smutter på biblio og chekker på deres maskiner, hvordan siden opfører sig der.
Men tak fordi du ville prøve efter :-)
mvh