Avatar billede MasterOogway Nybegynder
21. januar 2014 - 11:38 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Windows 7 OEM eller retail?

Hej, jeg står og har købt en hulens masse nyt gear til upgrade af min computer. Blandt andet nyt bundkort. Nu har jeg så hørt igennem jungletrommerne at man også skal købe et nyt windows hvis det er en OEM version man har.

Mit spørgsmål er så hvordan kan jeg se om det er retail eller OEM jeg har? Jeg har købt en pakke med 32 og 64 bit versioner i computercity i sin tid da jeg opgraderede fra XP.
Håber selvfølgelig at det er en retail version jeg har så jeg ikke skal farer ud og bruge endnu flere penge.
Håber i kan hjælpe :)
Avatar billede HKW Nybegynder
21. januar 2014 - 11:46 #1
Det lyder som retail, da du har både 32 og 64bit. Ellers kan prisen fortælle dig det :-)
Avatar billede claes57 Ekspert
21. januar 2014 - 12:03 #2
så længe du bare opgraderer din pc, så fortsæt med din windows. Hvis mange dele skiftes vil windows måske aktiveres igen - men det gør du bare.
Avatar billede HKW Nybegynder
21. januar 2014 - 12:08 #3
Teknisk set vil Windows opfatte et nyt bundkort som værende en ny maskine. Men så længe, det er retail...
Avatar billede Slettet bruger
21. januar 2014 - 12:18 #4
jeg kan bekræfte at der er en upper grænse for hvor mange gange man må installere sit system

hvis du spørger hos Microsoft får du intet at vide
hvis du når den grænse kan du bare ikke aktivere den
det er fandeme rigtig godt gået microsoft

i laver styresystemer der er ustabile og og ødelægger folks hverdag
oveni skal de også leve med jeres åger priser
Skype ejer i oven i købet --- i den skal du oven i købet - købe dig til ekstra ydelser for at undgå deres stupide reklamer i den

svineri Microsoft og i er anmeldt til EU for snyd og svindel med styresystemer

nu får vi se om EU gider endnu en tur med jeres svindel

køb jer en bil
et eller andet går i stykker -selv en simpel ting
du skal til reperatør med den hver gang
skifter du noget ud må det højest være 5 dele
ellers skal du ringe til mekanikeren og få et nyt nummer
hvor længe gider han det
det er sådan Microsoft arbejder
Avatar billede HKW Nybegynder
21. januar 2014 - 12:46 #5
treatmenice, du kan få Linux til billige penge, som ikke ødelægger din hverdag.
Avatar billede MasterOogway Nybegynder
21. januar 2014 - 12:51 #6
Der bliver skiftet omtrent alle dele ud :) Men jeg må jo prøve at tage chancen og se om den brokker sig når windows bliver installeret. Kan ærlig talt ikke huske hvad det kostede, da jeg købte OS i 2010. Men det som jeg kan læse/forstå er at hvis begge versioner følger med er det retail?
Avatar billede HKW Nybegynder
21. januar 2014 - 13:47 #7
Ja, men får normalt kun den ene med ved oem. På min udgave fremgår det også af både licensklistermærke og dvdskive, at det er oem.
Avatar billede MasterOogway Nybegynder
21. januar 2014 - 14:05 #8
Jeg må lige kigge nærmere på skive og æske når jeg kommer hjem :)
Avatar billede chalde Seniormester
21. januar 2014 - 14:25 #9
#4 Såfremt du kører Windows på noget af dit udstyr, så er du selv med til at opretholde det du hader. Skift til Linux eller andet gratis, undvær det du nu må undvære som ikke er lavet til Linux, brok dig over de punkter hvor Linux kommer til kort (men hey, det er gratis, så ka man vel ikke tillade sig at brokke sig).
Avatar billede MasterOogway Nybegynder
21. januar 2014 - 22:48 #10
Der står intet på æsken eller skiverne, så må gå ud fra at det er en retail jeg har. Ellers kommer det som sagt an på en prøve når jeg installere det på min "nye" computer. Men hey tak for indsatsen :D