Avatar billede Slettet bruger
11. november 2013 - 19:10 Der er 1 løsning

Telefon "netværk" opfører sig underligt.

Jeg har 30 Mbit bredbånds abonnement hos Telia. Og de garanterer 20 Mbit.

På det almindelige 3-pols stik net kan jeg komme op på 15 Mbit på to af de gammeldags telefon-hun-stik.

Oven i dette har TDC for en del år siden lavet en nr. 2 indføring i huset, der går til en stikkontakt til RJ11 og som hedder noget i retning af MAK, SMA, RAT, eller noget. Der i hvert fald et "A" i, og det er på tre bogstaver.

Dette stik har jeg også prøvet før, men det lå helt nede på ca. 1 Mbit.

I dag var der en TDC tekniker, der forklarede, a) at dette nummer 2 stik/kabel var lavet som et loop, der returnerede ud af huset, hvorefter signalet gik ind i huset til 3-pols kablerne. b) Og at TDC ikke kunne lave andet, og at c) han ikke kunne forklare hvorfor det kun gav 1 Mbit båndbredde. Endelig sagde han at dette stik ikke bare så anderledes ud end et 3-pols stik, men at det også gjorde "noget" for signalet. Forstod ikke hvad.

Senere på dagen prøvede jeg igen at sætte routeren i RJ-kontakten, og til min forbløffelse fik jeg 20 Mbit på Telestyrelsens måler.

MEN, kort efter gik ydelsen ned på omkring 1 Mbit igen. Så slukkede og tændte jeg routeren, og vupti - 20 Mbit i et par minutter, og så ned på 1 Mbit igen.

Jeg kan få den op på 20 Mbit ved at boote routeren, men det holder kun i et par minutter.

Hvad foregår der?
Avatar billede Slettet bruger
23. november 2013 - 14:12 #1
Lukker