Avatar billede joki Juniormester
28. oktober 2013 - 07:13 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Udvikling/drift miljø

Hej

Jeg har en applikation, som benytter et par webservices og skriver til en database.
Hvad er "Best practice" eller hvordan håndteres connection strings brug af webservice, når man skifter mellem udvikling og drift miljø.
Jeg har en del dataset, som er henter data fra databasen
Avatar billede Syska Mester
28. oktober 2013 - 07:18 #1
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/dd465326.aspx

Vi bruger Xml Transformation til vores .NET projekter.
Avatar billede joki Juniormester
28. oktober 2013 - 07:49 #2
Tak det er så for connection strings. Hvordan håndteres webservices ?
Avatar billede Syska Mester
28. oktober 2013 - 07:56 #3
De er vel også sat op i app.config eller web.config?

Hvis det er andet end web apps, kan du bruge http://visualstudiogallery.msdn.microsoft.com/69023d00-a4f9-4a34-a6cd-7e854ba318b5 til at lave dine xml transformations.
Avatar billede Syska Mester
28. oktober 2013 - 07:57 #4
xml transformations er til xml, lige meget hvad det er der skal transformeres.
Avatar billede jokkejensen Novice
28. oktober 2013 - 13:17 #5
Eller brug

web.debug.config
web.release.config

Sæt den så i debug mode lokalt og release ved produktion.

http://www.asp.net/web-forms/tutorials/deployment/visual-studio-web-deployment/web-config-transformations

/J
Avatar billede joki Juniormester
28. oktober 2013 - 15:19 #6
Tak til begge vil i dele point, så smid et svar :-)
Avatar billede Syska Mester
29. oktober 2013 - 00:53 #7
#jokke
Altså præcis som Xml Transformations er tænkt :-)

Svar.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. november 2013 - 04:19 #8
Jeg har en lidt anden indgangs vinkel til web.config.

Den fil tilhoerer ikke udvikleren - den fil tilhoerer driften.

Driften monitorerer faktisk belastning og allokerer resourcer baseret paa det.

De bestemmer hvilken database server applikationens database skal koere paa. De bestemmer hvor mange connections i connection pool. De bestemmer logging niveau. O.s.v..

Saa efter min mening leveres udvikleren kun en web.config.template med et forhold mellem kommentarer og XML paa 10:1 som instruerer driften i hvad de skal saette, hvad de kan saette og hvad de betyder.
Avatar billede Syska Mester
03. november 2013 - 16:51 #9
#arne_v

100% enig, men når vi snakker i dansk skala ofte, så er driften også udvikleren. I hvert fald de steder jeg har arbejdet.

Det er selvfølgelig en helt anden sag hvis du shipper et produkt til en kunde(eller driften) som de så skal sætte op.

Transformations her er vel også til dev, stage ... som udvikleren vel oftest har adgang til og så kan der jo også være en transformation som fjerner værdier, som antyder at driften skal tage stilling til at de skal sættes. Så de kan igen bruges til at sætte bestemte værdier inden man overgiver ens pakke til drift.

Så lige meget hvad, så kan det tilfredsstille alle ... om man gør det på den ene eller anden måde.