Avatar billede Skifter24 Praktikant
29. september 2013 - 12:13 Der er 22 kommentarer og
1 løsning

start hjælp til programmering

Jeg er ved at lærer at programmere.
Jeg har fundet en del online kurser, men det giver ikke alt sammen mening for mig.
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvilket program der er bedst at starte med at lære.
Lige nu er jeg igang med C#. Målet er at kunne lave apps til widows og java programmering.
Jeg har i c#, lavet "hello world"
Nu er jeg gået videre til "grundlæggende programarkitektur og variabler, og her mangler jeg en "aha oplevelse"
Jeg kan se at de næste kurser kommer til at dreje sig om regnestykker.
Da regning generelt ikke giver mening for mig, kan jeg så springe regnestykkere over,? Eller er det en vigtig del af træningen??
Avatar billede keysersoze Guru
29. september 2013 - 13:31 #1
Matematik er stort set umuligt at komme uden om inden for programmering - selvfølgelig er det ikke altid egentlige matematiske problemstillinger a la skole matematik man skal løse men mere logik fx i forhold til visning.

Lærebøger, online kurser osv kan både være fantastiske og virkelig elendige meget afhængig af hvem du er - hvis læsning af syntaks, matematik osv ikke giver dig det store så gå i stedet i gang med din egen lille applikation og så snart du støder ind i et problem (dvs hele tiden fra start) så spørg Google. Samtidig så find nogle færdige eksempler til download så du kan se hvordan de kører og hvordan de er bygget op.

Det er desværre en gammel løsning og til web, men en rigtig god start kunne ellers være http://thebeerhouse.codeplex.com/ - her får du en færdig løsning og du kan samtidig købe en bog, hvor du bliver guidet igennem opbygningen af applikationen fra start til slut. Måske der findes noget lignende til winforms.

Skal du programmere .NET kommer du ikke uden om Visual Studio.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2013 - 15:26 #2
Undgaa panik - det tager lang tid at blive god til at programmere.
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2013 - 15:28 #3
Visual Studio er naesten eneraadende som .NET IDE, men der er faktisk alternativer - f.eks. SharpDevelop.

Hvis alternativerne er VS 2012 Express og SharpDevelop 4.x, saa vil jeg klart foretraekke SD.
Avatar billede Myaria Nybegynder
29. september 2013 - 15:42 #4
Altså jeg er selv en rimelig nybegynder til programmering. Jeg var en uge på Game Development camp, hvor vi fik undervisning i programmet Unity, som vidst er rimeligt kendt. Det er et program med mange fordele, og det er forholdvis simpelt. Derudover er det nemt at finde hjælp og guides til programmet og programmeringen. Og du kan vælge at programmere med javascript eller c#.
Og nej. Matematikken kommer man altså ikke helt uden om som programmør :-)
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
29. september 2013 - 17:15 #5
Jeg syntes du skulle starte med visual basic, i visual studio, og når du er ved at være god til det, så er det maget nemmere at lære c# og java.
Avatar billede keysersoze Guru
29. september 2013 - 17:21 #6
sludder - der er absolut ingen grund til at starte med VB medmindre det er fordi man gerne vil lære syntaksen.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
29. september 2013 - 17:34 #7
Avatar billede arne_v Ekspert
29. september 2013 - 17:38 #8
Java er ihverfald nemmere hvis man kan C# end hvis man kan VB.NET.
Avatar billede Skifter24 Praktikant
02. oktober 2013 - 16:50 #9
test
Avatar billede Skifter24 Praktikant
02. oktober 2013 - 17:57 #10
Tak for de fede input alle sammen.(beklager det sene svar)
Jeg kan åbenbart ikke smide en kommentar under hvert enkelt af jeres forslag. Så må lave en lang én her.
keysersoze: Jeg fandt en sjov kode, som kunne skabe et billede i Console. Lidt svært at forklare, men du kan se det her hvis du vil. http://pastebin.com/cwHRC13i
I nat virkede den fint som den skulle.
Men her i dag vil den ikke. Den bliver ved med at sige.
"Error the type or namespace name 'Drawing' does not exist in the namespace 'System' (are you missing an assembly reference?"
arne_v jo tak. Og kan hurtigt blive forvirrende. I hvert fald for mig :D
Jeg kiggede lidt på SD og sammenlignet med VS, er de jo ret éns.
Nu er jeg så kun lige nået forbi "Hello World!". Og "WriteLine" vs. "message something something".
Der virker "WriteLine" bare mere logisk. Måske fordi jeg har siddet og kigget på VS film de sidste par dage og kun lige set en enkelt tutor med SD nu her..
Hvad er grunden til at du kan anbefale SD frem for VS. ?
vs = Visual Studio 2010/2012 express
Myaria Hvad kostede det at tage på sådan en camp ?
MadsHaupt Jeg tror at jeg som arne_v og keysersoze foreslår og holder mig til c#. I hvert fald til at starte på. Men tak for linket. Det er super fedt :) Bedre end de tutors jeg har kunne finde.
Avatar billede Myaria Nybegynder
02. oktober 2013 - 18:27 #11
det er en camp gennem UNF. Det kræver dog at man er igang med en gymniasiel uddannelse eller lignende. Det foregår 1 uge i sommerferien og er mega fedt. Det koster 500 kr. Og det er inkl. stort set alt som mad, drikke, sovested, sjov og underholdning. Nu er det jo ikke fordi man kommer derfra og er prof. Det tager jo lang tid, men man får et meget godt grundkursus som kan hjælpe en på vej, og så er det en super spændende oplevelse. Vores underviser sidste sommer var genial :)
http://game.unf.dk/
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2013 - 03:58 #12
VS i betalings versioner er bedre end SD, men jeg synes at SD er bedre en de gratis VS Express - man faar det hele med SD - VS Express skal gemme noget til dem der betaler.

Og jeg kan ikke lide det nye look and feel i VS 2012 Express - men det er naturligvis meget subjektivt.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
03. oktober 2013 - 09:26 #13
arne_v du kan ikke lide det nye look, i mens jeg elsker det nye look.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
03. oktober 2013 - 09:26 #14
i VS 2012 Express
Avatar billede Skifter24 Praktikant
03. oktober 2013 - 11:15 #15
JA det har jeg hørt lidt om. VS 2012 Express er gratis, men der er noget man ikke kan i det ?
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
03. oktober 2013 - 11:32 #16
Det kan godt være at VS 2012 Express er gratis, men når jeg downloader det, så er det bare en prøve version.
Avatar billede Skifter24 Praktikant
03. oktober 2013 - 13:07 #17
MadsHaupt Det er fordi du skal registrere dig med en e-mail adresse. Programmet er stadig gratis.
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
03. oktober 2013 - 13:39 #18
Skifter24, hvordan registrere man sig med en e-mail adresse.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2013 - 14:42 #19
VS Express er gratis
Avatar billede Skifter24 Praktikant
03. oktober 2013 - 14:49 #20
MadsHaupt Når du åbner VS Express. og trykker på "help". Så får du muligheden "register product"
Den skulle så gerne åbne en hjemmeside, hvor du taster din e-mail og så får du en kode som du kan indtaste..
Avatar billede arne_v Ekspert
03. oktober 2013 - 14:49 #21
Ja - Express mangler nogle features.

Jeg kan ikke lige finde en side hos MS selv, men her er en blog:

http://jk-point.blogspot.com/2012/04/visual-studio-express-edition-vs-visual.html
Avatar billede Skifter24 Praktikant
09. oktober 2013 - 01:43 #22
Nå.. Jeg tror jeg lukker den nu. Tror ikke der kommer flere forslag. Men dem der er her er også gode.
Hvis det er ok med jer, så vil jeg give mine point til.
MadsHaupt. Det link med 85 tutors er guld værd! :)
Avatar billede MadsHaupt Juniormester
09. oktober 2013 - 10:00 #23
svar