Avatar billede perav Nybegynder
25. september 2013 - 18:34 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til ny harddisk

Har lige anskaffet en ny HD (1 Tb)
Min pc er udstyret med nu 4 HD der består af to PATA + to SATA

Jeg har 4 SATA-stik på bundkorten

Den ene SATA HD er udstyret med mit Windows 8/7

De tre andre HD skal være Slave

Herudover er der et DVD som også har SATA

Nu syntes jeg at jeg har forsøgt forskellige kombinationer men kan ikke få det til at spille, er der nogen som har tid til at hjælpe mig?
Avatar billede perav Nybegynder
25. september 2013 - 18:40 #1
Det skal siges at jeg tidligere kørte med 2 x PATA + 1 SATA + 1 SATA DVD-drev, det fungerede fint
Avatar billede perav Nybegynder
25. september 2013 - 19:30 #2
Tror jeg fandt fejlen (delvis) dvs. jeg fandt ud af at min PATA-HD stod som MASTER sammen men den ene SATA som også stod som MASTER, ved at jumpe om på PATA-HD startede Windows, men kun et kort øjeblik så genstartede pc'en. Jeg prøvede så at fjerne SATA-stikket fra DVD-drevet, det fik pc'en til at starte op, så nu skal jeg prøve at få DVD-drevet til at være SLAVE
Avatar billede HKW Nybegynder
25. september 2013 - 20:06 #3
Du skal ikke rode med master/slave (jumpere) ved sata-diske. Det er kun ved pata - hvor der kan sidde to enheder på samme kabel.

Det er lidt trist, at din computer genstarter. Min første tanke er strømforsyningen. Kan den være overbelastet?
Avatar billede perav Nybegynder
25. september 2013 - 20:13 #4
PSU er helt ny og på 450W
Avatar billede perav Nybegynder
25. september 2013 - 20:18 #5
Jeg prøvede at starte op med min system-HD som SATA MASTER og min nye HD på 1 Tb som SLAVE samt mit DVD-drev. Så kunne jeg godt komme fint ind i Windows 8

Jeg kunne så ikke se min nye HD i Stifinder, men gik så over i Computeradm. Her bad den mig om af initialiserer en Disk den havde to valgmuligheder hvor jeg valgt MBR herefter kunne den ses i Computeradm.

Herefter genstartede jeg og den kunne godt ses i BIOS men Nu vil den boote på min DVD (som står som anden boot device i BIOS. herefter skriver den på skærmen RPL-ROM-FFC (tæller) herefter skriver den DISK BOOT FAILURE INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER
Avatar billede perav Nybegynder
25. september 2013 - 20:32 #6
Jeg har fjernet alle jumpere fra mine PATA-HD så skulle de automatisk blive SLAVE
Avatar billede 220661 Ekspert
25. september 2013 - 21:44 #7
#5 Efter formateringen og genstart kunne det måske se ud som om den prøver at boote på din nye 1TB disk.
Kan du ikke i bios bestemme hvilken harddisk der er den 1 primære boot disk?
Jeg har på en pc herhjemme en pc med to diske i. Det er hhv en sata og en Pata (IDE) disk. Jeg har Windows 7 på sata og Linux på ide disken. DA jeg ikke har lavet en boot manager skal jeg gå ind i bios og vælge hvilken af diskene der skal have 1 prioitet under boot.
http://www.thetechrepository.com/attachment.php?attachmentid=489&stc=1&d=1178369431
Avatar billede perav Nybegynder
25. september 2013 - 22:00 #8
Jeg kan ikke vælge i BIOS hvilken en der skal boote kund at HD skal være 1 st. boot.

Jeg prøver nu noget andet, jeg install. Win8 på den nye HD og forsøger så at gøre den til MASTER, så må vi se i morgen om jeg kan få de andre til at agere SLAVER
Avatar billede 220661 Ekspert
25. september 2013 - 22:10 #9
Det bør den automatisk blive når styresytemet installeres. Det er som før beskrevet ikke nødvendigt at jumpe en sata disk. Det finder den ud af automatisk.
Avatar billede perav Nybegynder
17. oktober 2013 - 15:44 #10
Jeg fik det til at fungerer, dog bruger jeg fortsat min gamle HD som OS og den nye HD som slave.

Tak for hjælpen.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. oktober 2013 - 15:50 #11
Velbekomme.
Avatar billede perav Nybegynder
29. oktober 2013 - 20:13 #12
Send et svar så er der point
Avatar billede 220661 Ekspert
29. oktober 2013 - 20:16 #13
svar. Og tak for point