Avatar billede joki Juniormester
18. september 2013 - 15:51 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Placering af kald til eventlog

Hej

Jeg er ved at udviklen en applikation, så har 4 forms, som hver især skriver ned til en database.
Yderligere er der 4 forms, som kører i baggrunden med en timer.
Jeg er blevet mødt med et krav om at der skal skrives til windows event log ved fejl i applikationen.
Jeg synes det er lidt om stændigt at skrive ved hvert databasekald. Hvor lægges opdateringen normalt til eventloggen?
Jeg tænker at det er ved hvert metode kald i forms som starter kaldene til databasen??

På forhånd tak
Avatar billede arne_v Ekspert
18. september 2013 - 16:31 #1
"industry standard" = "general accepted best practice" er at indsaette log kald overalt i koden men at kontrollere log niveay dynamisk, saaledes at der normalt ikke logges meget, men at man i tilfaelde af fejl kan logge mere.

Event log boer kun bruges til vigtige ting. Jeg vil derfor anbefale at bruge et logger framework som tillader dig at logge alt til fil men kun det vigtige til event log.

Kode noget a la:

try
{
    logger.Debug("Saving a Foobar with id " + o.ID + " to database");
    db.Save(o);
    logger.Debug("Foobar with id " + o.ID + " saved to database");
}
catch(Exception ex)
{
    logger.Error("Foobar with id " + o.ID + " not saved to database due to exception: " + ex.Message);
}
Avatar billede joki Juniormester
18. september 2013 - 20:41 #2
Tak Arne smid bare et svar.jeg antager du mener at kald til event log skal ligge i alle catch sektioner hvor der er kald til databasen eller anden "vigtig" kode ?
Avatar billede arne_v Ekspert
19. september 2013 - 04:08 #3
Ja - exceptions er normalt vaerd at logge - eller skulle man nok ikke have brugt exception.
Avatar billede arne_v Ekspert
19. september 2013 - 04:08 #4
svar