Avatar billede pk69 Nybegynder
16. september 2013 - 19:29 Der er 6 kommentarer

Kopiere en fil til flere specifikke undermapper med samme navn

Hej,

jeg er nybegynder i kodningens kunst og er stødt på endnu en udfordring.
Jeg har en mappestruktur:

c:\afd a\skabelon
c:\afd b\skabelon
.
c:\afd g\skabelon

I alle disse mapper der hedder skabelon skal jeg have kopieret filen test.txt over, som jeg har liggende i mappen c:\tmp\test.txt.

Jeg har lavet følgende kode:
using System;
using System.Collections.Generic;
using System.ComponentModel;
using System.Data;
using System.Drawing;
using System.Linq;
using System.Text;
using System.Windows.Forms;
using System.IO;

namespace FileCopy
{
    public partial class Form1 : Form
    {
        public Form1()
        {
            InitializeComponent();
        }

        private void button1_Click(object sender, EventArgs e)
        {
            string fileName = "test.txt";
            string sourcePath = @"c:\TMP\";
            string sourceFile = System.IO.Path.Combine(sourcePath, fileName);
            string[] dirs = Directory.GetDirectories(@"c:\", "Skabelon");
            foreach (string dir in dirs)

            {
                String targetPath = System.IO.Directory.GetDirectories(dir);
                String destFile = System.IO.Path.Combine(targetPath, fileName);

                System.IO.File.Copy(sourceFile, destFile, true);
            }

Jeg får en "Error 1 Cannot implicitly convert type 'string[]' to 'string'" i linie 29 (String targetPath = System.IO.Directory.GetDirectories(dir);)

Kan nogen hjælpe ?

/PK
Avatar billede Syska Mester
16. september 2013 - 19:34 #1
Fordi "targetPath" er et string[] og System.IO.Path.Combine(string, string) targer 2 strings som du kan se.

Du skal nok loop over dit array for at få den hensigt du vil.
Avatar billede pk69 Nybegynder
16. september 2013 - 20:24 #2
Hvordan får jeg det løst? Det er lidt sort snak (for mig) det du skriver, men du plejer jo at have ret :-)
Avatar billede Syska Mester
16. september 2013 - 20:32 #3
var fileName = "test.txt";
string[] directories = Directory.GetDirectories(@"C:\temp");
foreach (var dir in directories)
{
    string[] strings = Directory.GetDirectories(dir);

    foreach (var subDir in strings)
    {
        string fileNameInSubDir = Path.Combine(subDir, fileName);
        Console.WriteLine(fileNameInSubDir);
    }
Avatar billede pk69 Nybegynder
16. september 2013 - 21:21 #4
Jeg har prøvet at omdanne din kode til

string fileName = "test.txt";
            string sourcePath = @"c:\TMP\";
            string sourceFile = Path.Combine(sourcePath, fileName);

            string[] dirs = Directory.GetDirectories(@"c:\", "Skabelon");
            foreach (var dir in dirs)
            {
                string[] strings = Directory.GetDirectories(dir);
                foreach (var subDir in strings)
                {
                    String destFile = Path.Combine(subDir, fileName);
                    MessageBox.Show(destFile);
                }

Det gir ingen fejl, men heller ikke noget resultat. Som jeg læser din kode lister den alle underbiblioteker i c:\temp der har en test.txt fil. Det jeg vil er at få listet alle de biblioteker der indeholder et unederbibliotek der hedder skabelon. Og så kopiere en test.txt fil over i det underbibliotek.
Men jeg kan ikke lige greje hvordan.
Avatar billede pk69 Nybegynder
17. september 2013 - 17:47 #5
Så lykkedes det alligevel at få brygget noget sammen.

var directory = new DirectoryInfo(@"C:\temp");
            string filnavn = "filNavn.txt";
            string kopiering ="Kopierer filen hertil";

            DirectoryInfo[] dirInfos = directory.GetDirectories(@"test", SearchOption.AllDirectories);

            foreach (var fileInfo in dirInfos)
            {

                if (fileInfo.FullName.EndsWith(@"test", StringComparison.OrdinalIgnoreCase))
                {
                    String destFile = Path.Combine(fileInfo.FullName, filnavn);
                    MessageBox.Show(destFile, kopiering);
                    File.Copy(@"c:\temp\filNavn.txt", @destFile, true);
                }
Avatar billede Syska Mester
17. september 2013 - 18:58 #6
Næsten samme koncept ... du tager så bare alt "test" directories i din C:\temp mappe ...

I min tog jeg alt i "C:\temp" da du skrev dine mapper lå der ...

Så loopede jeg over de mapper jeg fandt der og sætte filnavnet på:

C:\temp\per
C:\temp\karen

Ville så give 2 stier til:

C:\temp\per\test.txt
C:\temp\karen\test.txt

Men det du har lavet vil sikkert også virker :-)

Jeg er i hvert fald glad for du kom i mål ved egen hjælp .. det var lidt derfor jeg ikke svarede i går ... man lærer bedst ved at tænke lidt over et problem :-)