Avatar billede balvenie Nybegynder
15. september 2013 - 11:00 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Formatering af begge diske C og D drevet på ældre acer bærbar....

Har ikke kunnet finde noget omkring dette på eksperten.dk og er også ny herinde så måske det kan være:o)

Jeg har et problem med at formatere en ældre acer bærbar som hedder acer aspire 3610. Jeg har ikke den medfølgende recovery disk som engang har fulgt med. Jeg har kun den bærbare at gøre med. Man kan dog bruge ALT+F10 men derfra kan man kun stille den tilbage til fabriksindstillinger på C drevet. Pga dens alder er der blot 40 GB i ialt at gøre godt med så vil gerne kunne ligge de to diske sammen således der kun er et C drev på den. Kan det lade sig gøre uden en installations CD/recovery disk????
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2013 - 12:21 #1
du kan lave en cd der kan slette d-drevet, og så udvide c-drevet til maks.
http://gparted.sourceforge.net/
det kan gøres uden at data på drevet tabes - du SKAL køre med strømforsyning - ikke batteri - mens du gør det, da maskinen ikke må løbe tør for strøm undervejs i kørslen.
Avatar billede balvenie Nybegynder
15. september 2013 - 12:28 #2
Okay tak for det, vil lige prøve det link der og glemte at skrive det er XP styresystem.
Avatar billede balvenie Nybegynder
15. september 2013 - 12:31 #3
Nå på den side skal man melde sig ind og indtaste mine visa dankort oplysninger, og det har jeg ingen interesse i, der må være andre måder??
Avatar billede balvenie Nybegynder
15. september 2013 - 12:34 #4
Og der er netop meningen med jeg vil lave et enkelt drev, alt på computeren slettes, alt!! Og derefter starte forfra igen. Vil have den tilbage til fabriksindstillinger dog med et enkelt drev og ikke to som der er nu. Vil have et enkelt C drev efter formatering, det burde da kunne lade sig gøre??
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2013 - 12:48 #5
så skal du nok starte med at køre den tilbage til fabriksindstillingerne (det kan være, den automatisk laver de to drev). Først derefter kører du gparted.
Og du skal ikke registrere noget - ingen oplysninger - lad være med at klikke på 'donationer'. På siden med downloads er 'Download gparted-live-0.16.1-1-i486.iso' som du henter og brænder som diskafbildning. Så vil du kunne boote på den, og samle drev til et.
Avatar billede balvenie Nybegynder
15. september 2013 - 12:55 #6
Det har jeg prøvet og det gør den, altså stiller den tilbage med 2 drev. Hvad er gparted?? Er det programmet der hedder sådan jeg downloader?? Jeg må prøve det, men det link du sendte skal jeg registrere mig og indtaste kort oplysninger dog uden at betale til noget men så syns jeg det er underligt jeg skal indtaste dem.
15. september 2013 - 13:10 #7
Jeg ville ikke gøre det, men det er bare min mening.

Hvis du nelægger din restore partition, så kan du ikke længere gendanne den, med mindre du kan brænde nogle CD / DVD'er der kan gendanne din gendannelses partition. Altså, du fjerner din mulighed for at komme tilbage til hvor du kom fra.

Hvis du ikke kan brænde en DVD der genoprette din gendannelses partition, så er det jo slut, hvis du bliver nødt til at gendanne :(
Og ellers skal du til at købe et gendannelses kit, hvis det stadig kan købes.

Alternativet er at du skal ud og købe et OS, og du kan pt ikke få noget ældre end Windows 7 (måske kan du finde en vista),

Så hvorfor ikke købe en ekstarn Hard disk til dine data?
Eller købe en ny maskine nu? Du kan få en ny bærbar for 2500,-
Avatar billede balvenie Nybegynder
15. september 2013 - 13:40 #8
Det er en ret gammel acer bærbar med ialt 40 gb harddisk, den er jo ingenting værd. Og det er min mor (nu 60 år) som bruger den til lidt mails, netbank og surf på nettet. Det er hvad den skal bruges til så jeg sletter alt og vil lave en stor disk til alle de opdateringer der nu kommer til styresystemet og de fylder jo noget når der kun er 40 gb at gøre godt med. Jeg har med img burn nu lavet et "burn image to disc" og med den satser jeg på jeg kan gøre som du skrev tidligere. Vi satser på den kan køre et års tid mere og så køber vi en ny til hende. Men lige nu skal vi bare holde den kørende, og er ligegyldigt med om jeg kan lave noget tilbage eller ej, tingene betyder ik så meget bare vi får den op at køre...
Avatar billede balvenie Nybegynder
15. september 2013 - 13:42 #9
og jo blir temmelig sikkert også noget vi gør til den tid. Finder en bærbar i elgiganten eller noget til hende for 2500-3000. Hvilket mærke har du erfaret er godt eller hvad skal man holde sig fra. Jeg har selv en asus bærbar som kører upåklageligt på ottende år. Havde tænkt en Packard bell eller en compaq til hende?? Men hvis compaq er hp vil jeg ikke rigtigt for syns hp har så meget og mange af deres egne programmer maskinen vil installere...
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2013 - 13:57 #10
hvis du ikke kan hente gparted uden at registre så gør du noget forkert - og så skal du slet ikke starte på det. Lad en anden om at samle drevene.
gparted er en linux-baseret boot-cd, der kører en live-version af linux (den installerer ikke noget på harddisken), og den starter op på et skrivebord med programmet gparted, som kan pille ved harddiskpartitioner.

Der skal i øvrigt ikke være meget plads til en xp - der kommer ikke flere samlede opdateringer, og der rettes kun alvorlige fejl frem til apr 2014 - hvorefter der lukkes og slukkes fra microsoft. Så til den tid er det ikke lige xp man skal bruge til netbank.

Jeg vil også stemme for at lade den køre med 2 drev mens man ser efter en godt udsalgstilbud på en ny.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2013 - 14:01 #11
compaq er for længe siden opkøbt af hp - så drop dem. Og hold også fingerne fra acer.
Asus og Lenovo er helt ok.

btw: næste år kommer nemid i en ny udgave (html5 osv) så det kan køres på tabletter og telefoner. Det kan være, I skal overveje en tablet i julegave.
Avatar billede balvenie Nybegynder
15. september 2013 - 14:04 #12
Jeg har hentet gparted uden at registrere og det hele. Den har jeg på en disk nu og er klar til at boote. Linux er et andet styresystem ik? Vil det fungere på denne acer hvor der er xp?? Det eneste jeg skal er at lave en stor harddisk, er jo det jeg ønsker. Sidder hjemme nu og kan læse dine indlæg, kører ud til min mor nu for at prøve det ad. Hvis du har indlæg og/eller interesse i det må du gerne sende sms omkring det hvis jeg lige skal have noget vigtigt at vide. Mit nr er 61 69 28 23. Dennis K.
Avatar billede balvenie Nybegynder
15. september 2013 - 19:48 #13
Så fik jeg formateret idag og har dog stadig beholdt de to drev, men den kører fint igen. Dog kan jeg ikke opdatere til SP3 inde på windows update, hvordan kan det være?? Der er SP2 på den nu. Jeg kører med XP styresystem. Hvordan kan jeg ellers få SP3 hvis ikke jeg kan hente den på windows update direkte fra explorer. Dog kører jeg med Google Chrome som standard browser men det burde vel ikke have noget at sige??
Avatar billede claes57 Ekspert
15. september 2013 - 19:53 #14
Avatar billede balvenie Nybegynder
15. september 2013 - 21:31 #15
Okay fedt tak for den! Jeg prøver at tage den med ud til mama på en usb stick, kan man ik sådan og installere derfra??
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2013 - 11:51 #16
det er en alm exe-fil, så den skal bare klikkes på, og den installeres.
Avatar billede balvenie Nybegynder
16. september 2013 - 18:38 #17
Fik installeret sp3 på den, men nu kører den virkelig sløvt som om den servicepakke der er alt for tung for maskinen. Den kørte ellers ret godt med sp2 da jeg havde formateret og ikke kunne komme ind på windows update for at hente yderligere opdateringer, sikkert nok sp3. Så jeg har tænkt at formatere igen og lade den være med sp2, hvad er dit forslag? Kan det passe at sp3 er for tung for sådan en gammel bærbar??
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2013 - 20:00 #18
efter sp3 så er der til xp yderligere 110-120 opdateringer - få lige kørt windows-update igennem til den ikke finder mere.
Derefter skulle den være ok.
Avatar billede balvenie Nybegynder
16. september 2013 - 20:18 #19
Okay det må jeg prøve og du er sikker på det ikke skulle sløve den at den fryser og tænker meget og længe over tingene på grund af sp3??
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2013 - 20:23 #20
jeg er ret sikker på, at det er pga windows-update, at den går ned i tempo. Når de 100+ opdateringer er på plads, så kører den.
Avatar billede balvenie Nybegynder
16. september 2013 - 20:28 #21
Okay, det prøver jeg imorgen. Var derude idag og sad lidt med den men blev træt af al den venten så slukkede den bare. Men så må jeg prøve at fortsætte imorgen, men det tager godt nok lang tid at hente de opdateringer der. Hvor meget fylder de alt i alt inkl sp3, for det er jo en 40 gb disk hvor der er to drev, så i underkanten af 20 gb på C drevet og sp3 tager jo en del, så ikke meget tilbage derefter....
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2013 - 20:37 #22
opdateringer erstatter tidligere filer, så det bliver ikke meget. min xp installation (mappen c:\windows) er på 4½gb.
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2013 - 20:39 #23
start gerne internet explorer, og i den Funktioner / windows update.
Så kan du følge med i hentning og installation af opdateringer.
Avatar billede balvenie Nybegynder
16. september 2013 - 20:44 #24
Okay, det prøver jeg så imorgen. Idag gik jeg ind under start og så windows update derfra, men den stod bare og tænkte og loadede konstant men kunne ikke se der skete noget. Kun da jeg hentede sp3 fra din download der, det kunne jeg godt følge med i, men genstart derefter, det var der det gik galt hvor den bare stod og hang hele tiden...Men prøver det lige i morgen og ser hvad den sir....
Avatar billede claes57 Ekspert
16. september 2013 - 20:55 #25
hver gang du slukker i utide, så skal den slette det den var i gang med, og starte forfra.
Lad den køre - se noget bold i tv - eller andet imens - men pil ikke ved maskinen før den er opdateret.
Avatar billede balvenie Nybegynder
16. september 2013 - 21:20 #26
javel far hihihi.....Ja jeg må have lidt tålmodighed imorgen....Tænkte jo bare det er en gammel maskine med minimal harddisk, men det skal jo nok virke alligevel med sp3....tak for hjælpen....indtil videre:o)
Avatar billede balvenie Nybegynder
19. september 2013 - 15:15 #27
Hej Claes. Og tak for supporten og SP3 filen. Alt virker fint igen på den gamle acer bærbare, så kan den køre lidt endnu inden hun skal investere i en ny et tidspunkt og det inden april næste år pga XP. Så blir det en Lenovo eller en Asus. Har selv en 8 år gammel Asus og den kører bare. Den er slidt men kører nu fint når man lige formaterer den ind imellem.....tak for hjælpen...
Avatar billede claes57 Ekspert
19. september 2013 - 15:24 #28
fint - bare læg et svar selv og accepter det, så spg lukkes.
Avatar billede balvenie Nybegynder
23. september 2013 - 15:12 #29
tak. Men ved ik hvordan jeg lukker denne tråd?? Er ny herinde.
Avatar billede claes57 Ekspert
24. september 2013 - 10:02 #30
ud for et af de to gule svar (fx indlæg #2) er en 'accepter svar' knap. Klik på den, og spg lukkes.