Avatar billede pstidsen Novice
13. august 2013 - 17:56 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

FTP sever fra andet sted

Jeg har en FTP server kørende på min computer. Men hvordan tilgår jeg den fra en anden computer et andet sted i verden? Jeg skal vel købe en eller anden ip eller hvad?
Avatar billede pstidsen Novice
13. august 2013 - 17:57 #1
Jeg bruger FileZilla FTP Server
Avatar billede moddi100 Seniormester
13. august 2013 - 18:05 #2
Da du kan gå på internettet har du også en IP-adresse. Derfor burde du i princippet kunne anvende denne ip-adresse og så anvende en vilkårlig FTP client og tilgå din server med.

I den virkelige verden har du dog nok opsat en router foran, som så skal portforwardes til din servers/computer lokale ip. Søger du på google burde det ikke tage så lang tid.
Avatar billede pstidsen Novice
13. august 2013 - 20:12 #3
Okay nu har jeg kigget på det et godt stykke tid, men er stadig blank. Det er en TDC HomeBox jeg har.
Avatar billede crazysnap Seniormester
13. august 2013 - 20:39 #4
Hej pstidsen,

Hvis du har TDC HomeBox kan du gøre følgende:

1) Følg vejledningen nedenfor for at sikre din hjemmecomputer altid får den samme IP-adresse tildelt af din TDC HomeBox på dit interne hjemmenetværk og for at forwarde FTP-porten (typisk port 21) fra TDC HomeBox'en til din hjemmecomputer (du skal selvfølgelig forwarde den port din FileZilla FTP server lytter på - som standard er det port 21 hvis du ikke selv har valgt en anden).

http://kundeservice.tdc.dk/privat/faq.php?id=23672

2) Når du har udført trin 1, skal du finde ud af hvad din eksterne IP-adresse på din TDC HomeBox er. Det kan du gøre ved at åbne en browser og besøge hjemmesiden:

http://whatismyipaddress.com/

Herefter har du hvad du skal bruge for at kunne tilgå din FTP-server på hjemmecomputeren globalt, nemlig:

FTP-server: IP-adressen som http://whatismyipaddress.com/ viser.
FTP-port: Normalt port 21, men du kan som sagt have sat den til noget andet.
Avatar billede pstidsen Novice
13. august 2013 - 21:04 #5
Avatar billede crazysnap Seniormester
13. august 2013 - 21:41 #6
Ja, det ser umiddelbart rigtigt ud. Og du har også konfigureret FileZilla-server til at lytte til/køre på port 14147 formoder jeg?

Kan du forbinde til ftp-serveren fra dit internet netværk (gerne fra hjemmecomputeren som kører ftp-serveren), altså:

server: 192.168.1.7
port: 14147

Hvis ikke, tjek at din hjemmecomputer rent faktisk har den interne ip-adresse 192.168.1.7 ved at åbne cmd.exe på hjemmecomputeren og skrive ipconfig <enter>.
Avatar billede crazysnap Seniormester
13. august 2013 - 21:43 #7
"Kan du forbinde til ftp-serveren fra dit internet netværk"

skulle være:

"Kan du forbinde til ftp-serveren fra dit interne netværk"
Avatar billede pstidsen Novice
13. august 2013 - 21:52 #8
Kan du forbinde til ftp-serveren fra dit internet netværk (gerne fra hjemmecomputeren som kører ftp-serveren), altså:

server: 192.168.1.7
port: 14147
Hverken ip'en fra http://whatismyipaddress.com eller 192.168.1.7 virker.

Hvis ikke, tjek at din hjemmecomputer rent faktisk har den interne ip-adresse 192.168.1.7 ved at åbne cmd.exe på hjemmecomputeren og skrive ipconfig <enter>.
Min IPv4 Adress er 192.168.1.7.
Avatar billede crazysnap Seniormester
13. august 2013 - 22:02 #9
Så kan jeg kun se to ting der kan være galt:

1) FileZilla server på hjemmecomputeren er ikke konfigureret til port 14147 (men siden du ikke kommenterede på dette før, formoder jeg den er det).

2) Du har en firewall kørende på hjemmecomputeren som blokerer for trafik på port 14147. Hvis du har Windows Firewall kørende, prøv at slå den fra og se om det hjælper (hvis du ikke lige ved hvordan, er der mange tutorials ved en hurtig google søgning - det kommer også an på hvilket operativ-system du kører).

Har det tidligere virket på en anden port en 14147? F.eks. port 21? For så kan du jo prøve den port igen og hvis det virker der, må du  klart have en firewall kørende som blokerer for den anden.
Avatar billede pstidsen Novice
14. august 2013 - 14:53 #10
Tror jeg har fundet fejlen. I dag har jeg 192.168.1.8 som IP på min pc. Hvordan er det lige jeg ændrer den til fast IP?
Avatar billede pstidsen Novice
14. august 2013 - 15:04 #11
Jeg har fået fast IP nu, men stadig ikke løst. Nu siger FileZilla Server programmet: Protocol error: Unknown protocol identifier (0x50 0x50 0x48). Most likely connected to the wrong port.
Avatar billede crazysnap Seniormester
14. august 2013 - 15:50 #12
Jeg har prøvet at google fejlen og så at port 14147 er standard-porten for admin-interfacet til FTP-serveren. Så åben FileZilla Server (Admin intefacet) og:

- i "FileZilla Server Options"-vinduet under "General Settings", hvad står der i "Listen on these ports:"?

- og i "FileZilla Server Options"-vinduet under "Admin Interface Settings", hvad står der i "Port on which the admin interface should listen"?

For disse to porte skal være forskellige og det er den første af de to ovennævnte porte som du skal forwarde fra din TDC HomeBox for at kunne logge på din FTP-server udenfor netværket (den anden port bruges til at konfigurere serveren med).
Avatar billede pstidsen Novice
14. august 2013 - 16:47 #13
I general settings står der port 21 og i Admin Interface Settings står der 14147.
Avatar billede pstidsen Novice
14. august 2013 - 17:01 #14
Okay det er lidt skørt.. Programmet står og siger
Reconnecting to server...
Error, could not connect to server
Trying to reconnect in 5 seconds

Men nu har jeg lige fået en af mine venner til at prøve at forbinde til den og han kan godt komme ind på den. Men I Adminvinduet kan man ikke se når folk logger på osv.
Avatar billede pstidsen Novice
14. august 2013 - 17:04 #15
Undskyld alle indlægene, men man får login op, men hvis man logger på skriver IE "Siden kan ikke vises".
Avatar billede pstidsen Novice
14. august 2013 - 17:48 #16
Jeg giver op. Smid et Svar som tak for forsøget.
Avatar billede crazysnap Seniormester
14. august 2013 - 19:58 #17
Hej igen,

Snup du bare pointene selv, jeg samler ikke på dem. :)

Men hvis din ven kan forbinde til den, må du være meget tæt på. Det er dog svært at hjælpe her fra når det du oplever, ikke er noget jeg har set før.
Avatar billede pstidsen Novice
15. august 2013 - 09:12 #18
Svar.