Avatar billede PeterNicolaj Nybegynder
31. juli 2013 - 20:45 Der er 6 kommentarer

Joomla vs Umbraco

Jeg skal vælge mellem Umbraco eller Joomla til et større ferie website.

Jeg har styr på joomla og vil bruge 3.0, hvis valget falder på denne. Umbraco kender jeg næsten ikke noget til. Jeg kan se
debatten er at finde flere steder på nettet, men af ældre dato. Hvordan ser situationen ud i 2013, hvilket system bør jeg vælge?

Der er følgende krav som skal med i overvejelserne:

Et system hvor flere nuværende hjemmesider kan samles til en helhed.

Der skal være mulighed for implementering af betalingssider.

Der lægges stor vægt på SEO.

Hvilket af systemerne er mest brugervenlig, backend, for en nybegynder? En kollega skal selvstændigt kunne opdatere siden med tekst og billeder.

Hvordan er mulighederne for at lave mobil website, via kontrolpanelet?

Jeg har læst at downloads af joomla er halveret de sidste par år. Er de andre systemer bedre, eller er udvalget af systemer blevet meget større?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2013 - 20:58 #1
Joomla er PHP og Umbraco er .NET, saa de vigtige spoergsmaal maa vaere:
* hvad kan hosting tilbyde
* hvilke udviklere har du til raadighed
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2013 - 22:03 #2
Som Arne siger.
Er det PHP eller .NET
Begge systemer har masser af muligheder for forskellige betalings sider.
Begge er gratis.

Det kommer helt an på om du har nogen udviklere til at lave arbejde for dig.
Om du allerede har en webserver? og hvad den understøtter PHP eller .NET?
Avatar billede PeterNicolaj Nybegynder
31. juli 2013 - 22:04 #3
Hosting er der styr på.

Udvikleren er mig.

Spørgsmålet er bare om der er et der er at fortrække frem for et andet i forhold til de krav jeg har beskrevet.
Avatar billede arne_v Ekspert
31. juli 2013 - 22:23 #4
Og du er præcis lige god til PHP og C#????
Avatar billede PeterNicolaj Nybegynder
01. august 2013 - 17:37 #5
Nej det er jeg bestemt ikke.

Men det er heller ikke mig der skal tage beslutningen. Jeg skal bare kunne fortælle hvilket system der passer bedst til opgaven ud fra skrevne ønsker og krav.

Jeg er php udvikler, men virksomheden anvender idag dotnetnuke, så begge muligheder kan bruges.

Jeg kender ikke umbraco, derfor skriver jeg herinde. Ved blot man udvikler næsten helt fra bunden, modsat div. andre cms systemer. Dette giver måske mere frihed, men kan også lyde som om projektet kan blive en hård omgang, hvis alt ikke er planlagt ned til mindste detalje fra start af.

Hvis det skulle være op til mig, vil jeg vælge Joomla, men virksomheden er interesseret i Umbraco og vil gerne have forklaret fordele og ulemper ved at vælge det ene frem for det andet.
Avatar billede keysersoze Guru
03. august 2013 - 11:19 #6
Det du søger er ikke særlig specifikt og begge systemer kan det du søger - og for at gøre det lidt mere interessant kan man let lægge flere systemer i puljen, fx Composite, Typo3 eller Drupal -  så jeg er bange for at de svar du kan få i højere grad afhænger af hvad personen bag selv arbejder med og ikke skyldes et kæmpe indblik i begge systemer.

Jeg ville dog, som arne_v lidt er inde på, i høj grad kigge på hvilke ressourcer der er tilgængelig til projektet - og er det ikke et ressourcespørgsmål må der afsættes tid til at undersøge og arbejde med begge systemer (ikke nødvendigvis at lave noget fra bunden, men opsætte et par færdige skabeloner og arbejde videre med dem osv.

Jeg er til .NET og jeg synes at både Umbraco og Composite er rigtige gode systemer at arbejde med og som i mine øjne også opfylder dine behov - men at anbefale dem fremfor PHP-systemer jeg aldrig har arbejdet med giver ikke mening.