Avatar billede Rasmus_ep Nybegynder
30. juli 2013 - 11:03 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Rapportere tal som ord

Hej

Jeg er ved at sætte et spørgeskema op i Excel, og har i den forbindelse brug for en måde hvorpå et specifikt tal kan transformeres til et ord/udtryk.

F.eks. kunne et spørgsmål være hvorvidt respondenten kommer fra by 1, by 2, by 3 eller by 4. Der svares ved at respondenten skriver det tal der hører sammen med den korrekte by i en celle. Denne celle kan således indeholde 4 forskellige værdier.

Der skal så udarbejdes en rapport baseret på disse svar, og her er det så at det ville være nemt hvis der findes en funktion/makro der kan se hvilken værdi der er i ovennævnte celle, og på baggrund heraf skrive i et ord/udtryk det svar der hører til den værdi der e ri cellen. F.eks. hvis der er svaret 2 i cellen, så transformerer funktionen/makroen denne værdi til "By 2" i rapport arket.

Er dette muligt?

Mvh
Rasmus
Avatar billede supertekst Ekspert
30. juli 2013 - 11:18 #1
Ja - det er muligt.
Avatar billede Rasmus_ep Nybegynder
30. juli 2013 - 11:46 #2
Okay, det er altid noget :)

Mit næste spørgsmål er jo så, hvordan man gør dette? Er det en funktion eller skal det klares via makro?

Mvh
Rasmus
Avatar billede supertekst Ekspert
30. juli 2013 - 11:59 #3
Naturligvis. Det afhænger af hvordan din rapport i øvrigt er opbygget.

Igennem årene har jeg konstrueret mellem 15 og 20 udgaver af værktøjer til spørgeskemaanalyser. Og ingen af dem har været ens.

Men i princippet kan en numerisk værdi være grundlag for at hente en tekst - f.eks. via en opslagsfunktion.
Avatar billede Rasmus_ep Nybegynder
30. juli 2013 - 12:26 #4
Okay, det sidste du nævner lyder lovende :)

Jeg har kigget på de to funktioner Lopslag/Vopslag, men de virker ikke umiddelbart som brugbare i min situation.

Mine skemaer er bygget sådan op at hvert svarskema har sit eget ark, mens den tilhørende rapport der genereres på bagrund af svarene er i et andet ark. Jeg anvender et tredje ark til at organiserer og strukturere svarene fra svararket i en mere overskuelig form, og det er hovedsageligt fra dette værdiark at rapportarket henter sit data.

Jeg ved ikke om det giver nogen klarhed over hvordan mit problem nemmest løses, men som sagt så syntes jeg ikke de to funktioner Lopslag og Vopslag virker, idet der for hvert spørgsmål kun er en mulig værdi, ligesom at de forskellige svarmuligheder i tekst som oftest er sætninger og de befinder sig ikke i kolonnen lige ved siden af svarcellen.

Jeg skal således have en opslagsfunktion der kan forstå at hvis Celle A1 fx har en værdi på 1, skal den skrive "by 1", mens der ved værdien 2 skal skrives "By 2" osv.
Avatar billede supertekst Ekspert
30. juli 2013 - 12:44 #5
Det kunne lyde som noget VBA..
Avatar billede Rasmus_ep Nybegynder
01. august 2013 - 19:16 #6
Har fundet ud af at funktionen VÆLG også kan bruges :)