Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2013 - 18:37 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Excel: Summer kolonne, hvis feltet i nabokolonnen er et tal

Jeg leder efter en måde i MS Excel 2013 at summere de celler i en kolonne C, hvis nabocelle i kolonne B er et tal.

Fx, i denne simple tabel:

A B

1 2
4 7
6 3
X 2
3 5

ønskes det, at tallene i kolonne B, der er i første, anden, tredje og femte række, lægges sammen. Jeg ønsker ikke tallet 2 i fjerde række, da nabocellen i kolonne A er et bogstav og ikke et tal.

Hvordan udføres dette?
Avatar billede natkatten Mester
29. juni 2013 - 18:52 #1
F.eks. sådan:

=SUMPRODUKT((ER.TAL(A1:A5)*(B1:B5)))

Hvis engelsk version så SUMPRODUCT
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2013 - 18:54 #2
Jeg fik løst problemet selv:

SUM.HVIS(B:B;">0";C:C)

Dette lægger alle tal i kolonne C sammen, pånær de tal, hvis nabecelle i kolonne B ikke er et positivt tal.

Løsningen er ikke 100% perfekt. Hvis man ønsker, at negative tal eller generelt et hvilket som helst tal er ok, så tænker jeg at man hellere bør benytte kommandoen ER.TAL(...) fremfor ">0" til at bestemme, om det er et tal eller ej. Den var dog svær at gennemskue at sætte ind i SUM.HVIS herover, så det fandt jeg ikke frem til.
Avatar billede Slettet bruger
29. juni 2013 - 18:55 #3
Svar