Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2013 - 22:25 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

CPU fan hastighed

Min computer var begyndt at genstarte. Ved at overvåge Speedfan, kunne jeg se, at hastigheden svingede mellem 1600+ RPM og 300 RPM.
Ved 300 RPM genstartede computeren. Nu har jeg flyttet Ventilator ledningen fra FAN 1. til FAN 5. hvor den kører med ca. 3571 RPM, og foreløbig kører det fint. Men og det er så spørgsmålet, er den hastighed i orden? kan ventilatoren holde til det? Det er en almindelig 8x8 cm ventilator, på en AMD CPU.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2013 - 23:01 #1
Den burde meget vel kunne holde til det, men intet holder forevigt...

Bruger selv en corsair h50 med artic f12 blæser til og køle min i7 hvilket nok er overkill for dig, men lyder som om du skal have bedre køling eller ihvertfald kølepastaen skiftet...

Artic mx4 skulle være god, men bruger selv artic 5 silver..

Hvad er temp på din cpu?
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2013 - 23:10 #2
Som du ser her ligger det hele faktisk fint, og ventilatoren er kun et halvt år gammel. Og jeg spiller ikke spil.http://peecee.dk/upload/view/414441
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2013 - 23:18 #3
Ser meget godt ud.. Hastigheden burde gå an, kommer dog an på om det får din pc til og bevæge sig eller støjer rigtig meget...?
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2013 - 23:26 #4
Nej hverken støj eller vibrationer. Ventilatoren kører faktisk rigtig fint. Jeg var bare bange for om den ville køre varm.
Men der må vel være noget galt med strøm forsyningen elle bundkortet
siden ventilatoren ikke fik strøm nok på Fane 1.
Avatar billede Blueeyez Mester
17. juni 2013 - 23:36 #5
Jeg antager den er tilsluttet bundkortet? I såfald vil det være bundkortet, men lad din pc køre i noget tid.. Du kan jo tilslutte en blæser på fan1 som ikke er vigtig men blot for at teste.. Hvis bundkortet er ved og stå af er det jo rart at vide i god tid.

Om det er strømforsyningen ved jeg ikke, kommer an på strømforbruget og hvsd din psu kan håndtere?
Avatar billede Slettet bruger
17. juni 2013 - 23:54 #6
Det er en AMD Bulldozer med 4 kerner på Gigabyte GA970A-UD3A bundkort og med NVidea GeForce GT520 grafikkort og 600W strømCa. 6 mdr gammelt, så det skulle passe sammen. Jeg havde sat windows Power til Heigh performance, men den springer selv tilbage til Balanced.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. juni 2013 - 00:03 #7
Har du opdateret bios på den fornyligt?

Hw på et par dage kan dø, så at det er 6 mdr betyder blot du har garanti på det endnu :-)

Og hvis den er købt samlet bør du sende den ind, hvis det er selvbyg synes jeg da det skullle testes, men tyder på at være bundkortet.

Lyder underligt at den ikke vil sættes til høj ydeevne.. Hvad hvis du laver brugerdefineret strømforbrug?

Er driverne opdaterede?
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2013 - 00:11 #8
Du har ret, man skulle bare ind under Additional performance.
Det er en selvbygger. Driverne er opdateret. Bios opdateret for et par måneder. Læg venligst et svar:)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2013 - 00:16 #9
Da computeren var helt ny  blev der sendt unormalt stærk strøm ind fra ejendommen. Strømforsyningen brændte af sammen med grafikkortet. Så selv om begge dele måtte udskiftes, kan det jo være, at andet på bundkortet har taget skade.
Avatar billede Blueeyez Mester
18. juni 2013 - 08:12 #10
Vil råde dig til og prøve fan1 efter nogle dage på fan5 (hvis fan1 går galt så er det bundkortet)

Tjek dog stadig for bios opdatering, bios bliver hyppigt opdateret i de første mdr op til et års tid derefter stopper producenten ofte med bios opdateringerne.
Avatar billede sonalias Seniormester
18. juni 2013 - 08:49 #11
Istedet for at monitorere fan speed skulle du også holde øje med cpu temperatur med eksempelvis programmet HWmonitor. Typisk vil du nødigt over 80 grader (selvom langt de fleste kan "holde til" ca 105 grader)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2013 - 11:47 #12
#10
Jeg opdaterede bios sent i går. Havde en genstart i dag.

#11 HWmonitor viser 33 grader ligesom Speedfan Temp 1.

Tak til jer begge to:)
Avatar billede Blueeyez Mester
18. juni 2013 - 18:22 #13
#12 super prøv fan1 og fejler det så er det nok bundkortet, kan ikke forestille mig andet når fan5 porten ikke fejler.

Afmelder tråden og håber alt godt og husk der er garanti på bundkortet! :-)
Avatar billede Slettet bruger
18. juni 2013 - 18:27 #14
OK:)