Avatar billede peja_ Nybegynder
13. juni 2013 - 14:32 Der er 11 kommentarer

lager styring Access eller excel

Hej Alle her inde :-)

Jeg har søgt på en masse på nettet omkring lagerstyring i Access og kunne ikke rigtig finde det jeg havde brug for så tænkte jeg ville prøve at skrive her om i evt kan hjælpe mig..

Jeg arbejder på et lille labotorium og kun som mig selv indtil videre, er en nyopstartet afdeling.
Jeg har 2(3) små lager, en frysecontainer, og en alm lager..(og en til tørret prøver)

Frysecontaineren er det store lager, hvor der efterhånden er mange prøver inde af diverse prøver, alle har deres egen ID nummer med bogstaver foran fx feed,ing og fec, dog er nogle af prøverne med samme ID nummer delt i 500 ml, 250 ml, 100 ml og 13 ml. kan også forkomme 2 af samme størrelse og samme ID.
Jeg tror jeg sammenlagt har efterhånden omkring 100 flyttekasser stående med diverse prøver i.
men der skal også være mulighed for at kunne sende prøve til andre steder, og modtage dem tilbage i anden tilstand.
Pt har jeg det hele stående i et excel hvor hver kolonne har et kasse nummer og ned ad står hvilken prøver der er i kassen.

Det jeg søger til mit "store lager" er en nemmere måde at have det hele opstillet på, og hvis jeg skal bruge en bestemt prøve hvor henne det er.
Desuden ville jeg også gerne kunne trække en liste (dem får jeg for det meste tilsendt i Excel), hvis der er nogle af prøverne der skal findes frem og sendes videre.
Man skal også kunne se/søge på projektnummer, ansvarlig,jounal nummer fra andre labotorium.

Til det mindre lager er mere en oversigt over hvad jeg har på lageret, så jeg kan få bestilt tingene hjem, inden jeg løber tør.

Til det tørreprøver skal jeg kunne sende prøver af sted og modtage dem igen på det samme ID nummer. her har jeg pt 3 forskellige slags prøver.

Har været på lidt kursus i både excel og Access og vil mener at Access ville være et oplagt program til det, men er usikker. og kan ikke lige se hvordan jeg skal få startet.

Har kun mulig for disse 2 programmer (Excel og Access 2010) pt.

Med Venlig Hilsen

Pia
Avatar billede larsen45 Juniormester
13. juni 2013 - 15:19 #1
Du kan godt bruge både Office pakken Excel og Access 2010 eller 2013 som de nyeste udgaver.

Men det havde nu været smartere med en Server du havde stående, som du kunne lave intranet på, det vil sige internt og ikke på selve internettet i sig selv. Hvor du som medarbejder i virksomheden kunne søge oplysninger op, på samme vis med almindelig søgeopslag, slette, opdatere, indsætte data direkte, og lave print udskrivninger af hver enkelt prøve, og dens data. Det ville give et bedre og nemmere værktøj, hvor du kunne sende en pdf fil direkte via email som vedhæftet fil til andre. eller også kunne du jo lave en rigtig hjemmeside, hvor de personer som end måtte have brug for at hente oplysningerne selv kunne hente disse ned, uden at du skal skulle gøre nået. Så kunne de selv logge ind med brugernavn og password og hente det materiale.

Den billige løsning er du kunne oprette en hjemmeside med SQL database i samme stil som access som dog kan behandle mange flere data, og som derefter kan klares med asp eller php.

Med dansk DK domain og webhotel kunne det vel klares for 2-400 kroner i den billige ende pr. år.

Du kan så lave en back up af din SQL database, så du altid havde den hvis webhotel udbyderen ikke i forvejen tilbyder almindelig back up løbende hver uge.

Det eneste minus er at du på normalt vis kun kan se databasen online. Men du kan så tilgå den alle vegne fra så længe der er internet i nærheden.
Avatar billede terry Ekspert
13. juni 2013 - 18:18 #2
havent fully read your question but just looking at the headline "lager styring Access eller excel" I can tell you Access is what you should use.

Not sure why Larsen45 thinks having a server would help, afater all its only yourself using the dB.
Avatar billede peja_ Nybegynder
14. juni 2013 - 08:37 #3
larsen45:
Kan godt se ideen med en server, men pt er det et feltlabotorium, dvs. en skurvogn der kan flyttes efter behov,
Mht internet er det indenfor landbrugets område jeg arbejder, og der er internet ikke den mest stabile løsning..(altså når vi holder ud på lars tøndskids mark:-))
satser på en intern server på sigt, så min daglige leder også kan holder øje med lagerbeholdingen.. til når der kommer nye projekter ind.
Avatar billede peja_ Nybegynder
14. juni 2013 - 08:40 #4
Terry:
Thank you for your answer :-)
Avatar billede peja_ Nybegynder
14. juni 2013 - 08:45 #5
Det bliver nok Access jeg kommer til at lave det i, nu skal jeg bare igang med det, men der er dog lige et par enkle spørgsmål mere:

* Findes der en skabelon man kan starte med, eller er det helt fra bunden??

* Nogen forslag til hvor jeg få det sat nemmest op med??

* Kan jeg bruge det jeg allerede har tastet i excel??
  - tror efterhånden der er omkring 10.000 prøver af diverse,så det er meget der skal tastet ind igen.
Avatar billede supertekst Ekspert
14. juni 2013 - 09:59 #6
Du skal have afklaret strukturen i databasen - altså hvilke tabeller, hvilket felter - relationer m.v.

Data fra Excel kan importeres til Access.
Avatar billede peja_ Nybegynder
17. juni 2013 - 12:12 #7
Tusind tak for alle de godt svar indtil videre..

Har siddet og leget lidt med access her i weekenden.. men kørte rimelig hurtig fast..

Tænker lidt at jeg har 3 "lager" frysercontainer, tør lager og lager.

Lager 1: Frysecontaineren:
ID, art, størrelse,optøet, projekt, dato, ansvarlig,kasse, sendt til og bemærkninger...

Lager 2: tørlager:
ID, art, chr, projekt,sendt til,formalet,scannet(her en dato),
ansvarligt,bemærkning.´

Det problem jeg er løbet ind i her, er at jeg har flere forskellige former for ID, fx feed001, ing0001, fec0001 og urin0001.

Alle prøver registeres ind, når de kommer til lab, i er kæmpe excel ark med forløbende nummer under hver deres fane.
om jeg skal holde det delt i forskellige tabeller, eller have det stående i en stort ark ved jeg ikke.
Men prøverne blandes i kasserne. da jeg pt ikke har så meget plads.

Lager 3:
art, størrelse, mængde/stk, bestillingsnummer, firma

Nogle der har forslag til hvordan det sættes op mest overskuligt??

med venlig hilsen

Pia
Avatar billede petersen7913 Forsker
18. juni 2013 - 11:33 #8
Det lyder som om du 'hænger fast' i dine 3 lagre :)

Supertekst har ret i, at du først og fremmest skal få strukturen på plads. Og det er lidt svært at gøre (kun) via et forum.

Du har nok brug for en, der kan se på dit regneark og ud fra det komme med forslag til strukturen.
Avatar billede peja_ Nybegynder
19. juni 2013 - 11:31 #9
Petersen7913
ja "hænger" fast i mine 3 lager...

Det ville nok være nemmere hvis en kunne se på mine excel ark, men har desværre ikke den mulighed, da en del der står i dem, er fortrolige oplysninger og har en tavshedpligt jeg skal overholde..

Må prøve mig frem og se hvad jeg kan gøre...

Venter lige med at lukke denne tråd, og håber på at der måske er en der kan komme med en ide.

hilsen Pia
Avatar billede terry Ekspert
19. juni 2013 - 18:14 #10
what you could do is give an example of the columns in the 3 spreadsheets. (Name, description data type ...)

I can imagine that there are columns in the 3 sheets which are similar
Avatar billede peja_ Nybegynder
04. juli 2013 - 08:26 #11
Hej allle sammen

Har meget travlt på arbejde, vender tilbage når der kommer lidt mere ro på...

Undskylder det sene svar

Hilsen

Pia