Avatar billede jlindrup Nybegynder
23. maj 2013 - 08:35 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Summere værdier

Jeg har et dataset bestående af 250 observationer på 5 heste.
De 250 observationer er foretage med 1 minuts mellemrum.

Det jeg ønsker er at beregne gennemsnittet for alle 5 heste i 5 minutters intervaller.

a1f1 er titel
a1a251 er nummerering

Det jeg sørger hjælp til er at beregne b2:f6 og derefter b7:f11. Mit problem er når jeg trækker formlerne b2:f6 og b7:f11 ned så hedder den næste b3:f7 men derefter b8:f12, så jeg kan godt få excel til at fatte lidt men ikke nok.
Håber i kan hjælpe mig.
Avatar billede vejmand Juniormester
23. maj 2013 - 10:19 #1
b$2:f$6 og b$7:f$11
Avatar billede jlindrup Nybegynder
23. maj 2013 - 11:21 #2
Så låser jeg rækken og det kan jeg jo ikke bruge til noget, det jeg vil have den til at at hoppe 5 rækker i stedet for én når jeg trækker funktion ned.
Avatar billede vejmand Juniormester
23. maj 2013 - 11:29 #3
Okay, jeg misforstod spørgsmålet.....

Du kan uploade et eksempel her: http://gratisupload.dk/
Og så kopiere linket herind, så er det lidt lettere.
Avatar billede vejmand Juniormester
23. maj 2013 - 11:41 #4
Lige et eksempel:

Hvis du vil summere hver 5 række, kan du bruge denne formel:
=SUM(HVIS(REST(RÆKKE($A$1:$A$500);5)=0;$A$1:$A$500;0))
Indtastet som matriks (afslut med Ctrl+Shift+Enter)

Formlen summere de celler mellem A1 og A500 (området kan du selv ændre), som opfylder den betingelse at resten af rækkenummeret delt med 5 skal være 0. Denne betingelse opfyldes af A5, A10 osv.

Se mere her: http://www.eksperten.dk/spm/555594
Avatar billede jlindrup Nybegynder
23. maj 2013 - 11:44 #5
http://gupl.dk/696736/

Jeg har desværre ikke original data (det var en veninde der bad om min hjælp), så jeg har sat et dataark op der kan bruges i stedet.
Det jeg gerne vil er at summere hver firkant(=5 heste i 5 min) for sig, altså lave en funktion der hedder =sum(b2:f6) som jeg på en eller anden måde når jeg trækker den ned får den næste til at hedde =sum(b7:f11) og derefter =sum(b12:f16) osv.
Avatar billede vejmand Juniormester
23. maj 2013 - 13:08 #6
Det er muligt det kan gøres mere smart, men prøv dette:

Lav 2 hjælpekolonner, hvor du skriver 2 i den første celle og 7 i den anden. f.eks:
H2=2 H3=7
Markér de to celler, og kopier/træk nedad
I2=6 I7=11
Markér de to celler, og kopier/træk nedad

Nu indtastes formel:
=SUM((INDIREKTE("B"&H2):(INDIREKTE("F"&I2))))

Den formel kan nu kopieres/trækkes nedad.

H og I kolonnen kan evt. skjules.

Se eksempel her: http://gupl.dk/696741/
Avatar billede vejmand Juniormester
23. maj 2013 - 13:15 #7
Lav 2 hjælpekolonner, hvor du skriver 2 i den første celle og 7 i den anden. f.eks:
H2=2 H3=7
Markér de to celler, og kopier/træk nedad
I2=6 I7=11
Markér de to celler, og kopier/træk nedad

skulle være:
H2=2 H3=7
Markér de to celler, og kopier/træk nedad
I2=6 I3=11
Markér de to celler, og kopier/træk nedad
Avatar billede vejmand Juniormester
27. maj 2013 - 22:24 #8
Er problemet løst?
Avatar billede jlindrup Nybegynder
27. maj 2013 - 22:58 #9
Ja, din løsning virkede i hvert fald. Jeg ventede i spænding på noget der var smartere :)
Tak for hjælpen.
Avatar billede vejmand Juniormester
27. maj 2013 - 23:02 #10
Velbekomme.  :-)
Avatar billede store-morten Ekspert
27. maj 2013 - 23:25 #11
Måske:
Celle G6: =SUM(B2:F6)
Marker celle G6:G10 og fyld ned.
Med markekering vælg: Søg og vælg --> Gå til speciel --> vælg: Tomme celler --> OK
Højreklik på en "tom" markeret celle og vælg: Slet --> vælg: Ryk celler opad --> OK